InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Calaguala

De geneeskracht van Calaguala

Calaguala is een geneeskrachtige varen die inheems is in Honduras. Hij is verspreid over het gehele tropische en subtropische deel van Midden en Zuid Amerika. De plant wordt voornamelijk ingezet tegen een groot aantal huidaandoeningen en het is eveneens een middel om beginnende Alzheimer mee te genezen; deze zenuwbeschermende antioxidans verbetert de cognitieve prestaties.

Inhoud:

Naamgeving Calaguala

Calaguala wordt ook wel Samambaia genoemd. In het Latijn heet deze plant Phlebodium Decumanum. Phlebodium komt van het Griekse woord ´phlebs´ wat ´aders´ betekent. Phlebodium betekent ´dooraderd.´ De nerven in het blad van calaguala zijn opvallend aanwezig; daar is deze naam een verwijzing naar. Decumanum betekende voor de antieke Romeinen een grote poort in een Romeins kamp. In de botanische naam is het een verwijzing naar de zeer grote bladeren met de ver uiteen gelegen vingers. Op de bladeren zitten stipjes die in slagorde staan opgesteld als ware het een momentopname van soldaten die in mars lopen.

Geschiedenis medicinaal gebruik Calaguala

Indianen uit Columbia, Ecuador, Guatamala, Honduras, Panama en Venezuela gebruiken minstens enkele eeuwen calaguala als algemeen versterkend middel; een tonicum voor het lichaam. Het ontgift, zuivert de huid en ondersteunt het immuunsysteem waardoor je minder vatbaar wordt voor allerlei ziekten. Het wordt traditioneel specifiek ingezet tegen huidproblemen zoals psoriasis, eczeem, vitiligo, zweren, abcessen. Verder is het een tradioneel medicijn tegen maagzweren, reumatische aandoeningen, peesontstekingen, kwaadaardige tumors, diarree, nierproblemen, bronchitis, hoest, griep, abcessen en dementie.
Calaguala groeit uit een Braziliaanse muur. / Bron: Jml3, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Calaguala groeit uit een Braziliaanse muur. / Bron: Jml3, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Calaguala is goed voor amateur- en topsporters die erg diep zijn gegaan; het verlicht de oxydatieve stress welke het gevolg is van bovenmatige fysieke inspanningen, volgens een Spaans onderzoek uit 2012.

Werkzame stoffen calaguala

Van calaguala wordt voornamelijk de wortel gebruikt en in mindere mate het blad. Er zit de saponine calagualine in en vele fenolzuren. Verder bevat het de flavonoïden kaemferol, rutine, juglanine en selligueaine, sulfoquinovosyldiacglycerolen, verscheidene vetzuren waaronder alfalinoleenzuur, linolzuur, oleïnezuur en arachidonzuur, fytosterolen, het alkaloïde adenosine en arabinopyranosiden.

Calaguala goed voor de huid

Calaguala verbetert de immuunkwaliteit van het menselijk lichaam. Het gaat auto-immuniteit tegen ter hoogte van de huid. Vitiligo is een huidziekte waarbij lichtere, bijna witte pigmentvlekken ontstaan. Op de plek waar vitiligo is kun je minder goed tegen de zon. Dit is de huidziekte waar Michael Jackson last van had. Calaguala bevordert de herpigmentering van de huid waardoor de vlkekken verdwijnen. Het duurt evenwel lang voordat men de eerste resultaten ziet; gemiddeld komen deze pas 5 maanden. Andere huidontstekingsziekten die door een fytotherapeut kunnen worden behandeld met calaguala zijn:

Calaguala tegen zonnebrand

De beschermende werking van calaguala op het zonlicht wat op de huid valt, is uitgebreid onderzocht. Calaguala zorgt voor minder DNA-schade na blootstelling aan zonlicht en voorkomt op deze wijze huidkanker. Stoffen in calaguala veranderen de manier waarop het UV-licht door de huid opgenomen wordt in positieve zin waardoor minder beschadigde cellen ontstaan. Het zorgt dat de huid niet zo snel rood wordt, ontsteekt en jeukt. Dit gebeurt allemaal op basis van orale inname; er bestaan geen uitwendige gebruikstoepassingen voor calaguala. Door deze medicinale eigenschappen is calaguala een geschikt preventiemiddel bij de volgende indicaties:
Calaguala, jonge scheuten / Bron: Emke Dénes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Calaguala, jonge scheuten / Bron: Emke Dénes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Zonnebrand,
  • Polymorfe lichteruptie of ´zonneallergie´,
  • Netelroos door de zon,
  • Stralingschade door andere bronnen dan de zon,
  • Huidveroudering door de zon,
  • Huidkanker door de zon.

