InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Little Black Dress

Little Black Dress

Little Black Dress The Little Black dress is niet meer weg te denken uit de kledingkast van de moderne vrouw. Het is altijd handig een of meerdere van deze jurkjes te hebben, omdat ze voor vrijwel elke gelegenheid geschikt zijn. Men zegt dat de Little Black dress afstamt van de tekeningen die Coco Chanel maakte in de jaren 20. In dit artikel meer informatie over het fenomeem Little Black dress, ookwel LBD genoemd.

De Little Black dress algemeen

Een Little Black dress wordt gezien als een van de basis kledingstukken die elke vrouw in haar klerenkast zou moeten hebben hangen. Het jurkje moet simpel, maar elegant zijn. Het is een basis stuk dat de vrouw op veel verschillende manieren kan dragen. Met een jasje en pumps is het een uitermate geschikte outfit voor een zakendag, met de juiste accessoires kan het prima functioneren als avondkleding. Omdat de jurkjes over het algemeen gezien worden als tijdloze stukken mode, zijn ze vaak heel simpel en neigen ze niet naar een specifieke trend. Wel zijn ze over het algemeen kort van lengte.

De Geschiedenis van de LBD

Voor dat de jaren 20 in gingen werd zwart vooral gedragen wanneer er gerouwd werd. Het waren dan ook vooral weduwen die in zwart gekleed gingen. Dit was een gewoonte die al in de Victoriaanse tijd bestond. In deze tijd werden weduwen geacht ruim twee jaar lang verschillende soorten zwarte kleding te dragen. Tijdens het eerste jaar en een dag van deze tijd mocht men alleen zwarte kleding zonder sierlijkheden dragen. In de negen maanden daar na was het toegestaan om zwarte kleding gemaakt van zijde te dragen en in de laatste drie maanden van de rouwperiode mocht de weduwe weer accessoires dragen en mocht de jurk ook bijvoorbeeld bestikt zijn met een patroontje.

Toen er in de Tweede Wereldoorlog zoveel doden vielen en er vervolgens ook veel mensen stierven aan de gevolgen van de Spaanse griep, werd het steeds gebruikelijker dat vrouwen zwarte kleding droegen.
In 1926 verscheen er een ontwerp van Coco Chanel van een zwart jurkje in de Amerikaanse Vogue. Het was een simpeljurkje dat tot iets onder knie viel, recht van model was en versiert werd door enkele diagonale strepen. Het jurkje kreeg de naam Chanel’s Ford van het tijdschrift Vogue. Omdat het een zeer simpel jurkje was, werd het geschikt gevonden voor vrouwen uit alle sociale klasses. Ook werd het een uniform voor vrouwen met smaak genoemd.

Sinds de productie van de eerste LBD, is het jurkje populair gebleken. De populariteit van LBDs heeft zijn pieken en dalen gekent. In de jaren 70 werd zwart bijvoorbeeld een tijdje gezien als een kleur die je niet draagt omdat het geen werkelijk kleur is. Rond het jaar 2000 was de LBD weer ontzettend populair en dat is nu nog steeds het geval.

Bekende LBDs

De allerbekendste LBD is te zien in Breakfast at Tiffany’s waarin Audrey Hepburn de hoofdrol speelt. Zij is ook degene die het jurkje draagt. Een andere beroemdheid die veelvuldig LBDs droeg, was de Franse zangeres Edith Piaf. Men zegt dat men beter naar haar stem luisterde omdat de LBD niet onnodig veel aandacht trok.

LBD tegenwoordig

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel soorten LBDs te krijgen. Ze zijn verkrijgbaar in vele soorten en maten, prijzen en materialen. Zo is het jurkje werkelijk toegankelijk voor iedere vrouw. Wanneer u een LBD wilt kopen, bedenk dan wat de functie van het jurkje zal zijn. Is het een van de vele LBDs die in uw kast hangt? Of is het een van de weinige die lang mee moet gaan? In het laatste geval doet u er verstandig aan een zeer neutraal model te kiezen dat niet gemaakt is volgens de laatste mode. Zo weet u zeker dat het jurkje na enkele jaren nog steeds de moeite waard is en niet hopeloos is verouderd. Kijk ook goed naar de kwaliteit van het jurkje. Wanneer u van plan het jurkje vele jaren te dragen, is het wellicht slim om voor die kwaliteit wat extra’s te betalen. Een goede kwaliteit zorgt er namelijk voor dat het kledingstuk langer mooi blijft.
© 2010 - 2017 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Little Black Dress"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 24-06-2010
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!