InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > PEA Pure: natuurlijke pijnstiller voor diverse pijnklachten

PEA Pure: natuurlijke pijnstiller voor diverse pijnklachten

PEA Pure: natuurlijke pijnstiller voor diverse pijnklachten Heb je last van pijnklachten zoals neuropatische pijn, reumatische pijn, zenuwpijn, een hernia of een botvliesontsteking en werken reguliere geneesmiddelen onvoldoende? Wellicht ben je dan gebaat bij het gebruik van PEA Pure. Dit supplement op basis van palmitoylethanolamide fungeert als een natuurlijke pijnstiller en kan zeer effectief chronische pijn bestrijden. Het Instituut voor Neuropatische Pijn adviseerde PEA Pure al met succes aan tienduizenden patiënten.

PEA Pure bij pijnklachten

Wat is PEA Pure?

PEA Pure is een supplement van Vitals dat zuivere palmitoylethanolamide bevat. Palmitoylethanolamide (afgekort tot PEA, uit te spreken als pee-ja) fungeert als een natuurlijke pijnstiller. Palmitoylethanolamide komt van nature in het menselijk lichaam voor en het zit ook in kleine hoeveelheden in bepaalde soorten voedsel zoals vlees, vis, eieren en soja. Mensen die aan bepaalde pijnen lijden kunnen zeer gebaat zijn bij het innemen van een extra hoge dosis palmitoylethanolamide.

Omdat PEA Pure een supplement is en geen geneesmiddel, is het onder artsen niet erg bekend en zullen weinig artsen hun patiënten het middel suggereren. Dat is een gemiste kans want het middel kan uiterst effectief zijn bij de behandeling van chronische pijn! Voor PEA Pure heb je geen recept nodig.

Hoe werkt PEA Pure?

PEA Pure heeft een ontstekingsremmende werking die werkt via biologische modulatie van membraanreceptoren. Nobelprijs-winnares Rita Levi-Montalcini ontrafelde het werkingsmechanisme van de stof palmitoylethanolamide in 1993 en sindsdien zijn diverse dubbelblinde klinische studies naar het middel uitgevoerd. Er wordt melding gemaakt van palmitoylethanolamide in meer dan 400 medisch-wetenschappelijke artikelen. In klinische studies is de werking onderzocht in combinatie met zware pijnstillers als oxycodon en pregabaline en daarbij bleek dat PEA deze medicijnen uitstekend aanvult en dat ze zonder problemen in combinatie met elkaar te gebruiken zijn.

Ervaringen met gebruik PEA Pure

Het Instituut voor Neuropatische Pijn heeft veel ervaring met het gebruik van PEA Pure en adviseert het aan veel patiënten met neuropatische pijn die onvoldoende profijt hebben van reguliere geneesmiddelen. Sinds 2010 hebben zij PEA Pure aan tienduizenden mensen geadviseerd en er zijn bij gebruik van de aanbevolen dosis nooit bijwerkingen gemeld. Het instituut rapporteert dat de ervaringen zeer positief zijn. Ook op websites van diverse belangenverenigingen van mensen met specifieke pijnklachten zijn veel reacties te vinden van patiënten die goede ervaring hebben met PEA Pure.

Bij welke klachten en pijnen is PEA Pure effectief?

Doordat vele klinische studies verricht zijn naar de werkzaamheid van palmitoylethanolamide is een aanzienlijke lijst van aandoeningen en pijnen tot stand gekomen waarbij dit middel effectief blijkt te zijn. PEA Pure is effectief gebleken bij onder andere de volgende klachten:
  • Neuropatische pijn
  • Zenuwpijn
  • Reumatische pijn
  • Hernia
  • Rugpijn
  • Stuitpijn
  • Aangezichtspijn
  • Botvliesontsteking
  • Dystrofie
  • Fibromyalgie
  • Gordelroos
  • Dermatitis
  • Endometriose
  • Menstruatiepijnen
  • Vaginale pijn

Hoe wordt PEA Pure gebruikt?

PEA Pure is verkrijgbaar in capsules van 400 mg en hiervan dient men er dagelijks drie met een groot glas water in te nemen. Omdat palmitoylethanolamide werkt via biologische modulatie van membraanreceptoren moet geen directe werking worden verwacht. De werking treedt langzaam op. De meeste gebruikers merken dat het pijnstillende effect begint op te treden na 1 tot 3 weken, maar het kan in sommige gevallen wat langer duren.

