InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van organisch silicium

De geneeskracht van organisch silicium

De geneeskracht van organisch silicium Silicium is een relatief onbekend mineraal. Sommige voedingsdeskundigen weten niet dat het een essentieel mineraal is wat we nodig hebben voor allerlei lichaamsfuncties. Silicium zit in diverse soorten voeding. Toch kan het in sommige gevallen slim zijn om een siliciumtekort aan te vullen met een supplement. Supplementen met silicium worden verkocht op gelbasis of vloeibare basis.
Heermoes is een topbron van silicium / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Heermoes is een topbron van silicium / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Hoe werkt silicium?

Siliciciumgel gaat maagzuur tegen, is goed bij een darmontsteking, een helend middel bij de ziekte van Crohn en goed tegen diarree. Bovendien kan het zelfs blaasproblemen verhelpen. In de basis gaat silicium als volgt te werk: het bindt ziekmakende stoffen aan zich waardoor ze krachteloos worden. Daarnaast stelt het fagocyten in werking, een soort witte bloedcel die helpt om schadelijke lichaamsoneigen deeltjes, bacteriën, virussen en stervende cellen op te ruimen. Een fagocyt speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem van de mens.

Goed voor spongieus been

Spongieus been is datgene waarmee onze botten, die in feite hol zijn, zijn opgevuld. Het wordt spongieus been genoemd omdat de structuur ervan op die van een spons lijkt. Het netwerk waaruit deze opvulling van onze botten bestaat heet dunne beenbalkjes of trabeculae. Uit Frans onderzoek op ratten wat werd gepubliceerd in 1993 blijkt dat silicium goed is voor de aanmaak van spongieus been. Daarmee is het goed voor onze botten. In 1991 werd een Engels onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat een lage botmassa, ook wel osteoporose genoemd, kan worden genezen als men siliciumrijke voeding eet of silicium als supplement inneemt.

Aluminiumoverschot en silicium

In 2011 verscheen er een Catalaans onderzoek dat gewag maakte van het feit dat silicium een overschot aan aluminium in het lichaam kan verwijderen. Het onderzoek vertelt dat ander onderzoek aluminium ziet als mogelijke veroorzaker of factor in de ontwikkeling van de ziekte van alzheimer. Ophoping van aluminium kan worden tegen gegaan door silicium in te nemen. Overigens is dit goed nieuws voor mensen die werken in de metaalsector, met name zij die met aluminium werken. Metaal zoals ijzer is op zich niet eens erg slecht voor een mens als het als fijnstof in het lichaam komt, hoewel je ook van ijzer te veel kan krijgen. Maar aluminium is een metaalsoort die giftig is als het in grote hoeveelheden het lichaam binnen komt. Mensen die veel aluminium zagen zouden kunnen denken aan supplementie met silicium. Het nadruk leggen op voedsel waarin veel silicium in zit is ook een oplossing.

Voedsel en geneesplanten met silicium

Goed voor de botten

Onderzoek uit 2009 vertelt dat de wetenschap niet in staat is om te begrijpen hoe de botaanmaak precies plaats vindt, behalve dat calcium belangrijk is. In feite is er grote controverse over calcium. Er is een aantal onderzoeken dat zeer duidelijk wijst naar het volgende gegeven: als we een teveel aan calcium binnen krijgen door bijvoorbeeld dagelijks drie glazen melk te drinken, krijgen we een overschot aan calcium omdat voor de botaanmaak andere mineralen zoals magnesium, fosfor en silicium nodig zijn. Het calciumoverschot triggert het lichaam om zo veel mogelijk calcium af te voeren; er wordt zelfs calcium uit de botten onttrokken. Een groot deel van de botbreuken is te wijten aan dat we te veel calcium drinken waardoor onze botten brozer worden. Dit is anno 2014 een nieuw inzicht wat in melkminnend Nederland slechts marginaal is doorgedrongen. Rauwe melk is overigens wel gezond omdat het een groot aantal verschillende mineralen bevat. Door silicium in te nemen poog je in ieder geval om de mineralenbalans beter te maken. Het onderzoek uit Engeland vertelt dat 30 jaar onderzoek aantoont dat silicium een belangrijke bijdrage kan leveren in de vorming van gezonde botten.

Silicium, goed voor sperma

Uit Amerikaans onderzoek uit 1993 blijkt dat zink en silicium een een-tweetje spelen als het gaat om de kwaliteit van de spermaproductie. Silicium treedt als een soort regulerend middel op; wanneer er een teveel aan zink in het sperma dreigt te komen, wordt dat opgelost door meer silicium aan het dieet toe te voegen. Dat zink gezond is voor sperma wisten we al; sommige mensen noemen het een sexmineraal voor de man. Maar dat silicium eveneens belangrijk voor de spermaproductie, daar is de mensheid nog te weinig van op de hoogte.

