InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Suikerziekte of diabetes mellitus: alternatief genezen

Suikerziekte of diabetes mellitus: alternatief genezen

Suikerziekte of diabetes mellitus: alternatief genezen Suikerziekte of diabetes type 2 is een stofwisselingsziekte die ontstaat door een disfunctioneren van de pancreas of alvleesklier. Deze klier produceert meerdere hormonen en enzymen waaronder het hormoon insuline. Dat hormoon wordt te weinig aangemaakt bij diabetespatiënten. Honderdduizenden mensen in Nederland hebben suikerziekte. Hoe hoger de leeftijd, hoe groter het percentage met suikerziekte.

Inhoud:

Regulier versus alternatief

De reguliere geneeskunde stelt dat suikerziekte ongeneeslijk is. De reguliere geneeskunde stelt van vrijwel alle ziekten dat ze ongeneesbaar maar wel behandelbaar zijn. De alternatieve geneeskunde ziet wel geneesmogelijkheden. De reguliere geneeskunde gaat ervan uit dat wanneer mensen insuline krijgen ingespoten, de gevolgen meevallen. De alternatieve geneeskunde stelt dat door het inspuiten van insuline de oorzaak niet wordt weggenomen maar dat juist de alvleesklier nog minder geneigd wordt zelf insuline aan te maken. De alternatieve geneeskunde is er dan ook op gericht om de alvleesklier te stimuleren. In de reguliere geneeskunde bereidt men de patiënt voor op de vele complicaties die diabetes met zich mee kan brengen. Hierdoor is de algemene levensverwachting van iemand met suikerziekte 6 tot 10 jaar lager dan gemiddeld. In de alternatieve geneeskunde bereidt men mensen voor op een genezing van de ziekte.

Dieetondersteuning

In de reguliere geneeskunde geldt dat diabetespatiënten een dieet moeten volgen om hun medicijngebruik te ondersteunen. In dat dieet mag gewoon suiker worden gegeten al wordt het wel afgeraden. Verder wordt aangeraden groenten, vruchten, volkorenbrood, rijst en onverzadigde vetten te eten. In de kruidengeneeskunde is het dieet de sleutel tot genezing.

Alternatief genezen van diabetes

In de alternatieve geneeskunde worden specifieke voorbeelden van kruiden, vruchten en groenten genoemd om de diabetespatiënt steeds gezonder te laten worden. Het is belangrijk alleen écht volkorenbrood te eten, dat wil zeggen biologisch brood. Bovendien mag er alleen zilvervliesrijst worden gegeten, beslist geen witte rijst. Daarnaast wordt aangeraden om te kijken welke achterliggende oorzaken kunnen meespelen.

Bron: Cradel, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Cradel, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Al-creatieve klier

De bijnaam van alvleesklier in het Latijn is pan-creas, wat al-schepper betekent. De ziekte van de alvleesklier heeft op een spiritueel niveau te maken met het zich niet genoeg creatief uiten. Er is een groot verschil tussen creatie en recreatie. Recreatie is passief. Urenlang voor de tv hangen, romannetjes lezen, puzzelen zijn allemaal recreatieve bezigheden. Het is veel gezonder om zelf iets te ontwikkelen, bijvoorbeeld een muziekinstrument leren bespelen, zingen, samen spelletjes te doen, een avondwandeling te maken en tuinieren. Het genieten van rustige, klassieke muziek is ook een goede manier om de tijd door te brengen. Klassieke muziek prikkelt de luisteraar om niet passief te luisteren. Natuurlijk kan klassieke muziek ook opstaan terwijl men iets anders doet wat geen hoofdbrekens veroorzaakt zoals schilderen, tekenen en handwerken.

