InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Pau d´arco

De geneeskracht van Pau d´arco

De geneeskracht van Pau d´arco Pau d´arco groeit van oorsprong in Zuid Amerika. Pau d´arco is een boom die 38 meter hoog kan worden en hij heeft violetkleurige bloemen. Deze boom beschikt over de hardste houtsoorten onder de tropisch hardhoutbomen. Het is een boom die veel wordt gebruikt in de natuurgeneeswijze en de traditionele volksgeneskunde. Het wordt wereldwijd geroemd om zijn medicinale kwaliteiten. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het tegen diverse parasieten, bacteriën, schimmels en infecties werkt. Het gebruik van pau d´arco is relatief kort bekend; pas sinds 1873 begon men het te gebruiken, of kwamen wetenschappers erachter dat het in de volksgeneeskunde werd gebruikt.
Bloemen pau d´arco / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (GFDL)Bloemen pau d´arco / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (GFDL)

Inhoud:

Traditionele geneeswijze met pau d´arco

Pau d´arco wordt in de traditionele volksgeneeskunde al eeuwenlang aangewend voor een grote verscheidenheid aan aandoeningen. De kans is zeer groot dat ook de Inca´s deze boom medicinaal gebruikten. Het wordt bij Indianengroepen die in de bossen van Brazilië leven ingezet bij pijn, artritis, ontstekingen, prostatitis of prostaatontsteking, koorts, dysenterie, zweren en steenpuisten. Omdat er weinig onderzoeken zijn gedaan naar pau d´arco, maar wel vaak is geconstateerd dat het helpt, wordt het vrijwel uitsliutend gebruikt in de volksgeneeskunde. In de 21e eeuw wordt het het meest ingezet bij candida, kanker, herpes simplex, griep, parasitaire aandoeningen zoals schistosomiasis en bacteriële ziekten zoals brucellosis.

Modern wetenschappelijke bevindingen

Er zijn legio wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de geneeskrachtige effecten van pau d´arco. Daaruit blijkt dat de binnenschors van deze boom antibiotisch, antiparasitair, antifungaal, antiviraal, ontstekingsremmend en immuunstimulerend werkt. Het beschikt over antioxidanten en gaat de ontstekingsbevorderende werking van histamine tegen. Het bestrijdt allerlei infectiesoorten; zowel virale, bacteriële en fungale ontstekingen als infecties met parasieten als oorzaak. Het is vooral goed voor de darmen; het verlicht allerlei darmaandoeningen.

Naamgeving

In het Latijn wordt pau d´arco Tabebuia impetiginosa genoemd. Een Latijns synoniem is Handroanthus impetiginosus. Andere namen, zowel in het Nederlands, Engels, Frans als Duits zijn: Lapacho, Ipe roxo en Taheebo. Pau d´arco betekent ´stok´; in het Portugees en arco staat voor ´boog´. De stokken zijn bij uitstek geschikt voor het maken van pijl en bogen, dat is waar de Indianen de boom eeuwenlang voor hebben gebruikt.

Werkzame stoffen

Van pau d´arco wordt voor fytotherapeutische doeleinden de cortex, dat is de Latijnse benaming voor de binnenbast gebruikt. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: Naftachinonen waaronder de lapacholderivaten lapachol, alfalapachone, betalapachone, deoxylapachone, dehydrolapachone en alfalapachone. Verder bevat het de flavonoïden xiloidone en quercetine, de anthrachinonen naftafurandionen, benzoézuurderivaten en benzaldehydederivaten, iridoïden, coumarinen en carnosol.

Pau d´arco, goed voor het immuunsysteem

Pau d´arco heeft een immuunsysteemstimulerende werkzaamheid, ontstekingswerende eigenschappen, antioxidantwerking en beschikt over een antimicrobiële werking. Een groot scala aan ziekmakende bacteriën worden door pau d´arco bestreden terwijl probiotische bacteriën zoals gezonde bifidobacteriën en lactobacillen met rust worden gelaten. Daarnaast heeft deze boombast ook nog eens een antischimmelwerking en een antiviruswerking. Het werkt onder andere tegen herpesvirussen en het Epstein-
Handroanthus impetiginosus, Tabebuia impetiginosa of pau d´arco / Bron: Ilosuna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Handroanthus impetiginosus, Tabebuia impetiginosa of pau d´arco / Bron: Ilosuna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Barrvirus. In de fytotherapie wordt het ingezet bij:
  • Candidiase of overgroei aan candida in de darm,
  • Mononucleosis,
  • Zwakke weerstand,
  • Luchtwegeninfecties,
  • Dysenterie,
  • Huidinfecties,
  • Maagzweren.

Overige medicinale werkingen pau d´arco

  • Pau d´arco heeft bloedzuiverende kwaliteiten en wordt om deze reden ingezet bij reumatische aandoeningen en huidziekten.
  • Pau d´arco heeft naast de weerstandsverhogende werking ook een wetenschappelijk bewezen cytotoxische en antitumorwerking waardoor het wordt ingezet als aanvullende therapie bij leukemie en andere kankervormen.
  • Uitwendig kan pau d´arco bij een groot aantal huidziekten worden toegepast zoals athlete´s foot of zwemmerseczeem, constitutioneel eczeem, psoriasis, schimmelinfecties, vaginitis, dermatitis en huidtumors.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Alcoholisch extract: 1.5 tot 3.5 gram per dag of 3 tot 7 ml per dag (1:2 in 45% ethanol).
  • Afkooksel: 10 gram schors 10 minuten zachtjes doorkoken in 600ml water, verdeeld over de dag opdrinken.

