InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Zijn aluminiumzouten in deodorant gevaarlijk?

Zijn aluminiumzouten in deodorant gevaarlijk?

Zijn aluminiumzouten in deodorant gevaarlijk? Deodorant: wie gebruikt het niet? Heel veel mensen gebruiken deodorant om nare zweetgeurtjes tegen te gaan. Er zijn deodorants in verschillende geuren en in mooie spuitbussen. De deodorants verschillen echter ook in ingrediënten. Er zijn bijvoorbeeld deodorants met 0% aluminiumzouten. Waarom zijn deze deodorants er en wat zijn de mogelijke gevaren van deze aluminiumzouten?

Zweet en deodorant

Er zijn meerdere producten die helpen om de transpiratie en met name de geur hiervan tegen te gaan. De meeste mensen gebruiken hier deodorant voor. Het doel van deodorant is om de bacteriën aan te pakken die het apocriene zweet afbreken. Apocriene klieren zijn de zweetklieren die de bekende zweetlucht verspreiden. Deze apocriene zweetklieren bevinden zich bij de oksels, rondom de anus en rondom de tepels.

Wanneer het zweet uit de klieren komt, heeft het nog geen geur. Bacteriën zetten het zweet om in substanties die wel de karakteristieke zweetgeur hebben.

Heviger zweten

Niet iedereen zweet evenveel. Sommige mensen zweten veel meer dan anderen en kiezen dan voor een antitranspirant. In een antitranspirant zitten aluminium-zirkoniumzouten die de productie van zweet reduceren. Op deze manier heb je minder last van de karakteristieke zweetgeur en blijven je oksels droger.

Deodorant en huidirritatie

Vaak kan deodorant zorgen voor huidirritatie met jeuk en pijn tot gevolg. Vooral producten met meer dan 15% alulminium-zirkoniumzouten kunnen zorgen voor irritatie. Het is belangrijk om de huid voor het gebruik van een deodorant goed droog te maken zodat je minder last hebt van irritatie. Er kan ook een allergische reactie van de huid zijn bij het gebruik van zirkonium waardoor er een okselgranuloom kan ontstaan.

De gevaren van aluminiumzouten

Uit een onderzoek uit 2016 van Mandriota et al. bij muizen werd de concentratie aluminiumchloride die gevonden werd in de menselijke borst, geassocieerd met een mutagene activiteit van aluminiumzout. Mutageen houdt in dat een chemische stof of elektromagnetische straling ervoor kan zorgen dat het DNA beschadigt en op deze manier erfelijke veranderingen, oftewel mutaties kan veroorzaken. Door deze DNA-beschadigingen zou een stof ook carcinogeen oftewel kankerverwekkend kunnen zijn. Uit het onderzoek van Mandriota et al. bleek dat de aluminiumzouten de epitheelcellen van de borst kunnen veranderen. In de kankermodellen met muizen bleek dus dat de aluminiumzouten de epitheelcellen van de borst aan kunnen zetten tot vorming van tumoren met eventuele metastasering. Metastasering is een ander woord voor uitzaaiing.

Een onderzoek uit 2011 van Mannello et al. vond een significant verhoogde hoeveelheid aluminium in de vloeistof in de tepels bij vrouwen met borstkanker ten opzichte van vrouwen zonder borstkanker. Dit betekent niet direct dat deze verhoogde aluminium daadwerkelijk verantwoordelijk is voor de borstkanker.

Blokkade van zweetklieren

In veel deodorants zit aluminiumchloride, aluminiumchloorhydraat of aluminium-zirkoniumverbindingen. Door tijdelijke blokkade van de zweetklieren stop je met zweten. De aluminiumzouten reageren namelijk met de elektrolyten in je zweet. Op deze manier wordt er een soort propje in je zweetklierkanaal gevormd. De poriën raken verstopt en de zweetklieren zijn als het ware geblokkeerd. Doordat de zweetklieren geblokkeerd zijn, kan aluminiumchloride zich gaan ophopen in het borstweefsel. Dit geldt echter niet alleen voor vrouwen, maar ook voor mannen.

Deodorants zonder aluminiumzouten

Er zijn inmiddels al veel soorten deodorant zonder aluminiumzouten op de markt. Deze deodorant is te herkennen doordat er vaak 0% aluminiumzouten en alcohol op staat.

Slag om de arm

Het verhoogde risico op veranderingen van epitheelcellen is dus aangetoond bij kankermodellen met muizen, maar is anno 2017 nog niet afdoende onderzocht bij mensen. De markt van aluminiumvrije deodorants blijft explosief groeien waardoor iedereen zijn eigen keuze kan maken betreffende deodorant met of zonder aluminiumzouten.
© 2017 Estrella, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met deodorant te gebruikenStoppen met deodorant te gebruikenAl sinds de oude Egyptenaren probeerden mensen hun zweetgeur tegen te gaan, de eerste deodorant kwam in 1888 op de markt…
Overmatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryOvermatige transpiratie voorkomen met Odorex Extra DryZweten bij inspanning is normaal en dient om overtollige lichaamswarmte kwijt te raken. Maar wat als je nu buitensporig…
Zweetvlekken in je kledingZweetvlekken in je kledingHoe krijg je gele zweetvlekken in je kleding, wat kun je er tegen doen, en hoe krijg je het weer weg? Alles wordt uitgel…
Te veel zweten: welke middelen werken?Te veel zweten: welke middelen werken?Zweten of transpireren is een lichamelijk mechanisme om overtollige warmte kwijt te raken. Op zomerse dagen of bij inspa…
Ga zweet te lijfGa zweet te lijfIedereen heeft wel eens last van klotsende oksels, klamme handen en onfrisse voeten. Vooral als het zomers warm is, heb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/wetenschappers-waarschuwen-stof-in-deodorant-vergroot-mogelijk-risico-borstkanker
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ijc.30393/full
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21337589

Reageer op het artikel "Zijn aluminiumzouten in deodorant gevaarlijk?"

Infoteur: Estrella
Gepubliceerd: 04-07-2017
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!