Complicaties van suikerziekte

Omdat alle klieren elkaar ondersteunen is het uitvallen van de alvleesklier de oorzaak dat de andere klieren ook niet 100% werken. De lever is de grootste klier in het lichaam en zijn functie wordt aanzienlijk verzwakt door het disfunctioneren van de alvleesklier. In het algemeen kunnen de volgende bijverschijnselen optreden als de diabetes wordt behandeld door het inspuiten van insuline: matheid, hoofdpijn, droge mond, steenpuisten, oogkwalen, zenuwpijn, zenuwontsteking, jicht en hartinfarct. In de reguliere geneeskunde worden deze gevolgenals onvermijdelijk beschouwt ,aar in de kruidengeneeskunde kunnen ze voorkomen worden door de dagelijkse voeding als medicijn te gebruiken,

Gezonde kruiden voor de suikerzieke

Kruiden die de alvleesklier stimuleren zijn: rode klaver, varkensgras, bosbesblad, boneschillen(de peultjes van witte en bruine bonen), galigaan, rozemarijn, zeepkruid, fenegriekzaad, mariadistelzaad, salie, nagelkruidwortel, stengels van boekweit, brandnetels, beredruif, braamblad en duizendguldenkruid.

Gezonde groente voor de suikerzieke

Groenten die goed werken tegen diabetes zijn: ui, sojaboon, aardpeer, sperzieboon, tuinboon met peuleschil, pompoen, knolselderij, rauwe zuurkool, schorseneren, artisjokken, andijvie, witlof, rammenas, snijbonen, taugé en spinazie. Granen: haver, boekweit. Vrucht: kruisbessen. Naast de alvleesklier moeten ook de nieren en de lever gestimuleerd worden. Verse paardenbloemblad en sesamzaad is goed voor de lever. Daarnaast zijn alle bittere etenswaar goed voor de lever zoals: witlof, andijvie, grapefruit. Voor de nieren is het erg goed om thee te maken van peterselie, guldenroede, berkeblad, kersenstelen, bernagie en rozebottelpitjes.

Dieet voor de diabetespatiënt

Genoemde groenten, kruiden en fruit kan men vermengen in het ontbijt met andere groenten en fruit. Het onderstaande dieet is een indicatie, niet een lijst van wat u dagelijks moét eten maar een aansporing tot creatief combineren met andere verse voeding Het drinken van kruidenthee van genoemde kruiden kan zoveel als je wilt maar het is af te raden om te kruidenthee tijdens de maaltijd te drinken. Het is heel gezond om in plaats van driemaal, viermaal te eten.

Ontbijt

Een ontbijt kan heel licht zijn met een grapefruit en wat biogarde. Wat haver of boekweit kan door de biogarde worden gedaan. In plaats van biogarde is kwark ook goed maar yoghurt wordt afgeraden.

Brunch

De brunch is wat steviger dan het ontbijt. Elke dag een vers geperst groentensap of smoothie is zeer aanbevelenswaardig. Een kleine beetje ui en voor de rest veel groene bladeren zoals smeerwortel en andijvie. Mensen die niet ar te ernstige vormen van diabetes hebben kunnen ook groenten als wortel, biet en venkel gebruiken in een smoothie.

Middagmaal

Het middagmaal bevat veel rauwe groenten. Sla, komkommer, andijvie, witlof, ui, selderij, peterselie, paardenbloemblad en rammenas zijn allemaal ideale groentensoorten voor een salade. Een beetje koud geperste olie erbij uit een biologische winkel en citroensap als dressing. Peulvruchten zijn een hele voedzame en gezonde oplossing voor de suikerzieke. Het assoritment peulvruchten is zeer groot. Aardperen, een oud-Hollandse groente, zijn voedzaam en makkelijk zelf te kweken.

Avondmaaltijd

De avondmaaltijd kan bestaan uit verse vruchten en noten. Eventueel kun je de lunch en het avondmaal omwisselen. ´s Avonds na zeven uur het liefst niet meer eten zodat je van een goede nachtrust kunt genieten. Wanneer de slaap niet gevat kan worden is het een aanrader om vlak voor het slapen gaan warme melk met salie te drinken. Een dag in de week is het goed om te vasten, dat wil zeggen alleen drinken. Men kan dan groentensap, vruchtensap en kruidenthee drinken.

