InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Roze wolk of toch een donkere wolk? - Postpartum depressie

Roze wolk of toch een donkere wolk? - Postpartum depressie

Roze wolk of toch een donkere wolk? - Postpartum depressie Jullie wilden graag een kindje, dus liet je de pil staan. Eindelijk was jullie grootste wens uitgekomen. De zwangerschapstest was positief. Gedurende de gehele zwangerschap ging alles prima. Het wachten was alleen nog maar op de kleine wereldburger. Maar zodra die er is ben je niet gelukkig. Zeg maar gerust depressief. Je leeft niet op die roze wolk, zoals ze meestal in tijdschriften zeggen. Je vraagt je af of dit wel is wat je ervan had verwacht. Wat is er aan de hand? Best kans dat je in een postpartum depressie terecht bent gekomen.

Inhoud

Ongelukkig na de bevalling

Na maanden van uitkijken naar de kleine wereldburger is het dan een feit. Jullie baby is geboren. Iedereen om jullie heen is trots dat jullie kindje is geboren. Je partner straalt en is ontzettend blij met jullie kindje. En jij als moeder? Wat voel jij? Je voelt je verdrietig en absoluut niet gelukkig! Jij bent depressief, huilt veel en geniet niet van jullie kindje. Er is totaal geen sprake van een gelukkig gezin. De roze wolk is niet aanwezig. Is hier alleen maar sprake van kraamtranen, ook wel baby blues genoemd, of is er meer aan de hand?

Baby blues

Ongeveer twee tot vijf dagen na de geboorte kan een moeder last krijgen van de babyblues. Ze huilt veel, is in de war, heeft last van stemmingswisselingen en is afwezig. Ook kunnen duizeligheid en nachtelijk zweten hierbij optreden. Vaak duurt dit ongeveer een week tot tien dagen en gaat vanzelf weer over.

Waardoor ontstaat de baby blues?

Je lichaam maakt in korte tijd grote veranderingen door. Een bevalling is zowel een lichamelijke als emotionele gebeurtenis. Na de bevalling zijn de hormonen helemaal in de war, ze gieren door je lijf. Door een combinatie van de disbalans in je hormonen, vermoeidheid, gebroken nachten, de bevalling zelf, de melkproductie die op gang komt en twijfel of je het allemaal wel goed doet, kunnen ervoor zorgen dat je het even niet meer ziet zitten. Dit uit zich dan in huilbuien.

Het enige dat je kunt doen is zorgen voor:

  • voldoende rust
  • toegeven aan je vermoeidheid
  • stel geen hoge eisen aan jezelf

Laat je verwennen. Probeer tijd voor jezelf te nemen, zodat je makkelijker aan de nieuwe situatie kunt wennen. Vraag hulp aan je partner, familie of eventueel vrienden. Neem de geboden hulp ook echt aan. Merk je dat je over je gevoelens wilt praten? Doe dit dan ook. Probeer alle zorgen van je af te praten. En zorg goed voor jezelf. Eet gezond en drink genoeg.

Nog steeds somber?

Inmiddels is jullie kindje al vijf weken oud en je voelt je nog steeds niet goed. Je bent somber, huilt veel en kan nergens van genieten. Je kindje toont zijn/haar eerste lachje en dat doet je niets. Je vraagt je af of je wel normaal bent? Dit moet je toch iets doen? Tussen jou en je partner gaat het ook niet altijd even goed. Je bent opstandig, huilt om niets. Je hebt depressieve gevoelens. Als je de kans kreeg, zou je alles de boel laten en weggaan. Toch zorg je goed voor je kindje. Het ontbreekt hem of haar aan niets. Alles gaat heel automatisch, maar totaal zonder gevoel. Wat is er toch aan de hand? Er kan nu geen sprake meer zijn van kraamtranen.

Invloed

Na de bevalling blijkt dat één en ander behoorlijk wat impact heeft gehad. Het kan zijn dat je onverwacht met spoed naar het ziekenhuis moest, omdat er iets met jullie kindje aan de hand was. Er kan sprake geweest zijn van een trage hartslag van jullie kindje of jullie kindje had het benauwd. Kortom: er moest direct gehandeld worden en het ziekenhuis was de juiste plek. Terwijl je eigenlijk liever thuis was bevallen. Direct na de geboorte bleek dat jullie baby onderzocht moest worden, maar het hoe en wat vertelden ze niet precies. Jullie kindje werd opgenomen en mocht niet mee naar huis. Het is dan niet vreemd dat je het allemaal even niet meer ziet zitten. Je had het je immers heel anders voorgesteld. Vanaf het moment dat jullie kindje eindelijk naar huis mocht, doet het niets anders dan huilen. Al die dingen bij elkaar en natuurlijk de veranderingen in je hormoonhuishouding, kunnen ervoor zorgen dat je in een postpartum depressie (postnatale depressie) bent beland.

