InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sikkelgoudscherm

De geneeskracht van sikkelgoudscherm

De geneeskracht van sikkelgoudscherm Sikkelgoudscherm is een plant met vele holle stengels waar op de uiteinden gele schermbloemen zitten. Hij komt van nature voor in Azië en zowel Zuid-, Centraal- als Oost-Europa. In Nederland wordt de plant sporadisch aangetroffen op de kalksteengronden van Zuid-Limburg. Sikkelgoudscherm is een geneeskrachtige plant die een meter hoog kan worden. Primair versterkt hij de lever. Ook wordt deze plant ingezet tegen maag- en darmziekten.
Botanische tekening sikkelgoudscherm / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening sikkelgoudscherm / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving sikkelgoudscherm

In het Latijn heet sikkelgoudscherm Bupleurum Falcatum. Bupleurum is afgeleid van het Griekse woord boupleuros en dat betekent ´ossenrib´. De plant kenmerkt zich door vele steeltjes die je met ribben kan vergelijken. Overigens was boupleuros eigenlijk de naam van een andere plant. Falcatum betekent ´sikkelvormig´. Dat is een verwijzing naar de vorm van de bloemschermen die het profiel van een maansikkel hebben. In het Nederlands wordt sikkelgoudscherm ook bupleurum en sikkeldoorwas genoemd.

Geschiedenis goudschikkelscherm

In de Chinese geneeskunde wordt sikkelgoudscherm reeds eeuwen aangewend om zijn geneeskrachtige werking op de lever. Daarnaast brengt hij yin en yang in harmonie; hij vult een gebrek aan yang op. Ook onevenwichtigheden tussen de lever en de milt kunnen volgens de Chinese geneeskunde worden opgevangen door sikkelgoudscherm. De plant wordt in China ingezet bij rillingen, koorts, griep, verkoudheden, leververgroting, verzakking van de baarmoeder, endeldarmverzakking en onregelmatige menstruatie. Oude Chinese teksten omschrijven deze geneesplant als bitter en koel. Het heeft zweetdrijvende eigenschappen en een regulerende werking op de lever en spijsvertering.

Wetenschappelijke studies goudschikkelscherm

Over sikkelgoudscherm zijn weinig oudere wetenschappelijke studies bekend. Alle gedane studies stammen uit de 21e eeuw. Een studie uit 2010 toont aan dat sikkelgoudscherm heel nuttig kan zijn bij ruggemergblessures. Een onderzoek uit 2012 bevestigt de medicinale werking op de lever van sikkelgoudscherm. Bovendien toont dit onderzoek aan dat het ook goed helpt tegen een te snel werkende schildklier. Verder is sikkelgoudscherm door wetenschappelijk onderzoek een bewezen natuurlijk middel tegen psychische stoornissen. Onder andere geheugenstoornissen zijn op te lossen met sikkelgoudscherm. Daarnaast is het een geneesplant tegen depressie en angststoornissen. De aloude Chinese wijsheid dat de plant maagziekten kan doen verdwijnen wordt geverifieerd in de wetenschappelijke bevindingen dat de plant goed is tegen maagzweer.

Werkzame stoffen goudsikkelscherm

Van deze plant wordt uitsluitend de wortel gebruikt. In goudsikkelscherm zitten voornamelijk triterpenoïde saponinen zoals saikosaponinen a, b1, b2, b3, b4, c, d , e, f en h. Verder bevat het de saikogeninen a tot en met g. Deze zijn ook een soort saikosaponinen behalve dat ze niet aan suiker zijn verbonden. Daarnaast bevat dit geneesplantje pectine-achtige polysacchariden, het fytosterol alfapinasterol, bupleurumol, delta-7-stigmasterol, delta-22-stigmasterol, adonitol en etherische olie.

Goudschikkelscherm, goed voor de lever

De belangrijkste werking van goudsikkelscherm is dat het de leverfunctie bevordert; in medische termen heet deze plant een hepaticum. Het beschermt onder andere de lever tegen chemicaliën. Verder bevordert het de afscheiding van gal, is het windverdrijvend en is het een zuiverend middel oftewel een detoxifans. Uit proeven bij dieren blijkt dat vooral de saiokosaponinen a en d heel effectief werken voor de lever. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de lever een groter vermogen krijgt om toxinen (gifstoffen)
Sikkelgoudscherm / Bron: Fornax, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sikkelgoudscherm / Bron: Fornax, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
te bestrijden. Het regeneratievermogen van de lever wordt ook vergroot waardoor de lever eerder herstelt van schade opgelopen door gifstoffen. Door deze medicinale werkingen wordt goudsikkelscherm door fytotherapeuten ingezet bij de volgende indicaties:
  • Leverinsufficiëntie of zwakke leverfunctie,
  • Acute virale hepatitis,
  • Chronische hepatitis,
  • Vergrote lever,
  • Leverschade door chemicaliën,
  • Levercirrhose,
  • Indigestie, dyspepsie,
  • Aambeien door leverziekte.

