InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Waterpijp; werking, gebruik en risico's

Waterpijp; werking, gebruik en risico's

Een waterpijp is een veelgebruikt voorwerp om zowel pijptabak als wiet mee te roken. Het roken van pijptabak is de originele wijze van gebruik van het apparaat en is afkomstig uit het Midden-Oosten. In Nederland wordt echter dus ook vaak wiet of hasj gerookt met een waterpijp, al is hier een speciale waterpijp voor nodig. In dit artikel leest u meer over de werking en het gevaar van het gebruik van een waterpijp.

Algemeen/Uitleg

Een waterpijp bestaat uit meerdere onderdelen, te weten:
  • Reservoir voor water: Meestal van glas, ook wel waterjar genoemd. In plaats van water wordt ook wel eens een alcoholische drank gebruikt, hetgeen overigens niet geheel ongevaarlijk is.
  • Slang: Een slang met een mondstuk om aan te zuigen, deze is gekoppeld aan het waterreservoir.
  • Tabakskommetje: Een kommetje waar het te gebruiken rookwaar in gedaan wordt. Deze staat via de schacht in contact met het waterreservoir en bevindt zich onder het koolhoudertje.
  • Schacht: Een buis die de verbinding vormt tussen het water reservoir en de bovenkant van de waterpijp. Hier wordt dus de nog ongefilterde rook doorheen gezogen.
  • Koolhoudertje: Bovenop de waterpijp is plek om het kooltje neer te leggen, welke ervoor zorgt dat de tabak gerookt kan worden. Dit kan ook gebeuren door het tabakskommetje af te dekken met aluminiumfolie en er gaatjes in te prikken. Hier kan dan het kooltje op gelegd worden.

Om een waterpijp te kunnen gebruiken is het dus noodzakelijk om het reservoir te vullen met water, de tabak in het tabakskommetje te stoppen en een aangestoken kooltje op het houdertje of de folie te leggen. Voor het aansteken van de kooltjes is een tangetje handig, zodat het kooltje kan worden vastgehouden en tegelijk met een aansteker of dergelijke kan worden opgewarmd.

Benodigdheden voor het roken

Behalve de waterpijp zijn dus tevens de volgende zaken benodigd:
  • Kooltjes: Een rond stukje houtskool welke bij veel tabakszaken te verkrijgen is. Meestal heeft het kooltje een doorsnede van 3.3 centimeter.
  • Tabak: Speciale tabak met een smaak welke veelal is doosjes verkocht wordt. Ook deze zijn bij speciaalzaken verkrijgbaar en zijn er in vele smaken, vooral fruitsmaken als aardbei, perzik of banaan.
  • Water: Water voor in het reservoir, dient regelmatig ververst te worden. Soms wordt ook een alcoholische drank gebruik

Het gebruik

Als de waterpijp is 'geinstalleerd', kan door de slang worden gezogen. Hierdoor onstaat er een onderdruk in het waterreservoir en wordt er lucht aangezogen vanuit de schacht. De lucht die hierdoor aangezogen wordt, komt achtereenvolgens lang het kooltje en dan het tabak, waardoor er dus een tabakslucht aangezogen wordt. Doordat deze rook door het water heen moet, wordt dit 'gezuiverd' en krijgt het de speciale smaak.

Risico's voor de gezondheid

Ten onrechte wordt vaak gezegd en gedacht dat het roken van een waterpijp niet slecht voor de gezondheid zou zijn of tenminste minder slecht dan het roken van sigaretten. Uit veelvuldig onderzoek is echter gebleken dat het roken van een waterpijp minstenst zo slecht is voor de gezondheid dan het gebruik van andere rookwaren.

Door de filtering van de rook door het water voelt de rook zachter aan en denken velen dat het minder schadelijk is. Veel schadelijk stoffen komen echter alsnog in de longen en dus in het lichaam terrecht. Een deel van deze schadelijke stoffen is ook afkomstig van het kooltje, dat onder meer zware metalen bevat. Al met al komen de schadelijke stoffen van de tabak alsnog in het lichaam en komen daar dus de stoffen van het kooltje nog bij. Zodoende is het roken met een waterpijp zeker niet gezonder dan andere vormen van roken.

Andere redenen waarom het roken van een waterpijp doorgaans meer schade toebrengt dan regulier roken, is de duur van een rooksessie. Een roker rookt doorgaans tenslotte niet slechts enkele minuten met de waterpijp. Het gebruik duurt vaak enkele kwartieren tot soms wel enkele uren, waardoor het veel intensiever is dan normaal roken. Een uur lang waterpijp roken zou volgens Amerikaans onderzoek zelfs tot wel 70 keer meer nicotine in het lichaam brengen dan een enkele normale sigaret.

Verder wordt bij het roken van een waterpijp vaak gevariëerd met rookwaren en alcohol. Het gebruik van bijvoorbeeld wiet als rookwaar of het gebruik van een alcholische drank in plaats van water brengt uiteraard nog meer schade toe. Voor een combinatie van beiden kan gevaarlijk zijn.
Gerelateerde artikelen
Waterpijp gebruikenOorspronkelijk kwam de waterpijp uit India , maar toen was hij nog in zijn meest primitieve vorm: een kokosnoot. Maar he…
De waarheid van de waterpijpDe waterpijp is een apparaat dat veel geruchten met zich meebrengt. Zo zou een waterpijp vaak drugs bevatten en zou het…
Wat is een goede waterpijp?Turkije is nu al sinds enkele jaren een van onze favoriete vakantiebestemmingen en wellicht is dat de oorzaak van de gro…
Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?Waterpijp of shisha roken: minder schadelijk dan de sigaret?We kennen de waterpijp vooral van vakantielanden als Turkije of Egypte, maar in de eenentwintigste eeuw is deze vorm van…
Het klaarmaken en gebruiken van een waterpijpHet klaarmaken en gebruiken van een waterpijpEen waterpijp gebruiken, het wordt steeds populairder in Nederland. Steeds meer grote tabakswinkels verkopen waterpijpen…

Reageer op het artikel "Waterpijp; werking, gebruik en risico's"

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 04-11-2010
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!