InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Goed gekleed naar je werk

Goed gekleed naar je werk

Goed gekleed naar je werk Als je op een kantoor werkt, geldt de regel dat je kleding er zakelijk uitziet. Je collega met korte rokken, strakke tops en stiletto hakken mag er dan mooi uitzien. Maar haar kleding is niet geschikt voor op kantoor. Met deze tips, voor elk kantoortype, zie jij er goed uit en krijg je respect van je chef en collega’s. Dat zou je niet kunnen zeggen over je collega met haar strakke kleding.

Zakelijk gekleed en meestal pakken

Je hebt kantoren waar het belangrijk is dat de werknemers alleen zakelijke kleding aandoen. Dit zijn meestal driedelige pakken voor mannen. Vrouwen die kunnen kiezen tussen de ‘broekpak’ en ‘rokpak’. Je kunt de broekpak wat opvrolijken door een topje in een neutrale kleur onder aan te doen. Roze, nude, beige, donkerblauw, donkergroen, zwart en wit zijn kleuren die je in een zakelijke omgeving goed aan kunt doen. Als je meer van rokken houdt kun je een rokpak combineren met klassieke hakken, zo zie je er leuk uit. Onthoudt wel dat de rok niet meer dan 8 centimeter boven je knie mag vallen, anders is het te kort! Je kunt voor zakelijke kleding terecht bij dure kledingzaken zoals De Bijenkorf en Peek & Cloppenburg, maar je kunt ook mooie pakken vinden in Mexx, Esprit, WE, Zara en H&M.

Geen pakken, maar ook geen jeans

Veel kantoren hebben relaxte regels wat betreft pakken. Maar je kunt je er niet geheel zakelijk casual kleden. Je kunt overwegen om je pak te mixen met andere kledingstukken. Je kunt de rok van je rokpak mixen met een blouse of cardigan in plaats van de blazer die erbij hoort. Wat belangrijk is, is dat de kledingstukken die je mixt wel in dezelfde stijl zijn. Verder kun je een simpele jurk met een cardigan combineren en ballerina’s. Gekleurde blazers met een nette broek doen het ook goed. Houdt je look simpel, professioneel en clean. Je kunt leuke bloezen en cardigans kopen in Zara, H&M en Mango.

Jeans, maar geen shorts

Dit is typisch zakelijk casual. In zo'n type kantoor komen de mannen meestal in khaki broeken en polo shirts. Hier kun je zowel zakelijke kleding aan doen als casual (hiermee worden geen slippers bedoeld). Draag een mooie blazer met donkere jeans en mooie schoenen. Of doe het rokje aan van je pak met een mooie T-shirt of coltrui en flatjes. Draag niet je gehele pak, omdat het kantoor ook casual is. Het beste kun je de kledingstukken van je pak mixen met casual stukken. Casual, maar toch zakelijke kleding kun je kopen bij Vero Moda, Only, H&M en Mango. Deze kledingwinkels verkopen ook leuke jasjes en blazers die je met jeans kunt combineren.

Alles is goed

Horloges doen het altijd goed als accessoire / Bron: Unsplash, PixabayHorloges doen het altijd goed als accessoire / Bron: Unsplash, Pixabay
Dit is wat moeilijker wat betreft kleding. Je zult de neiging hebben om in shorts en een T-shirt te verschijnen, maar dat kun je niet maken. Het maakt niet uit of je collega’s dat wel doen, probeer je toch netjes te kleden. Combineer donkere jeans (of middendonker) met een bloemenshirt of tuniekje. Het is ook mooi om een katoenen rok en cardigan aan te doen. Lichte jeans en doorzichtige tuniekjes kun je liever dragen in je vrije tijd. Bovendien geldt hier ook de regel dat jurkjes of rokjes niet te kort mogen zijn. Wees creatief met je outfits, want dat mag bij dit soort kantorentypen. En als laatste: draag mooie schoenen naar werk, slippers of birkenstocks kun je bewaren voor het weekend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vertaling kledingstukken Engels-Frans-NederlandsHieronder vindt u de namen van alle kledingstukken en juwelen en hun vertaling in het Engels en het Frans.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goed gekleed naar je werk"

Infoteur: Isabella
Laatste update: 10-08-2015
Subrubriek: Mode
Special: Werkkleding
Schrijf mee!