Waar is PEA Pure verkrijgbaar?

Voor PEA Pure heb je geen recept nodig, je kunt het gewoon kopen bij de drogist of in een webshop. Omdat het middel vrij prijzig is, is het belangrijk alert te zijn op namaak-pillen. Koop je het middel in een webshop, zorg er dan voor dat het een betrouwbare Nederlandse online drogisterij is. PEA Pure is verkrijgbaar van het merk Vitals. PEA Pure van Vitals is verkrijgbaar in verpakkingen van 90 capsules van 400 mg en kost circa 45 tot 60 euro (2017). Dit is voldoende voor een maand gebruik. Het is niet verkrijgbaar bij het Kruidvat of Etos omdat het vanwege de kosten gevoelig is voor diefstal. De Tuinen verkoopt wel PEA van Lucovitaal, maar dit heeft geen PEA-opt keurmerk.

Kies altijd voor het PEA-opt keurmerk

Wil een supplement met PEA echt werken dan is het belangrijk dat het gaat om een product op basis van geoptimaliseerde palmitoylethanolamide. Door de toename van de populariteit van PEA als alternatieve pijnstiller proberen steeds meer producenten hier een slaatje uit te slaan door een eigen PEA-product op de markt te brengen. Dit gaat vaak gepaard met de claim dat het om de meest pure vorm van PEA gaat die er is. Je kunt er echter pas van op aan dat hier sprake van is wanneer je een product neemt dat het PEA-opt keurmerk heeft. Je kunt deze producten herkennen aan een groen vinkje met de tekst 'PEA-opt' erop. De enige producten die in 2017 dit keurmerk dragen zijn van Vitals en Russell Science (PEA Pure en PeaPlex). Je kunt wel kiezen voor een goedkoper product maar je weet dan niet of je te maken hebt met een veilig en bewezen effectief middel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannenWaarom vrouwen meer pijn ervaren dan mannenEén op de tien Nederlanders gaat jaarlijks naar de huisarts vanwege pijnklachten aan het bewegingsapparaat. Vrouwen gaan…
Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp en tabletten. Morfine kent verschillende toedieningsvormen. Morfine wordt…
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Opgepast met opioïden bij fibromyalgie!Opgepast met opioïden bij fibromyalgie!Fibromyalgie is een chronische pijnstoornis die veel mensen treft. Kenmerkend voor mensen met fibromyalgie is dat het zo…
Botvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingBotvliesontsteking: symptomen, oorzaken en behandelingEen botvliesontsteking of beenvliesontsteking is een overbelastingsreactie op een plaats waar een spier of pees aan een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vitala PeaPure
  • http://www.neuropathie.nu/supplementen/informatie-voor-specialisten-en-huisartsen-palmitoylethanolamide-een-ebm-pijnstillend-suppl.html
  • http://www.neuropathie.nu/supplementen/normast-hoe-het-te-gebruiken.html
  • https://www.deonlinedrogist.nl/vitals-pure-400mg-capsules-90st-p-59531.html
  • https://info4vaginalebrandpijn.wordpress.com/pelvilen-forte/

Reageer op het artikel "PEA Pure: natuurlijke pijnstiller voor diverse pijnklachten"

Reacties

Marja de Haan, 13-10-2018 22:05 #12
Mag je de capsule open maken om te gebruiken?

Alphyra, 17-09-2018 18:40 #11
Ik had al 12 jaar hevige zenuwpijn aan mijn linkerpols, kon niet zonder brace (s'nachts) en polsband (overdag), ik kon er vrijwel niets meer mee, vooral de fijne motoriek was 100 procent verstoord. Ziekenhuis kon niets vinden.
In januari dit jaar had ik opeens een doof rechterbeen, ik kon geen stap meer verzetten, het duurde uren, en soms de hele dag. Daarbij had ik ook pijn in mijn rechterlies en tintelingen in mijn rechtervoet.
Ik ben toen PEA gaan gebruiken, van Lucovitaal, 3 maal daags 1, meteen de volgende dag had ik geen pijn in mijn pols meer, ik kon zelfs zonder brace weer alles doen, ik hoefde ook geen polsband meer om, vanaf die dag, nu 8 maanden geleden heb ik ze (na 12 jaar) niet een keer meer omgehad. Ook bemerkte ik meteen verbetering in mijn been, de dove aanvallen werden minder en korter, ook de pijn in mijn lies werd minder. Twee weken later was ook mijn been helemaal beter, Ik ben gaan minderen naar twee per dag, na en nu (na 8 maanden) gebruik ik nog maar 1 capsule per dag, en tot nu toe ben ik geheel klachtenvrij.