Wat je niet moet eten

Etenswaar die het verloop van diabetes negatief beïnvloeden en derhalve vermeden dienen te worden zijn: suiker, witmeelproducten, koffie, vlees, snoep, ijs, frisdranken, limonade, alles uit de frituurpan, verpakte en ingeblikte voedingsmiddelen, oude kaas, aardappelen en margarine. Dit voedsel is niet alleen slecht voor de diabetespatiënt maar voor iedereen. Door het te vaak eten van vooral suiker en witmeelproducten is een grotere kans op het verkrijgen van diabetes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De pancreas als producent van glucagon en insulineDe pancreas (alvleesklier) produceert zowel spijsverteringsenzymen (exocriene klierfunctie), als hormonen die een onmisb…
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…
Voeding en suikerziekteDiabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!
Bronnen en referenties
  • Boek: Mellie Uydert Genees u zelf
  • Boek: Jannes van Everdingen, de beste behandeling bij 56 ernstige ziekten
  • Afbeelding:wikimedia commons
  • Foto´s: tom008
  • Afbeelding bron 1: Cradel, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Suikerziekte of diabetes mellitus: alternatief genezen"

Reacties

Ykaa, 17-02-2015 21:08 #5
Hallo.
Als ik alles zo eens lees wat je wel en niet moet eten, nou dan zouden de mensen die in de oorlog alleen maar aardappelen kregen vast zijn dood gegaan van al die aardappelen en wit brood en noem maar op.
Deze mensen kregen ook weinig fruit, hoe kan het dan dat Nederland vergrijst.
Alles wat verboden is moet je juist eten daar hou je, je leven mee gewoon eten en dat gezeur over wat slecht is en wat niet.
Ik heb type 2 en niet omdat ik te dik ben, maar van medicijnen dus kijk maar eens wat voor medicijnen je eet. Reactie infoteur, 04-05-2015
-In de oorlog was er juist geen wit brood; men at alleen volkoren brood.
-In de oorlog was er genoeg seizoensfruit. (in de winter uiteraard een stuk minder)
-Obesitas is wetenschappelijk gezien een belangrijke mede-oorzaak van diabetes.
-Niemand krijgt diabetes van medicijnen; dat krijg je alleen van verkeerde voeding.
-Als je supermarrktvoer ´gewoon eten´ noemt, heb je gelijk. Ik noem onbewerkte groenten, fruit, noten, zaden en granen ´gewoon eten´. Alles wat voorverpakt is is onnatuurlijk en eet de mensheid nog maar 120-140 jaar. Sinds die tijd hebben welvaartsziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas en kanker epidemische vormen aangenomen.

Richard, 10-10-2014 23:21 #4
Hallo,
ik merk dat ik last heb van duizeligheid of een licht gevoel in het hoofd gedurende de dag en heb mijn bloeddruk laten opmeten bij de huisarts, deze bleek te hoog. Mijn bloedsuiker nuchter was normaal (tussen 5 en 6), maar de nierfunctie was iets te laag (58).
Echter, kunnen bloedsuikerschommelingen ook de oorzaak zijn voor duizeligheidsklachten? De huisarts weet deze namelijk aan de te hoge bloeddruk.
Als ik op een dag wat meer zoetigheid (zoals jam met rietsuiker) eet zijn deze klachten meestal minder, maar als ik alleen volkoren brood en biologische groenten en fruit eet dan voel ik het weer meer en duurt het langer na een maaltijd voordat ik me weer wat minder licht in mijn hoofd voel.
Hebt u enig idee wat er aan de hand kan zijn of wat ik zou kunnen laten testen bij de huisarts?
bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 13-10-2014
Het is niet mogelijk om op afstand een diagnose te maken. Soms is duizeligheid een tijdelijk gevolg van het ontgiften als je alleen groenten eet. De nieren bevorderen in hun werking kan het ontgiften verbeteren. Misschien helpt dat: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/140409-nieren-welke-kruiden-zijn-goed-voor-de-nieren.html

