InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Griffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvulling

Griffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvulling

Griffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvulling Griffonia simplicifolia is een natuurproduct en bron van 5-HTP dat helpt bij het aanvullen van de in het lichaam aanwezige voorraad serotonine. Als zodanig kan het bijdragen aan het oplossen van diverse klachten als depressies, slapeloosheid, agressie, stress, een onrustig gevoel en chronische hoofdpijn. Vaak werkt Griffonia simplicifolia net zo goed als SSRI's of MAO-remmers, maar dan zonder bijwerkingen.

Griffonia simplicofolia

Welk effect heeft Griffonia simplicifolia?

De Griffonia simplicifolia is een plant die groeit in West-Afrika en Centraal-Afrika (vooral Ghana, Togo en Ivoorkust). De zaadjes van deze plant worden verwerkt in diverse supplementen vanwege het feit dat zij het aminozuur 5-hydroxytryptophan (5-HTP) bevatten. 5-HTP wordt na orale inname goed door het lichaam opgenomen en gebruikt als als voorloper voor de neurotransmitter serotonine. Serotonine is betrokken bij diverse processen in het lichaam zoals agressie, depressie, eetlust, libido, darmperalstiek, het ervaren van pijn en het slaapproces. Wie een tekort aan serotonine heeft kan op deze vlakken klachten ervaren. De meest voorkomende klachten bij mensen met een serotonine-tekort zijn depressies en slaapproblemen.

Het gebruik van een supplement op basis van Griffonia simplicifolia kan op diverse manieren een positieve invloed op de gezondheid hebben. De belangrijkste pluspunten van dit middel zijn de volgende:
  • Het verbetert de stemmingsbalans
  • Het vermindert de eetlust
  • Het vermindert onrust in het lichaam
  • Het helpt bij het onder controle houden van impulsen
  • Het verbetert het slaapritme
  • Kan helpen bij chronische pijnklachten (mits de oorzaak gezocht moet worden in een serotonine-tekort)

Gezien de voordelen die Griffonia simplicifolia heeft zul je begrijpen dat het gebruikt wordt bij diverse indicaties. Zo wordt Griffonia simplicifolia gebruikt door mensen die lijden aan een depressie, neerslachtigheid, stress, agressiviteit, impulsief gedrag, vreetbuien, slapeloosheid, moeite met inslapen of doorslapen, rusteloze benen en mensen die op dieet zijn. Binnen de reguliere geneeskunde worden bij dergelijke klachten vaak SSRI's (serotonine-heropnameremmers) of MAO-remmers (middelen die de afbraak van serotonine remmen) voorgeschreven. Voor veel mensen werkt dit prima maar het nadeel is dat er veel bijwerkingen kunnen zijn zoals maag-darmklachten, slapeloosheid, osteoporose, seksuele stoornissen en onttrekkingsverschijnselen bij abrupt stoppen. Van Griffonia simplicifolia zijn daarentegen nauwelijks bijwerkingen te verwachten als men zich aan de aanbevolen dosering houdt.

Griffonia simplicifolia en chronische pijnklachten

Naast de reeds eerder genoemde klachten kan Griffonia simplicifolia ook heilzaam zijn bij mensen die lijden aan chronische pijnklachten. Het gaat dan met name om chronische hoofdpijn, migraine en fibromyalgie. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij deze drie typen klachten relatief vaak sprake is van een lage serotoninespiegel. Het vergroten van de beschikbaarheid van serotonine kan in dat geval zorgen voor een afname van de pijn.

Hoe wordt Griffonia simplicifolia gebruikt?

Griffonia simplicifolia is verkrijgbaar is capsulevorm. Voor nagenoeg alle doelen wordt aangeraden 100 mg in te nemen voor het slapen gaan. Alleen voor de behandeling van depressies wordt een dosis van 300 mg aangeraden.

Waar is Griffonia simplicifolia verkrijgbaar?

Griffonia simplicifolia is verkrijgbaar in diverse natuurwinkels en webshops. Er is een diversiteit aan doseringen beschikbaar. Ben je van plan om dit middel te gebruiken dan kun je je voor de keuze van een product dus het beste laten leiden door de dosering. Gebruik je het bijvoorbeeld om een depressie te bestrijden - waarvoor een dosis van 300 mg wordt aangeraden - dan kun je het beste kiezen voor een product van Vitortho of Mattison. Wil je Griffonia simplicifolia gaan gebruiken bij slaapproblemen of stress dan kun je kiezen voor een product dat een capsule heeft met een inhoud van 100 mg. Wie rustiger aan wil beginnen met 50 mg kan kiezen voor een product van Healthy Origins, Natures Way, Natrol of Natusor. Zie hier een overzicht van in Nederland beschikbare merken met dosering:
  • Healthy Origin's (50 en 100 mg)
  • Bonusan (50 en 100 mg)
  • Natusor (50 mg)
  • Lamberts (100 mg)
  • Vitals (100 mg)
  • Nova Vitea (100 mg)
  • Proviform (100 mg)
  • Golden Naturals (200 mg)
  • Vitortho (300 mg)
  • Mattison (350 mg)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Tekort aan serotonine zelf verhogenTekort aan serotonine zelf verhogenSerotonine is een neurotransmitter in de hersenen en zorgt ervoor dat bepaalde processen goed verlopen. Een tekort aan s…
Obsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedragObsessieve gedachte geuit in dwangmatig gedragOm de zoveel minuten een repeterende actie doen om fouten te voorkomen, kan door een obsessieve gedachte worden veroorza…
Serotonine, het gelukshormoonSerotonine, het gelukshormoonNeurotransmitters zijn chemische stofjes die worden gebruikt voor de overdracht, intensivering en het veranderen van ele…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Byrev, Pixabay
  • http://www.naturafoundation.nl/monografie/5-HTP.html
  • http://azarius.nl/encyclopedia/30/5-HTP/

Reageer op het artikel "Griffonia simplicifolia: natuurlijke serotonine aanvulling"

Reacties

Lion Damen, 27-01-2018 14:10 #3
Kan het gebruikt worden met st janskruid of is dit niet aan te raden?
mvg

Ike, 04-04-2017 17:33 #2
Hoe lang mag je griffonia simplicifolia 5htp gebruiken?

M. Hortensius, 13-02-2017 13:03 #1
Griffonia besteld bij CellCare. Potje gekregen, hierop staat echter NIETS vermeld over hoeveel % 5-HTP erin zit. Online raadt men nl aan om 100mg per dag (voor het slapen) in te nemen. Op internet bij Drogisthuis.nl staat gelukkig meer info: nl. Griffonia 500mg (min. 15% 5-HTP). Even rekenen… betekent dit 15% van 500 mg = 55 mg 5-HTP slechts…?! Dan dus inderdaad 2 tabletten per keer. Dit moet je zelf allemaal opzoeken en bedenken, want er staat dus niets op het potje vermeld. Vraag: Is CellCare wel een betrouwbare partij?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-08-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!