Jan Taminiau, modeontwerper postzakjasje Maxima
Jan Taminiau, inmiddels een bekende naam. Iedereen kent wel het jute jasje van onze koningin Maxima, gemaakt van de postzakken van de voormalige PTT: het postzakjasje. En haar opvallende koningsblauwe jurk tijdens de kroning van Willem-Alexander is ook weinigen ontgaan. Je zou denken dat deze couturier/modeontwerper al een oude rot in het vak is, met zo'n klantenbestand. Niets is echter minder waar.
Jan Taminiau, een relatief jonge modeontwerper uit eigen land. Ooit begonnen op de Wallen, in de TV Show van Ivo Niehe verrassend bescheiden en sympathiek. Maar wel wereldwijd en koninklijk succes.
Postzakjasje voor Maxima
Koningin Maxima, toen nog prinses, viel flink op met haar postzakjasje. Evenals modeontwerper Jan Taminiau. Tijdens de opening van de Arnhem Mode Biënnale in 2009 droeg ze het met verve. Het tot dan toe redelijk onbekende
modelabel JANTAMINIAU stond met Maxima in een keer in de schijnwerpers. Vanaf dat moment kreeg Jan Taminiau pas echt de erkenning die hij verdient met zijn bijzondere creaties.
Wat dreef Taminiau ertoe om een jasje te maken van oude afgedankte postzakken? Jan houdt van schoonheid, maar ook van het vergankelijke. Ook dat kan mooi zijn. Bovendien hebben de zakken zoveel mensenlief en -leed gedragen zoals in de vorm van liefdesbrieven tot belastingaanslagen. Taminiau vond dat ze een tweede leven verdienden. Gedragen op een gouden broek met hoge hakken stond het haar fantastisch. Het idee van een prinses met een oude postzak was evenwel een enorm contrast, gedurfd maar geniaal. Maxima droeg het jasje later nog een keer: op een
concert van Armin van Buuren in New York. Tegenwoordig zijn de jasjes te koop: een vrouwenversie met om het middel de kleuren van de Argentijnse vlag, en een voor de man met de Nederlandse kleuren. Maxima's oorspronkelijke jasje droeg de Nederlandse kleuren: ze is natuurlijk wel 'van ons'.
Cover van Beyoncé met schoenen van JANTAMINIAU
Beyoncé en Lady Gaga
Na het succes van Maxima vonden andere beroemdheden algauw hun weg naar JANTAMINIAU. Volgens Jan omdat ze enorm alert zijn op interessante creaties en via hun grote netwerk snel hun informatie kunnen vinden. De deelname aan de Paris Haute Couture Fashion Week tweemaal per jaar draagt zeker bij aan zijn internationale bekendheid. Zangeres Beyonce prijkte op de cover van haar album op zijn torenhoge 'dubbele' schoenen. En collega Lady Gaga koos al tweemaal voor een jurk van de hand van Taminiau. Het wereldwijde succes noemt Jan kortweg 'surrealistisch'. Maar de lange werkdagen van vaak 16 uur dragen ongetwijfeld bij.
Koninklijk ontwerper
Het postzakjasje was echter niet Jan's enige koninklijke ontwerp voor Maxima. Hierna volgende al snel:
- de koningsblauwe jurk voor de inhuldiging van Willem-Alexander
- het rode avondtoilet voor de koningsvaart
- de gouden jurk op Prinsjesdag
- en voor Luxemburgse prinses Claire haar trouwjurk voor de kerkelijke inzegening
Zou je van zoveel koninklijke vraag al snel naast je schoenen gaan lopen, dat is evenwel niets voor Taminiau. Op de vraag van Ivo Niehe waarom het bordje 'Hofleverancier' nog niet aan zijn deur prijkte, moest Jan het antwoord schuldig blijven. Bescheidenheid siert Jan, die bij zijn presentaties ook al wat verlegen na een buiging snel weer verdwijnt naar achter.
De ontwerpen: borduren met de hand
Jan houdt niet van simpel, zulke jurken zul je van zijn hand niet vinden. Bewerkt, geborduurd, gelaagd, en alles met de hand gemaakt. Dat dat vele mensenhanden vergt mag duidelijk zijn: aan twee jurken voor Maxima hebben 80 mensen gewerkt. Vaak uitbundige ontwerpen, maar wel in overeenstemming met de klant.