Postpartum depressie (postnatale depressie)

De naam postnatale depressie wordt in de medische wereld steeds minder gebruikt, omdat dit de indruk wekt dat de baby depressief is in plaats van de moeder. Men noemt het nu steeds vaker een postpartum depressie. Een postpartum depressie overkomt ongeveer 1 op de 10 vrouwen. Dat komt neer op zon 22.000 vrouwen per jaar. Je kunt er niets aan doen, het overkomt je gewoon. Een complicatie bij de bevalling kan er aan toe bijdragen dat een moeder in een postpartum depressie terechtkomt.

Symptomen

De symptomen van een postpartum depressie (postnatale depressie) lijken veel op die van de baby blues. Echter, ze zijn intenser en duren langer. De symptomen kunnen zijn:
  • weinig tot geen eetlust
  • slapeloosheid
  • intense prikkelbaarheid
  • woede
  • extreme vermoeidheid
  • (bijna) geen zin in seks
  • levensvreugde ontbreekt
  • je voelt schaamte, schuld of ontoereikendheid
  • ernstige stemmingswisselingen
  • moeite om je aan je baby te binden
  • je trekt je terug van familie en vrienden
  • jezelf of je kind iets willen aandoen

Herken je jezelf in bovenstaande symptomen? Aarzel dan niet, maar neem contact op met je huisarts.

Geen roze wolk maar schaamte

Vaak schamen vrouwen zich dat ze niet blij met hun kindje zijn. Mensen in de directe omgeving, zoals familie en vrienden, snappen er niets van. In tijdschriften lees je toch ook altijd dat een pas bevallen vrouw zich op een roze wolk bevindt? Dat gebeurt natuurlijk lang niet bij iedereen. Er zijn veel meer mensen, zoals jij, maar ook zij durven zich niet te uiten. Doe je dit wel, dan lucht dit enorm op. Je staat er niet meer alleen voor.

Hulp

Je kunt hulp krijgen op verschillende gebieden. Gesprekken bij een maatschappelijk werkster of psycholoog kunnen je helpen hoe om te gaan met die negatieve gevoelens. Als ondersteuning kan er antidepressiva worden voorgeschreven.
Kom je om in je huishouding? Vraag of iemand je daarbij kan helpen.

Als een postpartum depressie niet wordt behandeld, kan dit gevolgen hebben voor de binding tussen moeder en kind. Ook kan het gezinsproblemen of gedragsproblemen bij kinderen veroorzaken. Denk hier bijvoorbeeld aan: moeilijkheden met slapen en eten, driftbuien of hyperactiviteit. Een onbehandelde postpartum depressie kan maanden of nog langer duren.

Is er een kans op herhaling?

Iemand die depressief is geweest, heeft inderdaad een verhoogde kans om het weer te worden. Dat geldt trouwens niet alleen bij een postpartum depressie. Mocht je weer zwanger zijn, vertel je arts dan dat je een voorgeschiedenis hebt met betrekking tot een postpartum depressie (postnatale depressie). Hij of zij houdt je dan nauwkeurig onder controle en let op tekenen of symptomen van een depressie.

Na de bevalling kan je arts je aanraden om je te laten screenen op tekenen of symptomen van een postpartum depressie. Het hoeft nu niet zo te zijn dat je weer een postpartum depressie krijgt, maar mocht dit wel het geval zijn, dan zijn jullie er vroeg genoeg bij en kan er met de behandeling worden gestart.

Het doormaken van een postpartum depressie, hoeft niet te betekenen dat je nooit meer zwanger wilt worden. De keus is aan jou/jullie.

Lees verder

© 2015 - 2019 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Depressie na de bevalling: symptomen, klachten en kenmerkenDepressie na de bevalling: symptomen, klachten en kenmerkenNa de geboorte van de baby overvalt een gevoel van depressie bij sommige vrouwen. Een post partum depressie is het depre…
Somber na de bevalling, babyblues of postnatale depressie?Somber na de bevalling, babyblues of postnatale depressie?Bevallen van een prachtig kindje maar je voelt je niet gelukkig. Een paar dagen na de bevalling slaat je stemming ineens…
De ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 33 weken zwangerIn week 33 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 2000 gram, en is ongeveer 41 centimeter lang. De baby wordt de komen…
Verschillende vormen van depressieVerschillende vormen van depressieIedereen is wel eens somber of heeft er even geen zin meer in. Meestal duurt dit een dagje en na een nachtje slapen ziet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://wij.nl/geboorte-info-kraamtijd/artikel/kraamtranen-en-babyblues
  • http://www.mamaenzo.nl/mama/gezondheid/de-baby-blues
  • http://www.postnataledepressie.org/
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/postpartum-depressie/item33153

Reageer op het artikel "Roze wolk of toch een donkere wolk? - Postpartum depressie"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 16-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!