InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Gezondheid: Handreflexologie

Gezondheid: Handreflexologie

Gezondheid: Handreflexologie Met de voetreflextherapie zijn we – binnen de alternatieve geneeskunst - zo langzaam maar zeker wel bekend. Voor de handreflex ligt dit iets genuanceerder, dit terwijl dit grote gelijkenis vertoont met de voetreflex en ook bij verschillende aandoeningen een oplossing kan bieden. Meer informatie over handreflexologie.

Wat is handreflexologie?

Handreflexologie is een therapie waarbij er druk wordt uitgeoefend op reflexpunten op de handen. De reflexpunten zijn verbonden met de interne organen en klieren. Alles is, evenals bij de voet, ook op de hand ‘terug te vinden’. Door te reflexpunten te beroeren of er op te drukken wordt invloed uitgeoefend op de onderliggende organen. Hierdoor worden de normale functies van het betreffende orgaan gestimuleerd en dit bevordert de genezing van het betreffende orgaan.

Verschil met reguliere geneeskunst

De reguliere geneeskunst heeft absoluut een functie, maar op een aantal vlakken is de reguliere geneeskunst vaak symptoombestrijdend en niet oplossend. Het terugherleiden naar de basis van het probleem en dat oppakken, past ook niet altijd in het reguliere plaatje.

De zogeheten alternatieve geneeswijzen, die veelal uit het oosten zijn komen overwaaien, hebben een ander basisuitgangspunt. Voor beide is iets te zeggen, maar als het een niet de oplossing kan bieden, kan het ander dit wellicht wel. The best of both worlds … en daar kan de handreflexologie ook een substantiële rol in vervullen.

Voor wie is handreflexologie zinvol?

In principe kan iedereen baat hebben bij handreflexologie. Ook als je er niet in geloofd. Dat neemt niet weg dat als bijvoorbeeld een operatie noodzakelijk is voor het verwijderen van een obstakel in het lichaam de handreflexologie dit uiteraard niet kan doen. Maar de therapie kan wel een aanvulling zijn in de vorm van ontspanning, stress wegnemen of je organen te stimuleren in het genezingsproces. In overleg met de handreflexoloog kan het opgepakt worden.

Hoe werkt de behandeling handreflexologie?

Je kunt op voorhand niet bepalen of en zo ja hoewel behandelingen de oplossing bieden. Maar naar aanleiding van de intake kan er wel een behandelplan opgesteld worden. De intake behelst een groot aantal vragen welke in kaart gebracht worden. Dit kunnen ook vragen zijn die niet direct gerelateerd lijken aan de reden waarom je er zit, maar kunnen vanuit ander perspectief toch relevant blijken. Dit behandelplan wordt vervolgens besproken en in gang gezet, waarbij de op en top ontspannen sfeer essentieel is voor de behandeling.

Wat kan het opleveren?

  • stressverlichting
  • beter functioneren van de organen
  • versnelling herstel na operatie of andersoortige verwonding
  • betere doorbloeding of lymfewerking
  • verzachting van pijn
  • rust in het hoofd
  • fysieke kalmering

Waarom handreflexologie en geen voetreflextherapie?

Dat kan om uiteenlopende redenen zijn. Enkele voorbeelden:
  • Als je moeite hebt met voetaanrakingen
  • De tijd of ruimte is beperkt
  • Voor kleine dingen kan het zelfs in een openbare ruimte

Tot slot

Omdat het allemaal een stuk handiger is als voetreflex worden er tegenwoordig ook zelfcursussen gegeven. Zo ga je met jezelf aan de slag om een van eerdergenoemde zaken te lijf te gaan. Zelf wat rommelen is niet goed, maar met een goede cursus kom je wel een heel eind. Door het hele land worden deze cursussen gegeven. Kosten liggen veelal tussen 100 en 200 euro. De handreflexologie gaat vaak samen met mensen die ook voetreflextherapie geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: Handreflexologie"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 17-03-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Handen en voeten
Medische informatie…
Schrijf mee!