Silicium bij kanker

Dr. Paul Gerhard Seeger is een oncoloog bij een ziekenhuis in Berlijn. Hij zegt dat hij nooit meer mensen met een kankertherapie behandeld zonder gebruikmaking van silicium! Hoe kwam hij tot dit inzicht? In de Duitse stad Daun krijgen mensen veel minder vaak kanker dan in andere Duitse steden. Dat is opvallend; daar moet een reden voor zijn. Men onderzocht wat er nu anders is in Daun en het bleek dat in het drinkwater een bijzondere hoge concentratie aan silicium zit. Er dient hoognodig meer onderzoek te komen naar de genezende effecten van silicium van kanker. Helaas voor kankerpatiënten is silicium geen patenteerbare stof. Daarom zal de farmaceutische kankerindustrie met een jaarlijkse omzet van 200 miljard euro, geen cent besteden aan onderzoek naar de kankerbestrijdende effecten van silicium.

Millet is een graansoort en een uitstekende bron van silicium. / Bron: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Millet is een graansoort en een uitstekende bron van silicium. / Bron: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Silicium is goed voor de huid

Dit bijzondere mineraal heeft multifunctionele toepassingen. Silicium kan niet alleen inwendig maar ook uitwendig worden aangewend. Een gel met silicium kan op de huid worden gedaan ter behandeling van kleine maar vervelende huidaandoeningen. Dat is op zich al een goede reden om het mee te nemen in een EHBO-doos voor tijdens de vakantie. Beschadigde huid, schrammen, puistjes, acné, zonnebrand en rode plekken door te strakke kleding kunnen verholpen worden als je er siliciumgel opsmeert.

Kunstmatig, zwart silicium

Behalve natuurlijke silicium komt er waarschijnlijk een synthetische zwarte silicium op de markt waarvan wordt gezegd dat het antibacteriële eigenschappen heet. Dit silicium is een nanomateriaal en de negatieve effecten, bijwerking en gevaren ervan zijn niet of nauwelijks onderzocht. Vooral de lange termijneffecten zijn onbekend, Voorlopig denkt men alleen aan uitwendig gebruik van nanosilicium. maar stel je voor als dit net als ander nanoplastic in het zeewater komt? Dan komt het onherroepelijk terecht in de voedselketen en het is moeilijk te overzien wat er dan kan gebeuren. met andere woorden: lange termijneffecten van synthetisch, zwart silicium zijn niet te onderzoeken en het is maar de vraag of de samenleving deze ontwikkeling en zijn mogelijke risico´s voor milieu, flora, fauna, voedselketen en de mens moet toestaan.
Gerelateerde artikelen
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Silicium, botten en bindweefselSilicium is het tweede meest voorkomende element in de aardkorst, na zuurstof. Zijn functie in het lichaam is minder nad…
Een halfgeleider, wat is het?Wat is een halfgeleider? De term word heel vaak in de kranten gehoord en ook bij producten komt hij ter sprake. Hieronde…
Silicium: Het elementSilicium: Het elementSilicium is een donkergrijs broze metalloïde.Het is meestal vierwaardig maar kan ook tweewaardig zijn. Silicium dioxide(…
Collalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen - Ervaringen en resultatenCollalift Drinkbaar collageen is een voedingssupplement in de vorm van zakjes (sachets) dat als doel heeft de collageenp…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jurii (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Goed voor de spongieus been: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8242469
  • Bij osteoporose: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17435952
  • Bij aluminiumvergiftiging: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21198634
  • Goed voor de botten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2658806/
  • Goed voor sperma: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8478295
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Fagocyt
  • Algemene informatie: http://www.alive.com/articles/view/19800/silica-the_forgotten_nutrient
  • Afbeelding bron 2: Thamizhpparithi Maari, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van organisch silicium"

Reacties

Eduarda, 10-06-2018 12:57 #3
Wil graag weten of je silicium ook op ander tijdstip kan gebruiken, heb medicijnen voor schildklier die ik al voor ontbijt moet innemen en kan het bij alle medicijnen gebruiken?
bij voorbaat dank

Suzan de Feijter, 05-02-2017 22:14 #2
Is silicium goed voor soepele spieren en vermindert het spierpijn?

Thea, 30-11-2016 08:58 #1
Goedemorgen, ik gebruik al twee jaar iedere morgen 15mg silicium, en mijn botdichtheid is met 15% verbeterd, ook in combinatie met andere vitamines, maar kan je silicium onbeperkt gebruiken?

Vriendelijke groet,
Thea

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 11-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!