InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Coccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeen

Coccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeen

Coccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeen Bij een coccygectomie wordt het staartbeen - ook wel stuitje genoemd - chirurgisch verwijderd. Het betreft een soort uiterste oplossing voor wie al lang last heeft van een pijnlijk stuitje (coccygodynie) en waarbij andere minder ingrijpende behandelingen zoals uitwendige correctie, injecties met ontstekingsremmende middelen en bekkenbodemoefeningen niet geholpen hebben. Een coccygectomie wordt in Nederland niet zo vaak uitgevoerd. Het succespercentage ligt rond de 80% maar dit is gebaseerd op een kleine groep patiënten.

Wat is coccygodynie?

Coccygodynie is de medische term voor pijn aan het stuitje of staartbeen (os coccygis). Het kenmerkt zich door pijn bij met name zitten en opstaan en mogelijk ook liggen, die (grotendeels) verdwijnt wanneer men staat of loopt. De pijn bevindt zich net boven de billen en kan vaak ook worden opgeroepen door met de vingers stevig op het bot te duwen.

Oorzaken

Coccygodynie is vaak een gevolg van een trauma zoals een val op een harde ondergrond of een sportblessure opgelopen door een harde impact. Daarnaast kan coccygodynie ook ontstaan in idiopathische vorm. Mensen met een zittend beroep en mensen met overgewicht hebben hierbij een verhoogd risico. De aandoening kan ook ontstaan na een zwangerschap, met name bij vrouwen die een zware of juist snelle bevalling hebben gehad. Fervente fietsers, motorrijders en paardrijders kunnen coccygodynie ontwikkelen als gevolg van microtraumata.

Als andere behandelingen niet werken

Een coccygectomie is een zware en pijnlijke operatie waardoor niet lichtvaardig wordt overgegaan tot deze optie. Andere behandelmethoden moeten eerst uitgeput zijn. Zo zal allereerst gepoogd worden door middel van manuele therapie iets te verbeteren aan het pijnlijke stuitje. Met name de uitwendige correctie van het stuitje heeft op veel patiënten een goede uitwerking. Bij deze pijnloze behandeling wordt een stuitje dat scheef is komen te staan middels een eenvoudige manuele beweging meer recht gezet. Na de behandeling moet de patiënt het stuitje bij het zitten nog ontlasten. Mogelijke moet de behandeling hierna nog een keer herhaald worden.

Wanneer deze behandeling geen effect heeft of de oorzaak niet gezocht moet worden in het een scheve stand van het staartbeen kan een plaatselijke injectie wellicht soelaas bieden. Verschillende pijncentra bieden een dergelijke behandeling aan. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van een injectie met een ontsteking remmend middel bij het staartbeen (caudaal injectie) of een injectie voor een behandeling met warmte/stroom. Bij eerstgenoemde behandeling is het de bedoeling om geconstateerde zwelling van geïrriteerde zenuwen te doen laten afnemen. Bij laatstgenoemde behandeling wordt een verandering in de zenuwvezel bewerkstelligd waardoor de pijn niet meer kan worden geleid.

Sommige patiënten zoeken daarnaast hun heil in alternatieve geneeswijzen en methoden zoals meditatie, acupunctuur en geneeskrachtige kruiden. Ook wordt door patiënten soms het middel PEA Pure geprobeerd om de pijn te verlichten.

Coccygectomie als laatste redmiddel

De coccygectomie is een chirurgisch ingreep die bij sommige patiënten effect heeft en bij anderen niet. Onder artsen bestaat discussie over het nut ervan. In 2004 is in Medisch Journaal een studie gepubliceerd van 25 patiënten die deze operatie tussen 1980 en 2000 in Nederland hebben ondergaan (19 vrouwen en 6 mannen). Deze patiënten hadden gemiddeld al 18 maanden klachten. Na de operatie verdwenen of verbeterden de klachten bij 80% van de patiënten binnen enkele maanden. Bij 20% van de patiënten had de operatie geen of minimaal effect. Uiteindelijk is gebleken dat de patiënten die geen verbetering zagen allen gemeen hadden dat zij ook last hadden van chronische lage rugklachten. Een coccygectomie bij patiënten die tevens chronische lage rugklachten hebben wordt daarom tegenwoordig afgeraden.

