InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > De kleur bruin is mode

De kleur bruin is mode

Eindelijk duikt de kleur bruin weer nadrukkelijk op en lijkt het een trend te worden. Noem het ‘retro’ (jaren 70) of is de kleur bruin weer ‘aan de beurt’ om het mode beeld te bepalen. Het is plots geen 'oude kleur' meer en iedereen moet bruin hebben. Hoe dan ook, op allerlei vlakken is bruin zeer nadrukkelijk aanwezig.

’Oude’ kleur

Is bruin toch vele jaren een kleur geweest die we associeerde met oude mensen, oude spullen, rommelmarkt materiaal en meer van hetgeen we eigenlijk niets willen hebben of willen zijn.

’Hip’

Meubelen en accessoires

Niets meer van dat, want meubelen zijn er van licht bruin (denk aan lichte eikentinten of zelfs bank hout) tot het diepe bruin wat iets koloniaals heeft of zelfs neigend naar zwart.
De accessoires doen vrolijk mee, want allerlei zaken zijn in uiteenlopende bruintinten volop te koop. Om de verkoop te stimuleren zijn de accessoires ook qua kleurstelling nog eens fraai op elkaar afgestemd. Als je bij enkele meubel- en accessoirewinkels naar binnen loopt kom het zoal het volgende tegen:
  • kandelaars
  • kaarsen
  • vazen (glas of keramiek)
  • kop en schotels (met bijbehorende spullen)
  • sierkussens
  • dekbedden
  • muurverf
  • keukenmaterialen
  • plantenbakken en potten
  • plastic bloemen (bewust erg nep)
  • tafellakens

Als je nu denkt het niet bij de vrolijke paaskleuren helgeel en helgroen past, dan heb je het mis. Want deze frisse kleuren zijn in deze periode uiteraard ook ruim vertegenwoordigd en matchen meer dan prima bij het bruin tot diepbruin.

Kleding en make-up

Ook de mode heeft er aan moeten geloven, want in de schappen hangen in verschillende bruintinten blouses, zomerjurkjes en broeken. Dit kan niet zonder de bijbehorende tas en schoen. Combineer het met groen, wat het voorjaar dichterbij brengt en zie daar de nieuwe combinaties. Uiteraard is dit al voorafgegaan door de creaties van de grote couturiers die Angelina Jolie, Reese Witherspoon en Cameron Diaz in bruine tinten staken.

De make up, en dan met name de oogmake up en lippenkleur, is ook in meerdere bruintinten te krijgen. Lastig, want niet ieder gezicht is geschikt voor bruintinten. Blauwe ogen gaat bijvoorbeeld prima met bruine oogschaduw, het haalt het blauw naar voren. Maar met een bruine huid en bruine ogen, is bruine oogschaduw weer minder fraai te combineren. Zit er wat parelmoer in de kleur, dan biedt dit weer wel meer mogelijkheden. De blush op de wangen mag ook weer en deze is er in subtiele beige, rosé en zachtbruin tinten. Ook hier is het uitproberen welke kleur je gezicht meer naar voren haalt en welke je absoluut niet moet gebruiken. Tenslotte zijn er ook warme bruintinten met glans voor op de nagels. Maar met deze uitgebreide bruin-aanvulling wordt het pallet aan kleuren wel erg ruim en voor ieder een geschikte kleur.

Tenslotte

Het gaat te ver om alles waar bruin nadrukkelijker in terugkomt te benoemen, maar ook de tuinaccessoires mogen weer meer bruintinten bevatten. Denk aan plantenbakken, sierkruiwagens en andere ‘aankleding’ in de tuin. Typisch dat hier ook veel roestkleuren gebruikt worden.

Alleen de bruine auto wil nog niet echt vlotten, verder dan een enkele auto die in een roestkleur te koop is, komen we nog niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trends in interieurTrends in interieurHet voorjaar is bij uitstek de periode om weer eens te kijken naar nieuwe mogelijkheden voor het interieur. Enkele stijl…
Kledingadvies voor mensen met bruin haar en blauwe ogenKledingadvies voor mensen met bruin haar en blauwe ogenJe hebt bruin haar, blauwe ogen en een lichte huid, wat kan je dan het beste aan doen qua kleuren? Waar moet je vooral o…

Reageer op het artikel "De kleur bruin is mode"

Reactie

Edwin van der Mark, 12-01-2010 14:52 #1
Op dit moment 2009/2010 zie je steeds meer bruin-achtige tinten op auto's, kijk maar eens goed om je heen op de weg!
Het zijn (vaak) wat duurdere auto's:-):-)

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 25-03-2009
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Reacties: 1
Schrijf mee!