InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van waterhennep

De geneeskracht van waterhennep

De geneeskracht van waterhennep Waterhennep is een vaste plant met witte bloemen die een meter tot anderhalve meter hoog kan worden. Waterhennep is nauw verwant aan koninginnenkruid. Van oorsprong komt deze variëteit uit Noord-Amerika. De plant heeft geneeskrachtige eigenschappen en wordt aangewend in de fytotherapie, homeopathie en volksgeneeskunde. Hij wordt vooral ingezet bij koorts en verkoudheid. Wetenschappelijk onderzoek zou er zelfs op duiden dat de plant bij malaria werkt.
Waterhennep / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Waterhennep / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam van waterhennep is Eupatorium perfoliatum. In het Nederlands wordt de plant waterhennep en doorgroeid leverkruid genoemd. Eupartorium is waarschijnlijk afgeleid van ´hepar´ wat lever in het Latijn betekent. Perfoliatum betekent letterlijk: doorbladeren en figuurlijk: doorgroeien. De plant heet waterhennep omdat hij van vochtige plaatsen houdt. Hennep wordt hij genoemd omdat vooral zijn Europese soortgenoot koniginnenkruid bladeren heeft die sterk gelijke op die van de cannabisplant. In de V.S. wordt de plant boneset genoemd en dat verwijst naar de heilzame werking voor de botten. Het helpt bijvoorbeeld bij knokkelkoorts of dengue.

Waterhennep in de geschiedenis

Dioscorides, pionier der geneeskunde en kruidenwetenschap uit de eerste eeuw voor Christus, noemt waterhennep als leverbeschermend middel in zijn boek Materia Medica. Overigens had Dioscorides een variëteit voor ogen namelijk de Eupatorium cannabinum of koniginnenkruid. Indianen in Noord Amerika kenden de waterhennep als medicinale plant. Ze gebruikten het om een koorts uit te zweten. Het werd ook ingezet bij tyfuskoorts en slijmvliesontsteking.

Werkzame bestanddelen

Van waterhennep wordt het bovengronds groeiende kruid gebruikt. Hierin zitten de volgende fytonutriënten: etherische olie met sesquiterpeenlactonen zoals eupafoline, euperfolitine, eufoliatine, eufoliatorine, euperfolide, eucannabinolide en helenaline. Verder bevat het immuunstimulerende polysacchariden, flavonoïden in de vorm van quercetine, kaemferol, hyperoside, astragaline, rutine en eupatorine. Ook bevat het galluszuur, resine, diterpenen zoals dendroidinezuur en hebenolide. Verder zitten er sterolen in.

Waterhennep bij griep

Waterhennep is misschien wel het beste middel om griepsymptomen te verlichten. Pijnlijke beenderen, spieren en gewrichten worden door waterhennep opgelost. Ook wordt het dorstgevoel tijdens griep minder. De zweetdrijvende, koortswerende en pijnstillende werking zijn vooral verantwoordelijk voor deze medicinale eigenschap. Verder is het een laxeermiddel, een expectorant, wat betekent dat slijm los komt en is het een stimulans voor het immuunsysteem. Om deze redenen wordt waterhennep in de fytotherapie ingezet bij:
Waterhennep / Bron: Jomegat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Waterhennep / Bron: Jomegat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Influenza of griep,
  • Grippale koortsen,
  • Koortsende verkoudheid,
  • Acute bronchitis.

Waterhennep wordt aangeraden bij reumatische spierpijn die het gevolg is van vochtig weer.

Dosis en veiligheid

Bij normaal gebruik is waterhennep een veilig kruid. Er zijn alleen braakverschijnselen wanneer er te veel van deze geneesplant wordt ingenomen. De therapeutische dosis zoals die in de fytotherapie worden toegepast zijn:
  • Driemaal per dag 2 tot 4 ml tinctuur van een verhouding van 1:5.
  • Driemaal per dag een hete kop thee die is gezet door één tot twee theelepels van het gedroogde kruid 12 minuten te laten doorkoken.
Gerelateerde artikelen
Eupatorium, een echte vlinder trekkerEupatorium, een echte vlinder trekkerEupatorium is een plant die niet mag ontbreken in de tuin van een vlinderliefhebber. De verzorging van de plant is niet…
De geneeskracht van purper leverkruidDe geneeskracht van purper leverkruidPurper leverkruid is een vaste plant met magentaroze-paarse bloemen en hij kan anderhalf tot tweeënhalve meter hoog word…
Symptomen en behandeling van dengue of knokkelkoortsWie op vakantie gaat in een gebied waar een tropisch klimaat heerst moet goed op de hoogte zijn van de risico's. In meer…
Wat is Dengue of Knokkelkoorts?Wat is Dengue of Knokkelkoorts?Dengue is een tropische virusinfectie die wordt verspreid door muggen. De wereldgezondheidsorganisatie zei in 2009 dat e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Eupatorium_perfoliatum
  • http://www.avogel.nl/plantenencyclopedie/Eupatorium-perfoliatum-L.Waterhennep.php
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 2: Jomegat, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van waterhennep"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 09-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!