De operatie wordt uitgevoerd onder lokale of algehele anesthesie. Hierbij wordt het os coccygis losgemaakt van het omgevende weefsel, in het sacrococcygeale gewricht doorgenomen en verwijderd met behulp van een oseotoom. Scherpe botranden worden met een knabbeltang bijgewerkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan stuitje of staartbeenPijn aan stuitje of staartbeenHet stuitje of staartbeen vinden we onderaan de wervelkolom. Boven de bilspleet is deze voelbaar. Bij het zitten onderst…
Pijn aan stuitje: symptomen en oorzaken van gekneusd stuitjePijn aan stuitje: symptomen en oorzaken van gekneusd stuitjePijn aan het stuitje is een vervelende klacht met meerder mogelijke oorzaken. Pijn aan het stuitje na een val of trauma…
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingBotvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingEen botvliesontsteking of beenvliesontsteking is een overbelastingsreactie op een plaats waar een spier of pees aan een…
Onderzoek bekkenfysiotherapeut: wat kun je verwachten?Onderzoek bekkenfysiotherapeut: wat kun je verwachten?Zowel vrouwen als mannen wenden zich tot een bekkenfysiotherapeut met diverse mogelijk aan het bekken gerelateerde klach…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SpiritBunny, Pixabay
  • Deventer Ziekenhuis - http://www.dz.nl/Behandelingen/Pijnbestrijding_staartbeen_stuitje/Paginas/default.aspx
  • Pijn.com - http://www.pijn.com/nl/zorgverleners/pijndiagnose/pijndiagnoses-per-regio/onderrug/coccygodynie/
  • Medisch Journaal, jaargang 33, no. 3

Reageer op het artikel "Coccygectomie: chirurgisch verwijderen stuitje/staartbeen"

Reacties

Rachel, 09-03-2018 15:05 #11
Heeft 1 van jullie weleens overwogen om bilimplantaten te laten zetten? Naar mijn idee zou dat namelijk het hele probleem oplossen. Ik ben al jaren aan het proberen om meer spiermassa op te bouwen maar ik kan door de pijn niet zwaar genoeg trainen.

Mevr Ottens, 16-02-2018 23:49 #10
Toen ik 19 jaar was is na een val van de trap mijn staartbeentje gebroken. Na veel pijnlijke injecties is het uiteindelijk verwijderd. Ik ben nu 70 jaar en heb nog steeds pijn. Een dure stoel, een zitring, een extra kussen het helpt allemaal niets. Ik zou willen dat er een kussentje kon worden ingebouwd.
Dus verwijderen, je blijft toch altijd pijn houden.

Jennifer, 19-10-2017 13:54 #9
Al bijna 3 jaar iedere dag zoveel pijn, thv stuit en uitstraling voornamelijk in lies. Heb alle trajecten al gehad…! Omdat de klachten in mijn zwangerschap begonnen zijn, heb ik altijd de diagnose bekkeninstabiliteit gehad. Nu bijna 3 jaar later, blijkt het echt afkomstig van het Coccygis. Ik krijg volgende maand weer een corticosteroiden injectie t.h.v stuitje.
Maar ik wil hem laten verwijderen, ik ben een jonge moeder van 29, en mijn baan kwijt, mijn sociale leven. Ik wil mijn even terug. Kan iemand mij advies geven over welke chirurg het liefst in Noord Holland Coccygectomie uitvoert?
Alvast bedankt, …

Maria, 25-07-2017 20:49 #8
In 1990 deze operatie gehad. Mijn stuitje was geforceerd tijdens een bevalling in 1988. Het herstel duurde lang, maand of 9. Maar wat is het uiteindelijk de moeite waard geweest. Kijk maar hoeveel jaar ik daar nu al plezier van heb.

Sylvia, 16-05-2016 23:53 #7
Mijn stuitje was gebroken na een lelijke val. Dit is 2 jaar behandeld als botvliesontsteking. Kon niet zitten, liggen alleen als ik mijn benen recht hield. Autorijden ging niet meer (zitten), fietsen ook niet. Mijn baan kwijt. Uiteindelijk heb ik mij door laten sturen naar het ziekenhuis. Foto werd genomen, niets te zien. Daar moest ik 13 weken wachten, maar bleek, dat het stuitje compleet was afgebroken! Hierna bleef het jaren rustig, tot ik weer op mijn achterste viel. Kan nu niet langer dan 15 km op de fiets zitten. Uiteinde van het staartbeen doet dan zoveel pijn, dat ik afstap. Ik voel het na 2 km. fietsen al aankomen. Normaal zitten of autorijden geen last, dus alleen op de fiets. Wat nu te doen?

