InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Kruidenproducten bevatten niet-vermelde vulmiddelen

Kruidenproducten bevatten niet-vermelde vulmiddelen

Kruidenproducten bevatten niet-vermelde vulmiddelen Gebruikers van natuurlijk gezondheidsproducten mogen wel uitkijken. Volgens een nieuw onderzoek van de Universiteit van Guelph bevat de meerderheid van de verkochte kruidenproducten ingrediënten die niet op het label vermeld worden. De meeste bedrijven gebruiken plaatsvervangende en goedkopere alternatieven en vulmiddelen.

Onderzoek

Het onderzoek werd gepubliceerd in BMC Medicine en men gebruikte barcodering technologie om 44 kruidenproducten te testen, die door 12 bedrijven werden verkocht.
Slechts twee van de geteste bedrijven leverden authentieke producten zonder vervangers, verontreinigingen of vulmiddelen. Over het geheel genomen bevatten bijna 60% van de producten plantensoorten die niet op het label vermeld werden. Onderzoekers bespeurden productvervangers in 32% van de monsters. Meer dan 20% van de producten bevatten vulmiddelen als rijst, sojabonen en tarwe die niet vermeld waren op het label.

Gezondheidsrisico’s

Vervuiling en vervangers in kruidenproducten kunnen aanzienlijke gezondheidsrisico’s opleveren voor de consumenten. In verscheidene producten werd besmetting met als giftig bekend staande planten gevonden. Deze hebben bijeffecten die op negatieve wijze inwerken op andere kruiden, supplementen en medicaties. In één product werd Senna Alexandrina (Sennapeul) gevonden, een plant met laxerende werking. Dit is niet bedoeld voor langdurig gebruik, want het kan chronische diarree en leverbeschadiging veroorzaken en op negatieve wijze inwerken op immuuncellen in de dikke darm.
Verscheidene kruidenproducten bevatten Parthenium Hysterophorus (moederkruid), wat opzwellen en verdoving in de mond kan veroorzaken, maar ook tongblaren en misselijkheid. Daarnaast reageert dit kruid met medicaties voor de leverstofwisseling. Eén ginkgo product was besmet met Juglans Nigra (zwarte walnoot), wat mensen met een notenallergie in gevaar kan brengen.

Verificatie

Niet op de labels vermelde vulmiddelen als tarwe, sojabonen en rijst zijn ook een zorg voor mensen met allergieën die glutenvrije producten zoeken. Het is gebruikelijk in natuurlijke producten dit soort vulmiddelen te gebruiken, die met de actieve ingrediënten worden gemengd. Maar een consument heeft het recht alle plantensoorten die bij het produceren van een natuurlijk product gebruikt worden vermeld te zien staan.
Tot nu toe was het zeer moeilijk om te verifiëren wat er in capsules of tabletten zat, maar het research team heeft standaard methodes en testen ontwikkeld die DNA barcodes gebruikten om de authentieke ingrediënten in de kruiden producten te detecteren.

Wereldwijd

Het is noodzakelijk om consumenten te beschermen tegen de economische en gezondheidsrisico’s van kruiden productfraude. Er zijn nu geen standaarden om kruidenproducten te controleren.
Medicinale kruiden vormen nu het snelst groeiende segment van de Noord-Amerikaanse alternatieve medicijnmarkt, met meer dan 29.000 kruidensubstanties die verkocht worden. Meer dan 1000 bedrijven maken wereldwijd medicinale plantproducten met een waarde van meer dan 60 miljard per jaar. Zo’n 80% van de mensen in de ontwikkelde landen gebruiken natuurlijke gezondheidsproducten, inclusief vitamines, mineralen en kruiden remedies.
Canada heeft de natuurlijke gezondheidsproducten sinds 2004 gereguleerd. De regelaars moeten een achterstand van vergunningaanvragen onder ogen zien, en duizenden producten op de markt ontberen een volledige productvergunning. Wereldwijd hebben regelgevende problemen met betrekking tot natuurlijke gezondheidsproducten invloed op consistentie en veiligheid. De industrie lijdt aan onethische activiteiten door een aantal fabrikanten.
© 2013 - 2019 Assiebassie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenKruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenOp een natuurlijke wijze zorg dragen voor uzelf en u gezin, is prettig en biedt vele voordelen. Bij het bereiden van kru…
Natrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNatrue: keurmerk voor natuurlijke cosmeticaNaTrue is een keurmerk voor natuurlijke cosmetica. Mensen die alleen natuurlijke cosmetica producten willen gebruiken, w…
Gezichtsreiniging, basis van een gezonde huidGezichtsreiniging, basis van een gezonde huidDe gezichtsreiniging van het natuurcosmetica merk Weleda staat garant voor een goed begin van een gezonde gezichtshuid.…
Weleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…
Wat is Power Balance? - Werkt de Power Balance armband?Power Balance is een technologie die is ontwikkeld op basis van het in harmonie brengen van de energiestromen in het lic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Adolphus Ypey, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Phys.org

Reageer op het artikel "Kruidenproducten bevatten niet-vermelde vulmiddelen"

Infoteur: Assiebassie
Gepubliceerd: 11-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!