Stef, 09-09-2014 13:13 #3
Hallo,
Zijn pastinaken en peterseliewortel ook ok om te eten bij diabetes? En meiraapjes en schorseneren? Omdat de aardappel alom verguisd wordt in de alternatieve hoek, zoek ik graag naar gezondere alternatieven.
Kun je genoemde groenten ook beter in de schil koken i.v.m. de glycemische lading? Reactie infoteur, 09-09-2014
Ja pastinaak en peterseliewortel zijn voedingsmedicijnen bij diabetes. Lees meer over medicinale voeding bij diabetes in dit artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/138229-inuline-voeding-als-medicijn-bij-diabetes-mellitus-type-2.html
De aardappel verguizen is niet nodig, wel om er zuinig mee te zijn en de aardappelderivaten zoals chips en patat te laten staan. Aardappel in de schil koken maakt volgens mij weinig uit.

Eline, 02-06-2014 13:46 #2
Ik merk dat ik regelmatig dergelijke artikelen tegenkom en dat ik er boos van word.
In dit artikel wordt slechts eenmaal "diabetes type 2" genoemd, maar een helder onderscheid tussen de verschillende types wordt niet gemaakt.
In de media wordt een eenzijdig beeld geschetst, wat mij als diabetes type 1- patiënt nogal tegen de borst stoot. Dit is namelijk NIET te voorkomen, dit is een auto-immuunziekte, waarover -o.a. door de aandacht die de laatste jaren naar type2 gaat- bij het grootste deel van de bevolking weinig bekend is.
Ik zou graag zien dat, wanneer dan toch dergelijke artikelen gepubliceerd moeten worden, er duidelijker onderscheid gemaakt wordt tussen type 1 (waar NIEMAND voor kiest) en type 2 (waar men inderdaad zelf invloed kan hebben op de ontwikkeling) Reactie infoteur, 02-06-2014
Diabetes type 2 wordt in de eerste zin genoemd zodat betrokkenen begrijpen dat het niet over diabetes type 1 gaat. Maar ik ben het met je eens dat dit onderscheid niet bij iedereen duidelijk is en eigenlijk keer op keer gemeld moet worden. Ik zal binnenkort een artikel over diabetes type 1 maken zodat ik mensen daarnaar kan verwijzen, elke keer als ik schrijf over diabetes type 2.

Overigens zijn ook auto-immuunziekten te voorkomen. Soms komt diabetes type 1 door een koemelkallergie. Als je in zo´n geen koemelk drinkt, voorkom je diabetes type 1. Verder is het een fabeltje dat diabetes type 1 patiënten suiker mogen eten. Suiker is altijd slecht, voor iedereen, en nog iets meer voor mensen met aanleg voor type 1 diabetes. (Hoewel er nog steeds artsen zijn die menen dat kinderen en volwassenen recht hebben op suiker eten, is suiker een vernietigend vergif, alleen gaat de vernietiging bij diabetespatiënten iets sneller.)

Verder heeft het geen zin om boos te worden. Stress verergert ziekten. Zet je energie om in iets positiefs; schrijf een artikel!

Kimberley Pex, 27-06-2013 08:14 #1
Er is 'n sterk vermoeden dat diabetes binnenkort doodsoorzaak nr. één wordt. Witmeel, suiker (dat zit bijna overal in, ps aspartaam is geen optie, want dat tast 't brein aan, neurologisch, en is kankerverwekkend) overgewicht, alcohol, maagaandoeningen, roken, zuurvormend voedsel, overbelaste lever, enz.enz.enz. Wat kun je doen? Bovenstaand artikel is 'n goede begeleiding. Reactie infoteur, 27-06-2013
Behalve witmeelproducten en suiker is ook blikgroenten erg slecht. Het heeft drastisch minder voedingswaarde dan verse groenten. daarnaast is er sprake van oxidatie, vooral vanaf het moment dat het blik open gaat. Verder kan plastic uit de blikbekleding in het eten terecht komen wat tot allerlei ziekten kan leiden.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-07-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!