Schminken: veranderingen doorheen de tijd

Schminken: veranderingen doorheen de tijd Schmink (maquillage) is onmisbaar geworden in onze westerse maatschappij. In een samenleving waar het belangrijk is om goed voor de dag te komen kan een laagje make-up wonderen doen. Vooral bij vrouwen is het zeer veel gebruikt . Grimeren werd eerst gebruikt als ritueel- en afschrikmiddel. Vanaf de Egyptische oudheid werd het meer een vrouwelijke aangelegenheid, maar enkel de rijkere klasse kon beroep doen op kwaliteitsmake-up. Daarna ontstond ook de eerste gezichtscrème, het rouge en wit poeder.

Inleiding

Er anders uitzien

Schminken gebruikt men om zichzelf er anders te doen laten uitzien. Hoe dit 'anders' ingevuld moet worden wordt duidelijk als we naar de ontwikkeling en de evolutie van het schminken kijken.

Ontstaan van het schminken

Schmink als ritueel en afschrikmiddel

Grimeren werd vroeger vooral als ritueel gebruikt. Indianen en andere volken (zoals bv. Aboriginals) 'versierden' zichzelf met als doel andere bevolkingsgroepen te intimideren. Ze waren er ook van overtuigd dat ze door zichzelf te schminken beschermd waren tegen demonen en bepaalde ziektes. Deze bevolkingsgroepen bedekten soms hun hele lichaam. Make-up was in die tijd dus vooral een afschrikmiddel. Schmink werd toen gemaakt uit grondstoffen van de aarde in combinatie met water.

De evolutie naar 'make-up' en vrouwelijke aangelegenheid

Egyptische oudheid

Wanneer we kijken naar de Egyptische oudheid werd schminken al meer als een manier van 'make-up' gebruikt. Maquilleren diende om zichzelf mooi te maken en werd vanaf dan meer een vrouwelijke aangelegenheid. Wel belangrijk om te vermelden is dat enkel de rijkere klasse beroep kon doen op 'kwaliteitsmake-up'. Zeer populair in die tijd bij de Egyptenaren was het gebruik van 'kaljal' om de ogen op te maken. Ook was het gebruikelijk dat nog steeds het hele lichaam werd gemaquilleerd en dus niet enkel het gezicht. Het lichaam werd 'ingekleurd' met een witte vloeistof en het was ook de gewoonte dat de aderen met zwart werden aangeduid. Cleopatra verliet dan ook nooit het huis zonder dat ze volledig was opgemaakt.

Ontstaan van gezichtscrème

Middeleeuwen

In de middeleeuwen werd er door het ontstaan van de alchemie ook geëxperimenteerd op het vlak van make-up. Zo ontstonden er oliën die als gezichtscrème dienden. Er was nog steeds veel bijgeloof en ook aan het gebruik van make-up hechtte men een beschermende kracht. Zo werd er in die tijd al een gezichtscrème gemaakt van de plant: de Melisse (die geneeskrachtige sappen bevatte). De gemoderniseerde vorm van deze gezichtscrème is hedendaags nog steeds op de markt.

Bron: George Gower, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: George Gower, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Nieuwe opkomst van make-up: rouge en wit poeder

18e en 19e eeuw

Later in de 18e en 19e eeuw viel het gebruik van een speciaal soort make-up op bij de adel, doordat zij een soort van wit poeder en rouge aandeden. In die periode werd gewone make-up door velen ook als vulgair beschouwd. Make-up was iets dat enkel zou gedragen worden door 'meisjes van plezier' en mensen die toneel speelden.

Schminken hedendaags (21e eeuw)

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://laurenleighblog.files.wordpress.com/2010/06/taylorpn_jpg_275.jpg?w=220&h=302
  • http://www.grimeur.com/geschiedenis/
  • http://timerime.com/es/evento/530052/Vrouwen+en+mannen+van+adel+gebruikte+make-up/
  • http://www.nfprechtenvrij.nl/bildinfoneu2.php?bild=0012
  • Afbeelding bron 1: George Gower, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Schminken: veranderingen doorheen de tijd"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 28-12-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!