InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Voetreflextherapie

Voetreflextherapie

Voetreflextherapie Voetreflex is al eeuwenoud, afkomstig uit het en het valt zelfs binnen het vergoedingensysteem van de zorgverzekeraars (aanvullende verzekering). Daarmee gezegd dat het een geaccepteerd middel binnen de natuurgeneeskunde is, om mensen te helen. Dit alles neemt niet weg, dat er nog best veel mensen zijn die eigenlijk niet weten wat voetreflextherapie feitelijk is. Hoe het werkt en wat het voor het lichaam kan betekenen.

Wat is voetreflextherapie?

Voetreflextherapie wordt al duizenden jaren toegepast en is een effectieve natuurkundige therapie. Het is een manuele behandelvorm die in de loop der jaren verder geperfectioneerd is. Waar het enige tijd in de schemerzone van “slechts” voetmassage heeft gezeten, is het deze fase inmiddels ontstegen. Wat overigens niet wegneemt, dat de therapeut een behandeling meestal afsluit met een heerlijke voetmassage.

Het gehanteerde uitgangspunt van voetreflextherapie start bij de mens in totaliteit. De hele mens is als het ware terug te vinden op de voeten, wat maakt dat als de voeten aangepakt worden, klachten kunnen worden opgelost. Het klinkt simpel, maar dat is wel de basis.

Hoe werkt het

Als de voeten aangepakt worden bij de drukpunten - die staan voor de weefsels en organen in het lichaam – worden deze geprikkeld en gaat het lichaam aan de slag. Op deze wijze wordt het zelfgenezend vermogen van het lichaam geactiveerd. Blokkades worden opgelost, afvalstoffen worden afgevoerd en het lichaam komt weer in balans.

Waar is het goed voor?

Omdat we het over het gehele lichaam hebben, kunnen er uiteenlopende klachten worden opgelost. Variërend van lichamelijke klachten zoals problemen met de spijsvertering of ademhaling, tot spier- of gewrichtsklachten. Maar ook hoofdpijnklachten, aanhoudende vermoeidheid of zelf de uitingen van een burn-out. Verder kan de vrouw in de overgang of bij menstruatieklachten ook bij de voetreflextherapeut terecht.

Het kan zonder problemen gecombineerd worden met de reguliere geneeskunst en tenslotte wordt voerreflex ook nogal eens in preventie zin toegepast.

De diagnose

Het is van belang dat het eerste gesprek met de voetreflextherapeut in alle openheid plaatsvindt. Je antwoorden op de vragen van de therapeut leiden uiteindelijk, samen met een analyse van de voeten, tot een behandelplan. Het behandelplan wordt vervolgens doorgesproken en er komt een planning aan te hangen met het benodigd aantal behandelingen. Afhankelijk van de problematiek zal dit van zes tot wel twaalf behandelingen op kunnen lopen.

Bijwerkingen

Bijwerkingen klinkt altijd negatief en dat is meestal ook zo. Bij voetreflextherapie zijn de bijwerkingen afhankelijk van waar de problematiek ligt, dit wordt vooraf doorgesproken. Op deze wijze weet je dus wat je kunt verwachten en kom je niet voor verrassingen te staan. Het kan variëren van meer dan gemiddeld transpireren, rommelende darmen, veranderend gevoel tot veelvuldig gapen. Verder zal je nogal eens een positief gevoel, een lekker fris gevoel ervaren. Een positieve bijwerking dus.

Tot slot

De voordelen van voetreflextherapie zijn dat het een heel prettige en veelal ontspannende therapievorm is. Het bouwt een brug naar een betere gezondheid op een manier waar het lichaam aan het werk gezet wordt.
© 2014 - 2019 Niiraja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezondheid: HandreflexologieGezondheid: HandreflexologieMet de voetreflextherapie zijn we – binnen de alternatieve geneeskunst - zo langzaam maar zeker wel bekend. Voor de hand…
Gezondheid: VoetreflextherapieGezondheid: VoetreflextherapieVanuit het westen is de voor ons ‘reguliere’ geneeskunst gekomen, maar dat laat onverlet dat we ook verder kijken. Zeker…
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde, wat zijn de principes van deze geneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behan…
Voetreflextherapie voor iedereenVoetreflextherapie voor iedereenVoetreflextherapie is inmiddels een min of meer ingeburgerde therapie, de reguliere geneeskunde verwijst ook met enige r…
Gezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurGezondheid & de natuurlijke geneeswijze van acupressuurMet acupressuur worden de energiestromen in het menselijke lichaam gestimuleerd en verbeterd. Het is een goed voorbeeld…

Reageer op het artikel "Voetreflextherapie"

Infoteur: Niiraja
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!