Voor shows leeft hij zich echter helemaal uit. Die jurken mogen nog grootser want 'niemand hoeft ermee in de auto of op de fiets, die jurken hoeven alleen maar beeldschoon te zijn op de catwalk' zegt Taminiau.
Hoe ontwerpt Jan couture voor klanten
Jan Taminiau 'leest de klant'. Hoe komt ze binnen, wat straalt ze uit? Hij verdiept zich in de klant door zich vragen te stellen, op basis waarvan hij kiest voor een richting van ontwerpen:
- Wie ben je?
- Wat wil je zijn? - essentieel voor het ontwerp
- Wat kan je zijn?
- Waar ga je naartoe?
- Welke indruk wil je daar maken?
Omdat mensen toch vaak een
ander beeld van zichzelf hebben dan de buitenwereld is al deze informatie tezamen noodzakelijk om een bij elke klant passend ontwerp te kunnen maken. Jan noemt het een spel met de klant.
Wie is Jan Taminiau
Jan is geboren in Goirle, waar hij al vanaf jongs af aan geboeid werd door design en kleuren. Hij speelde niet met autootjes maar hield verkleedpartijen met zijn zus Maartje met fotoshoots als resultaat. Hij stripte zijn jongenskamer volledig totdat hij een kale muur en een versleten houten vloer overhield. Dat vond hij mooi, met karakter. Daarnaast is hij dyslectisch, maar dat heeft hem nooit in de weg gestaan, misschien zelfs geholpen. Hij denkt niet in woorden, maar in vormen en kleuren. Zo 'leest' hij ook zijn klanten.
Motivatie van Jan Taminiau: emotioneel en gelaagd
Taminiau noemt zichzelf lichtelijk eigenwijs. Hij houdt van mooie dingen, maar ook van het verval en de schoonheid daarvan. Zoals het afbladderen van een boomschors en de verscheidenheid van kleuren die daarbij vrijkomen. Al eerder inspireerde hem dat tot een ontwerp. Hij houdt van bewerkelijke creaties, verrijkt met veel elementen. Gelaagdheid, daar houdt hij ook van in het leven. Geen simpelheid maar laagjes afpellen, dat houdt het leven spannend en dynamisch. Hij ontwerpt voornamelijk voor vrouwen. En stelt zelfs "
Een goede jurk kan meer doen voor een vrouw dan de plastisch chirurg".
Van -bijna- antiquair tot couturier, ofwel modeontwerper
Taminiau, geen standaard Nederlandse naam. De familienaam Taminiau is van Belgische origine en waarschijnlijk afgeleid van het plaatsje Tamines, wat ligt aan de Sambre tussen Charleroi en Namen. Geboren in een familie van antiquairs studeerde hij eerst aan de Europese School van antiquairs in Antwerpen, waarna hij in 2001 cum laude slaagde aan de kunstacademie in Arnhem. Twee jaar later behaalde hij de graad van master aan het Fashion Institute van Arnhem. Datzelfde jaar richtte hij zijn eigen modelabel JANTAMINIAU op en startte met zijn onderneming in Tilburg, om de hoek van zijn ouders. In 2004 hield hij zijn eerste presentatie tijdens de Amsterdam Fashion Week. Daar viel hij op, want als enige Nederlandse ontwerper mocht hij in 2007 in Parijs een show verzorgen. In 2008 verplaatste hij zijn bedrijf naar de Wallen in een voormalig hoerenpand, als onderdeel van het Red Light Fashionproject. Toen enige jaren later zijn contract op de Wallen niet verlengd werd verhuisde hij naar het landelijke Baambrugge, onder de rook van Amsterdam. Daar waar in het groen volledige rust heerst ontwerpt hij zijn romantische en uitbundige creaties. Meer contrast kan bijna niet.
Couturier, dat woord houdt hij evenwel niet van. Hij zegt zelf "Couturier is een uitgehold begrip in Nederland. In Frankrijk moet couture aan bepaalde standaards voldoen, maar in Nederland hoeft dat niet. Ik vind het een woord uit een andere tijd. Ik noem mezelf liever een modeontwerper die mooie jurken maakt. Zo houd ik het gemakkelijk."
Jan Taminiau is enig in zijn generatie doordat hij maatwerk maakt voor een selecte groep klanten. Met zijn label JANTAMINIAU zal hij de komende jaren zeker nog van zich laten horen en zien.
Lees verder