Carolien, 22-03-2016 13:38 #6
Bij de bevalling van mijn oudste dochter (bijna 10 jaar geleden) is mijn stuitje verschoven. Na veel kastje naar de muur gestuur (osteopaat, medicijnen bijv) hebben ze in het ziekenhuis operatief mijn stuitje recht proberen te zetten. Het heeft jammergenoeg niet geholpen en de pijn bleef. Cortisone spuiten gehad en daarna is besloten om het bot operatief te verwijderen (ruim 6 jaar geleden). Ik had erg goede hoop, maar de pijn is erg heftig. Ik ben daarna doorverwezen naar de pijnarts en ga elke 3-4 maandag een dag naar het ziekenhuis voor een pijnbestrijdingsbehandeling. Dat werkt jammergenoeg maar even. Heeft iemand hier nog tips? Ik ben bijna 35 en de pijn kost veel energie.

J. Hardon, 10-03-2016 20:57 #5
Ik heb mijn stuit gebroken 5 jaar geleden met langlaufen. Alles doorlopen wat mijn huisarts mij heeft aangeraden. Therapie/scheefstand rechtzetten. De eerste 2 jaar kon ik er wel mee leven, maar daarna werd het echt een zitprobleem!

Op een forum las ik goed nieuws over DR Wijffels in het Groen hart ziekenhuis in Gouda. Hij kon mij genezen was mij beloofd, dr Wijffels heeft de stuitje verwijderd, het bot eruit gehaald, maar de huid eromheen laten zitten. Ik heb 3 maanden heel veel pijn gehad, heb vaak gedacht waar ben ik aan begonnen, daarna langzaam wordt het minder.

Nu 7 maanden later zit ik op het zelfde pijngrens als voor de operatie, heel langzaam gaat het steeds een klein beetje beter. Maar ik ben bang dat ik er niet afkom! Maar probeer de moed erin te houden, wie weet?

Andrea, 15-10-2015 12:31 #4
Ik heb al 31/2 jaar last van pijn in het bekkenbodemgebied na een verzakkingsoperatie waarbij ze gebruik hebben gemaakt van lichaamseigen materiaal en alles hebben opgehangen aan het heiligbeen. Nu blijkt het onderste staartbeen scheef te staan wat de pijn zou veroorzaken. Ik heb al heel wat infiltraties gehad in dat gebied en rf behandelingen steeds met heel kortdurend resultaat.
Nu zei de pijnbestrijding in het havenziekenhuis dat ze makkelijk het onderste gedeelte konden weghalen je had dat tenslotte toch niet nodig, maar daar blijken toch wel wat haken en ogen aan te zitten
Nu hoorde ik gisteren van de orthopeed dat er eventueel ook een mogelijkheid is om te proberen het staartbeen manueel onder narcose recht te zetten, alleen hij begon er niet aan.
Hij verwijst me door naar het Radboud in Nijmegen ze moesten daar maar kijken, alleen daar zou een maandenlange wachtlijst zijn. Ondertussen zit je dan met enorm veel pijn…
Waarom moet het allemaal zo lang duren en is er nergens anders een kliniek die dit specialisme heeft waar je niet zo lang hoeft te wachten? Zijn er mensen met ervaringen met rechtzetten van het staartbeen?
Sorry voor het lange verhaal

Margo, 13-10-2015 13:22 #3
Ik ben meer dan 25 jaar geleden geopereerd. Het heeft 10 jaar geduurd voor ik weer enigszins kon zitten. Nu weer sinds enkele jaren zeer ernstige zitproblemen. Er is pas een nieuw boek uit in de VS "Tailbone pain relief Now!" van Patrick Foye, M.D. met veel nuttige info.

A. Vos, 25-08-2015 18:32 #2
2 jaar geleden stuitpijn gekregen. Er is vooraf niets gebeurd. Alles gedaan tot en met 4 injecties. Helaas niets helpt. Daarom de vraag of er mensen geopereerd zijn? Heeft dit geholpen en waar?

A. Plette, 20-06-2015 23:22 #1
Ik heb zes jaar geleden mijn stuitje gebroken, maar sinds een jaar beginnen de problemen.
Zitten en fietsen zijn zeer grote problemen. Ik heb al heel wat onderzoeken gehad en pijnbestrijding maar niets helpt. In het ziekenhuis waar ik was kunnen ze me niet meer verder helpen.
Ik heb daarom de vraag of er mensen zijn die hier aan zijn geopereerd en of dit heeft geholpen.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Rugpijn en stuitpijn
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!