InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Over yoga, wat er wel én niet klopt

Over yoga, wat er wel én niet klopt

Over yoga, wat er wel én niet klopt Yoga heeft in korte tijd behoorlijk wat terrein gewonnen en voor menigeen is het een vast onderdeel van het leven of beter nog, een leefwijze geworden. Bovendien is yoga steeds in ontwikkeling, want als je de basis goed aanhoudt, dan zijn er allerlei varianten op te bedenken en ook daar zijn dan weer volgers voor. Kortom, yoga is “in”, yoga is mode.

Algemeen

Dat kan natuurlijk ook zo zijn negatieve kanten hebben, want als iets populair is komen er ook mindere versies van. Er valt immers geld aan te verdienen. Als je aan yoga gaat doen, zorg dan dat je een goede yoga leraar vindt. Een yoga leraar die je goed kan begeleiden en ondersteunen, zeker als je een beginneling bent, en je in de juiste sfeer kan brengen. Altijd prettig dus, als iemand een (rustgevende) stem heeft die daarbij helpt.
Bovendien, en dat gaan we hieronder uiteenzetten, zijn er nogal wat misverstanden rond yoga. Soms worden er een soort wonderen aan yoga toegeschreven die niet terecht zijn. Kijk dus goed waar jij behoefte aan hebt en ervaar of yoga dat voor je kan betekenen wat je zoekt óf ga er open in zonder doelstellingen en ervaar wat het wel en niet voor je doet. Kortom, laat je verrassen.

Wat doet yoga wel en wat niet?

De basis, rond de ademhaling, is altijd goed voor iedereen en heeft daarom ook op de meeste mensen een rustgevend en kalmerend effect. Toch wordt door menigeen de uitwerking van yoga ook opgeklopt. De bekendste is die ronde de ademhaling.

Beter ademhalen en dus meer zuurstof binnen halen?

Het bewuste ademhalingsproces is wel goed om rustig te worden, je lichaam de kans te geven te herstellen. Echter, door het bewuste ademhalingsproces breng je niet meer zuurstof je lichaam binnen. Als je over het normale ademhalingsproces - ook tijdens yoga – praat, dan is de zuurstofopname niet anders dan wanneer je bijvoorbeeld hoog en snel ademhaalt. Je moet bijvoorbeeld enorm veel sporten om het lichaam een verhoogd zuurstofgehalte binnen te laten dringen.
Het bewuste ademhalingsproces heeft dus wel voordelen, maar niet als het om meer zuurstof in het bloed gaat, maar heeft betrekking op het algeheel welbevinden.

Is iedere vorm goed?

In tegenstelling tot wat nogal eens gedacht wordt is yoga niet voor iedereen en altijd geschikt. Strikt genomen is het in basis wel degelijk ongevaarlijk. Echter, door al die de nieuwe vormen en populariteit in combinatie met ons zittende bestaan, kan het ook blessures opleveren. Als je een zittend bestaan hebt en af en toe uit de ban wilt springen met bijvoorbeeld een stevige Hatha of Hot yoga, moet je weten wat je doet c.q. moet je yogaleraar alert zijn. Dit is niet anders dan een ongetraind lichaam wat vanuit het niets “even” de marathon wil gaan lopen.
Blessures aan polsen, enkels, knieën maar ook aan de wervels komen dan ook met enige regelmaat voor. Forceer daarom je lichaam nooit. Kijk hoever je komt met een bepaalde houding en lukt het niet, sla de betreffende houding dan over. Lukt het bijna, herhaal het dan zonder te forceren. Langzaam zal je de houding steeds beter kunnen uitoefenen.

Bron: Antonika, PixabayBron: Antonika, Pixabay
Een ontspannen lichaam?
Kijk welke vorm van yoga het beste bij je past, maar strikt genomen zal het – als je voor jou de juiste vorm gekozen hebt – altijd ontspannen. Kom in de juiste sfeer en doe, eventueel onder begeleiding, de oefeningen reeks en je raakt er volledig ontspannen door. Het begint dan altijd al met de juiste ademhaling en niet zelden gaat er een meditatiemoment aan vooraf. Ga met een rechte rug zitten, staartbeentjes op de grond en kijk of je je benen in een lotushouding (of afgeleide vorm) krijgt. Het opent namelijk je bekken. Je moet in welke positie dan ook, een lekkere en vooral ontspannen houding hebben. Laat de dagelijkse dingen even aan je voorbij gaan en focus je op je ademhaling. Enkele minuten zo zitten en dan je yoga oefeningen doen. Iedere dag een 15 tot 30 minuten in de ochtend en het werkt de hele dag voor je.

Yoga je slank?

Strikt genomen is yoga er niet om slank van te worden en gezien het feit dat je rustiger wordt van yoga, zal je ook niet meer verbranden. Wel is het zo dat je yoga je, door bepaalde oefeningen, er wat strakker uit laat zien en beter in je vel laat voelen. Bovendien het vermindert het stresshormoon Cortisol en dit is een van de boosdoeners als het gaat om het omslaan van het buikvet. Dus indirect heeft het wel degelijk een effect op je slank zijn/blijven. Maar ga geen yoga doen om af te vallen, het kan je een aardige teleurstelling opleveren.

Tot slot

Er zijn nog wel meer misverstanden over yoga, maar deze komen relatief veel voor en om een desillusie te voorkomen, is het goed te weten waarom het zinvol het is om aan yoga te gaan doen en waarom niet. Heb je dan toch een prettig bijeffect, dan is dat slechts meegenomen. Desondanks, veel plezier … yoga is voor velen zo prettig dat het bijna verslavend is. En dat is dan een verslaving die niet direct kwaad kan voor de geoefende yogi.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
Bronnen en referenties
  • Niiraja en Yogaonline
  • Afbeelding bron 1: Antonika, Pixabay

Reageer op het artikel "Over yoga, wat er wel én niet klopt"

Reactie

Antje, 03-12-2016 22:53 #1
Ik lees graag jullie artikelen maar heb net dit artikel gelezen, "Over Yoga, wat er wel en niet klopt."en daarna "Yoga maakt je slank". De inhoud van deze artikelen weerspreken elkaar gedeeltelijk. Vooral dat in bovenstaand artikel wordt gezegd dat de zuurstof opname niet veranderd door yoga en dat een hoge ademhaling de zelfde toevoer van zuurstof genereert en dat je yoga niet doet voor af te slanken, maar dat je er wel strakker uit kunt zien. In jullie artikel over "yoga maakt je slank"wordt er wel gezegd dat je mede door yoga slanker kunt worden, dat de ademhaling wel een betere zuurstof geeft voor je longen en bloed. Dit maakt deze verder leuke artikelen wel een beetje verwarrend.

Groetjes Antje

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Yoga
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!