Calaguala kan worden gebruikt tijdens reinigingskuren aangezien het bloedzuiverend werkt, vrije radicalen vangt en daarmee onschadelijk maakt en het zweet- en vochtafdrijvend is. In het algemeen stimuleert het de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam.

Calaguala verbetert cognitieve prestaties

Doordat calaguala antioxidanten bevat en het neuroprotectief is, wat wilt zeggen dat het de zenuwcellen beschermt, kan het worden aangemerkt als superfood voor het brein. Dit is niet de meest aangewende toepassing van calaguala maar het is toch leuk om te weten dat als je het voor je huid of tegen zonnebrand inneemt, dat het een zeer positieve bijwerking heeft op het cognitief vermogen. In de fytotherapie wordt het gewoon ingezet tegen sommige vormen van degeneratie van het brein. Calaguala wordt ingezet bij:
  • Preventie van ziekte van Alzheimer,
  • Behandeling milde vormen van ziekte van Alzheimer,
  • Milde vormen van seniliteit en dementie,
  • verbetering van de cognitieve prestaties oftewel het denkvermogen.

Calaguala als adjuvans

Genezen door middel van kruiden gaat anders dan genezen met een synthetisch medicijn. De farmaceutische industrie maakt medicijnen die werken op één stofje, waardoor de werking goed meetbaar is. Kruiden bevatten honderden stoffen die elkaar versterken in werking. Een kruidensamenstelling bevat zoveel stoffen die allemaal elkaars werking beínvloeden dat de wetenschap in zijn huidige vorm niet bij machte is te onderzoeken wat de medicinale werking van een kruidensamenstelling precies behelst. Er wordt daarentegen waargenomen dát plantaardige geneesmiddelen helpen. Sommige planten worden ingezet omdat ze de genezende eigenschappen van andere natuurmedicijnen versterken. Dat wordt een adjuvans genoemd. Calaguala wordt door een fytotherapeut inegzet als:
  • Adjuvans bij urineweginfecties omdat deze plant een sterke vanger is van vrije radicalen,
  • Adjuvans bij hoge bloeddruk omdat het diuretisch werkt en zuiverend waardoor de bloeddruk verlaagt,
  • Adjuvans bij bronchitis en hoest vanwege de slijmophoestbevorderende werking,
  • Adjuvans bij griep omdat het zweetdrijvend is en een goede antioxidantwerking heeft.

Consulteer de fytotherapeut

Wie calaguala als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Calaguala-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitiligo en samambiaVitiligo en samambiaDuizenden planten worden er wereldwijd gebruikt als medicijn, nog veel meer tropische planten van ver weg worden alleen…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Hormoonzalf en het gebruikHormoonzalf en het gebruikEen hormoonzalf wordt ook wel een corticosteroïdenzalf genoemd. Enkele huidziekten waarbij hormoonzalven veel worden geb…
Alzheimer en erfelijkheidDe ziekte van Alzheimer kan in de familie zitten. Maar dit komt heel zelden voor en verklaart slechts gedeeltelijk waaro…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Fysieke inspanningen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22212862
  • Kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12890427
  • Kopfoto: http://www.backyardnature.net/n/12/120304fo.jpg
  • Foto recht opstaande calagualabladeren: http://1.bp.blogspot.com/--GQpamHht6I/Tzua-ExTarI/AAAAAAAAE1s/9WlaD7-iKSY/s1600/Calaguala+%28phlebodium+decumanum%29.jpg
  • Foto jonge scheuten: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Jml3, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Emke Dénes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Calaguala"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!