Enige bedenkingen:

  • Omdat verse schors te weinig werkzame bestanddelen bevatten wordt aangeraden alleen gestandaardiseerde preparaten in te nemen van pau d´arco.
  • Naftachinonen zijn minder goed oplosbaar in water maar des te beter in alcohol.
  • Preparaten van pau d´arco kennen geen bijwerkingen maar geïsoleerde lapachol en betalapachone zijn in te hoge doses giftig.
  • Bij de therapeutische doses zijn weinig bijwerkingen bekend maar bij muizen werd geconstateerd dat ze door te hoge doses niet meer zwanger konden raken.
  • Er zijn mogelijk interacties met bloedverdunners van het type warfarine.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Lapacho, boom met geneeskrachtPau d'Arco of Lapacho, is een boom die van oorsprong uit Brazilië stamt, maar zich ook over andere landen van Zuid-Ameri…
Napoleontische bouwwerken in MilaanTijdens het bewind van Napoleon Bonaparte werden steden als Parijs met grootse bouwwerken verrijkt. Dit gold ook voor de…
Acute myeloide leukemie (AML)Acute myeloide leukemie (AML)Leukemie is een verzamelnaam voor een groep afwijkingen die gekarakteriseerd worden door de accumulatie van maligne (kwa…
Prostaatontsteking: symptomen en behandelingProstaatontsteking: symptomen en behandelingEen acute of chronische ontsteking van de prostaat, is meestal het gevolg van een infectie. Acute prostaatontsteking wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mauro Halpern, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/pau-darco
  • http://naturafoundation.nl/monografie/Pau_d_Arco.html
  • Afbeelding bron 1: J.M.Garg, Wikimedia Commons (GFDL)
  • Afbeelding bron 2: Ilosuna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Pau d´arco"

Reacties

Nancy, 07-06-2019 18:35 #4
Zou Pau darco ook kunnen helpen bij een steriele ontsteking waarbij geen bacterie is ik heb een trigonitis en dat is een steriele ontsteking van de bodem van de blaas. En is dan de thee ook effectief? Hoor graag tips hiervoor want heb er last van en antibiotica helpt niet.

Bert Amelander, 29-03-2017 01:56 #3
Hallo Dany,

Ben geen arts, maar wel al jaren bezig met kennis over het lichaam, planten, kruiden en het verstandig gebruiken hiervan. Veel hedendaagse klachten en aandoeningen komen voort uit verkeerde voeding of voedingsgedrag, onwetendheid over voeding en ons lichaam en een chronisch water (schoon) tekort in ons lichaam. Het laatste zorgt ervoor, dat de opgehoopte (toxische) afvalstoffen in ons lichaam niet voldoende afgevoerd kunnen worden, zodat zij een steeds grotere belasting gaan vormen voor onze gezondheid.

Wij gebruiken al geruime tijd kokosolie 'Virgin' (ongeraffineerd, niet gebleekt of ontgeurd).
Wij gebruiken het om te bakken, om het lichaam meer in te smeren (onderhouden) en ik smeer het op brood. Kokosolie heeft een gunstig effect op het bestrijden van bacteriën en schimmels.

Ga niet alleen op de inhoud van mijn reactie af, maar ga u eerst inlezen in de volgende boeken, voordat u tot een eigen conclusie komt. Mijn vrouw heeft ze eerst van de bibliotheek geleend, waarna wij ze zelf aangeschaft hebben.

Dr. Andreas Moritz, 'Tijdloze geheimen van gezondheid en verjonging'.
ISBN: 9789079872794
https://www.bol.com/nl/p/tijdloze-geheimen-van-gezondheid-en-verjonging/9200000035923877/?suggestionType=suggestedsearch

Dr. Bruce Fife, 'Kokosnoot geneest'.
ISBN: 9789079872824
https://www.bol.com/nl/p/kokosnoot-geneest/9200000038398282/?suggestionType=suggestedsearch

Aanrader voor u van mijn vrouw;
Marjolein Dubbers, ‘Het Energieke Vrouwen Voedingskompas’.
9789021563732
https://www.bol.com/nl/p/het-energieke-vrouwen-voedingskompas/9200000059983069/

Succes ermee en laat nog wat horen.

Dany Rousseeuw, 04-03-2017 11:43 #2
Naar aanleiding van uw reactie mevr Bogaards vernam ik graag onder welke vorm u die Pau d'arco inneemt. Thee, capsules, …? Mijn probleem duurt al 6 jaar, droge schaamlippen, enorme jeuk, pijn, schimmel, … Heb alle mogelijk zalven, pillen… geprobeerd. Wie heeft raad?
Dany

Bogaards, 20-04-2016 10:43 #1
Gedurende 30 jaar gebruik ik pau d'Arco, i.v.m. Diverse ontstekingen aan de urinewegen, hierna nooit geen problemen meer gehad. Mij conditie is nu op in 81ste nog prima, geen andere klachten en nooit geen griep en heel weinig verkoudheden gehad. Een prima voedingssupplement. Reactie infoteur, 29-04-2016
Bedankt voor het delen van deze mooie ervaring! Ik hoop dat anderen ook er hun voordeel mee doen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!