Kleding: het merk Replay
Replay is één van de populairse kledingmerken op het moment. Er is veel vraag naar het merk. Op een site als Ebay is Replay het meest verkochte merk. Het bedrijf kent een geschiedenis waarin de omzet alleen maar is blijven stijgen. Kortom, het is een succes verhaal. En de kleding van Replay blijft verkopen.
Het merk Replay is opgericht door de Italiaan Claudio Buziol. Dit gebeurde in 1978 toen hij begon met zijn bedrijf Fashion Box Industries. Replay produceert kleding voor mannen, vrouwen en kinderen uit alle leeftijdsgroepen. In totaal wordt er nu jaarlijks voor meer dan vierhonderd miljoen euro aan kleding verkocht. Het merk is actief in Europa, in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika. In totaal wordt het merk in meer dan vijftig landen verkocht.
Kleding Replay
Replay begon in Italië zelf, maar opende in 1987 de eerste winkels in het buitenland. In 1989 werd al zeventig procent van de omzet van vier miljoen in het buitenland verdiend. De afritsbare broek van Replay werd een groot succes en in slechts twee jaar tijd werden er daar meer dan een miljoen van verkocht. Een speciale lijn met de Replay&Sons werd in 1991 geopend. Daarmee wilde het bedrijf zich ook op de jonge kinderen richten. Intussen groeide het bedrijf snel verder door. In die periode werden zestien nieuwe winkels geopend, onder andere in Milaan en New York en groeide de omzet door naar 69 miljoen.
Ondermode Replay
Vanaf 1995 begaf het bedrijf zich ook op de Aziatische markt en de omzet groeide verder door naar honderddrieenveertig miljoen euro. Elke tien dagen werd er ergens in de wereld wel een nieuwe vestiging geopend. Ook begon Replay met een kledinglijn voor lingerie en ondermode en werden een nieuw hoofdkantoor gebouwd dat maar liefst twintigduizend vierkante meter groot was.
Strandmode en zonnebrillen Replay
Aan het einde van de eeuw startte Replay met een lijn voor onder andere zonnebrillen en werden er weer een groot aantal vestigingen geopend, waaronder in Rome, Hamburg, Inssbruck, Boedapest, Stockholm en Amsterdam. Later volgde onder andere Parijs, Wenen en Barcelona. De eerste stappen naar Amerika werden in 2004 gezet toen het bedrijf haar deuren opende door een winkel te starten in Sao Paulo. De omzet van het bedrijf is alle jaren door fors gegroeid en telt nu maar liefst vierhonderd miljoen euro. Naast al het andere dat het bedrijf al doet is er ook gestart met een kledinglijn voor strandmode.