Theo, 24-06-2018 21:16 #10
Heel tevreden. Vermindering van 90% van mijn aangezicht pijn en fybro achtige klachten

Sara, 26-01-2018 13:56 #9
Ik heb Vitals PeaPure een maand lang gebruikt met 3 capsules per dag: 1200 mg t.b.v. ernstige gewrichtsklachten rug en schouders. Resultaat na 1 maand: nihil. Zelfs niet ook maar een beetje vermindering van de pijnklachten. Daardoor ben ik niet meer zo gemotiveerd om het product weer aan te schaffen.

Hiervoor 2 maanden Cannabidiol 5% gebruikt eveneens zonder resultaat. Blijkbaar werken dit soort "natuurlijke pijnstillers"niet voor mij, alle positieve recensies ten spijt.

Arna van de Sande, 09-11-2017 18:26 #8
Ik gebruik nu PEA pure voor mijn beginnende nekhernia, ben pas 1 week aan het slikken en bemerkte na een paar dagen al vermindering van zenuwpijn, of dit kan weet ik niet!

Gm Beijen, 27-10-2017 13:47 #7
Ik heb PEA Pure besproken vandaag maar mijn arts vindt het de meest vreselijke onzin. Hij zei, neem dan maar paracetamol, dat is goedkoper en werkt beter.

Lia Pijl, 27-10-2017 01:03 #6
Mijn vriendin heeft een herseninfarct gehad en heeft nog veel napijn aan de Li kant. En o.a. Heeft zij een heeeel stijf gevoel recht onder haar arm. Men zegt dat een zenuwbaan is en dat dat nooit meer goedkomt. Nu dacht ik aan PEA Pure. Ze heeft al meerdere medicijnen amytriptylline 6 in een gift, palexia de, laatste tijd, helpt wel voor, de, pijn maar dan vind ze, dat, ze, nog stijver wordt onder haar arm en alles wat ze doet gaat dan heel moeizaam. Acetosalycyl, propanolol, panthoprazol, medicijnen voor, de, misselijkheid (geen primperan) en dan nog vaak panadol voor, de, hoofdpijn. Erg, veel, dus (mijn mening). Zou het hier de moeite zijn om het met PEA Pure te gaan proberen, of is dit toch iets te veel? Graag uw antwoord. Vriendelijke groet, Lia Pijl.

A., 14-10-2017 14:33 #5
Vandaag mijn 1e pot pea pure ontvangen. Wat mij opvalt is de lichtelijk zeepachtige geur? Is dat normaal?

Julia, 26-05-2017 14:07 #4
Al lang veel pijn en zeer dikke handen en blauwe pijnlijke voeten. Voorlopige diagnose dunne vezel neuropathie en nu Peaplex genomen en hoewel de pijn niet weg is is hij absoluut minder geworden (na 4 uur is de pil weer uitgewerkt). Ook zijn mijn handen en voeten weer normaal van kleur. Dit is het enige medicijn wat ik erbij slik sinds de veranderingen en diagnose dus voor mij werkt het. Duur maar een absolute aanrader bij pijn aan de zenuwuiteinden.

Jeroen, 12-10-2016 13:37 #3
PEA blijkt uit een placebo gecontroleerde studie niet te werken voor een rugblessure.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27227691

Marianne Jalink, 11-09-2016 14:04 #2
Heeft er iemand ervaring met peapure en de ziekte van Lyme? Ik heb erg veel pijn in benen.

Puccini (infoteur), 18-08-2015 13:27 #1
Ik heb er ervaring mee, heb het een hele tijd genomen tegen neuropatische pijn. Het is een dure affaire en helpt niet. Althans voor mij niet en ook niet voor een paar mensen uit mijn omgeving…

Infoteur: Dessal
Laatste update: 16-01-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Gewrichten
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!