Goudsikkelscherm, goed voor de maag

Goudsikkelscherm wordt reeds eeuwenlang gebruikt om de maagfunctie te optimaliseren. Het beschermt de maag tegen onder andere gifstoffen, net als bij de lever. Het is een preventief middel bij maagzweer en darmzweer. Daarnaast is het een spijsverteringsbevorderende geneesplant. Bupleuronen en saikosaponinen zijn vooral de meest werkzame stoffen. Om deze geneeskrachtige eigenschappen wordt sikkelgoudscherm ingezet bij:
  • Preventie van maag– en darmzweren,
  • Gastritis,
  • Reactieve hypoglycemie.

Sikkelgoudscherm, goed voor de bijnier

Deze geneesplant heeft als voornaamste medicinale aanwendingen de toepassingen op het gebied van de lever, maag en darmen maar er zijn nog meer indicaties waarbij dit eeuwenoude kruid wordt ingezet. Sikkelgoudscherm heeft een ontstekingswerende werking. Het ondersteunt de bijnier en het vergoot het aanpassingsvermogen van het lichaam aan negatief veranderende omstandigheden. Vooral saikosaponinen zijn werkzaam om de vrijstelling van cortisonen door de bijnier te bevorderen zodat het lichaamseigen ontstekingswerende mechanisme efficiënter functioneert. Om deze geneeskrachtige kenmerken wordt sikkelgoudscherm ingezet bij de volgende indicaties:
Sikkelgoudscherm / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Sikkelgoudscherm / Bron: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Chronische ontstekingen,
  • Anti-immuunaandoeningen van de nieren en de lever,
  • Vermoeidheid, verminderd prestatievermogen,
  • Allergisch astma,
  • Afbouwen van cortisone, preventie van bijnierzwakte na cortisonetherapie.

Als je gebruik wilt maken van de medicinale kwaliteiten van sikkelgoudscherm is het verstandig een bezoek af te leggen aan de fytotherapeut.

Sikkelgoudscherm, goed voor het immuunsysteem

Sikkelgoudscherm verbetert de kwaliteit van het menselijk immuunsysteem. Het werkt antiviraal, hoestremmend, zweetdrijvend, koortsverlagend en pijnstillend. Daarnaast voorkomt deze plant mutaties die tot kanker kunnen leiden. De toename van het aantal macrofagen, een belangrijke schakel in ons immuunsysteem is daar verantwoordelijk voor. Verder worden de T-lymfocytren gestimuleerd in hun werking. Het bevordert de apoptose oftewel de plotselinge dood van een kankercel. Al deze bevindingen zijn vastgesteld tijdens onderzoek op dieren. Helaas is er vooralsnog onvoldoende onderzoek op mensen gepleegd.

Overige medicinale werkingen sikkelgoudscherm

  • Omdat het bloedzuiverend werkt wordt het ingezet bij bloedzuiverings- en ontgiftingskuren.
  • Omdat het membraam van de glomeruli in de nieren beschermt is voorkomt het nierschade.
  • Omdat het een mild kalmeringsmiddel is wordt het ingezet bij stemmingswisselingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jiaogulan, langleefkruidJiaogulan! Weer een 'wonderplant' uit het Verre Oosten. Of we nog een nieuw wondermiddel uit het Oosten nodig hebben, is…
Geneesmiddelen en medicijnenGeneesmiddelen en medicijnenHoe werken geneesmiddelen, hoe kunnen ze toegediend worden, wat voor namen hebben geneesmiddelen, wat zijn toxische reac…
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Trajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetesTrajenta! Het nieuwe medicijn tegen diabetesVanaf 1 april 2012 is er een nieuw medicijn op doktersrecept verkrijgbaar tegen diabetes. Een tablet die geschikt is voo…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fornax, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Ruggemerg: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3214781/
  • Lever en schildklier: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3410357/
  • Geheugenstoornis: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19652379
  • Depressie, angststoornissen : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22450800
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sikkelgoudscherm
  • Maagzweer: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11807976
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Fornax, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sikkelgoudscherm"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!