De geneeskracht van echt venushaar

De geneeskracht van echt venushaar Er zijn veel verschillende soorten venus maar slechts enkele zijn winterhard. In Europa komt venushaar voor in zuidelijke gebieden voor. Het groeit graag aan rotsen en kliffen. De plant groeit bij voorkeur in de buurt van de zee. In Limburg zie je de planten groeien aan de krijtrotsen. In België groeit dit plantje regelmatig aan muren van oude gebouwen zoals kloosters.
Botanische tekening venushaar / Bron: Janus (Jan) Kops, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening venushaar / Bron: Janus (Jan) Kops, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Algemene informatie

In België komt de plant vaker voor dan in Nederland, waar je de plant alleen in Maastricht ziet. De plant wordt als kamerplant gehouden en soms weet hij te ontsnappen uit huis, waardoor je hem plaatselijk in de stad ziet. De plant groeit ook in het Amazonegebied in Zuid-Amerika.

Gebruik in het verleden

In het antieke Egypte gebruikte men venushaar om sneller nuchter te worden. Het aftreksel van de wortel werd in de Europese volksgeneeskunde gebruikt om het haar mee te wassen. Hiervan wordt het haar dikker. Het zou er ook langer van worden en zelfs leiden tot de vorming van krullen. Daarnaast is het een middel wat helpt bij slangen- en spinnenbeten. Bovendien heeft venushaar licht diuretische eigenschappen. Het wordt hierom onder andere ingezet bij nierontsteking maar ook bij geelzucht of leverontsteking. Dat laatste staat weer in verband met de leverbeschermende werking van venushaar.

Venushaar / Bron: Robb Hannawacker, Wikimedia Commons (Publiek domein)Venushaar / Bron: Robb Hannawacker, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Nicholas Culpeper

Nicholas Culpeper, een Engels botanicus, fysicus, astronoom en kruidenwetenschapper uit de 17e eeuw, schreef over venushaar: ´Deze en alle andere venushaar- varens is een goede remedie tegen hoest, astma, pleuritis, (en andere luchtwegenaandoeningen-red), en op grond van haar wezen een zachte diureticum ook (te gebruiken bij) in geelzucht, niergruis en andere onzuiverheden van de nieren.´

Luchtwegen

Venushaar wordt gebruikt bij ontstekingen aan de luchtwegen zoals keelontsteking, verkoudheid, longontsteking, astma en bronchitis. Het wordt niet meegekookt; men voegt het toe aan kokend water. Dat water laat men afkoelen en vermengt men met honing. Het wordt in een klein glas (150ml) opgedronken. Venushaar werkt licht koortsverlagend. Als een ziekteverschijnsel zoals luchtwegproblemen gepaard ging met koorts, wordt venushaar in de traditionele geneeskunde een uitstekend middel bevonden.

Ontstekingsremmende siroop

In Frankrijk maakt men een siroop van sterke thee van de bladeren en de wortels van venushaar die ´sirop de capillare´ wordt genoemd. Deze siroop wordt door natuurgeneeskundige bij de verschillende hiervoor genoemde aandoeningen ingezet. Omdat het een veilig middel is kan er zoveel van worden ingenomen als gewenst. In 2013 werd in India een wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd waaruit bleek dat venushaar inderdaad ontstekingsremmende en antioxidanteigenschappen heeft, iets wat de natuurgeneeskunde wist op basis van ervaring. Ook in Peru wordt er een siroop van gemaakt. Naast de al genoemde eigenschappen wordt deze siroop in Peru traditioneel aangewend bij menstruatieproblemen. Daarnaast is het een zweetdrijvend middel.

Naamgeving

Waarom gebruiken we latijn in de wetenschap? Omdat we hierdoor fouten over welke plant het gaat uitsluiten. De Latijnse naam van venushaar is Adiantum capillus veneris. In het Nederlands zeggen we ook wel haarkruid, maanvaren en vrouwenhaar tegen deze plant. In Engeland zegt men maidenhair fern tegen deze plant. De plant groeit vaak op een rots en daar hangt hij, net als haar.

Inhoudsstoffen

In de wortels en de bladeren, die beide worden gebruikt voor de bereiding van medicijnen zitten: adiantoon, adiantoxide, astragaline, beta-sitosterol, caffeïnezuren, caffeylgalactose, caffeylglucose, campesterol, carotenen, coumaridezuren, coumarylglucose, diplopterol, (E)-2-decenal, epoxyfilicane, fernadieen, ferneen, filicanen, hopanoon, hydroxy-adiantoon, hydroxy-kaneelzuren, isoadiantoon, isoquercetine, kaempferol, luteïne, mutatoxanthine, naringine, neoxanthine, nicotiflorine, oleananes, populnine, procyanidine, prodelfinidine, quercetine, quercituroon, kininezuur, rhodoxanthine, rutine, shikimidezuur, violaxanthine en zeaxanthine.

Goed tegen reumatische aandoeningen

In de Verenigde Staten komt de soort Adiantum pedatum voor. Deze is door de eerste Europese pioniers gebruikt als geneesplant; het helpt bij dezelfde aandoeningen als de Europese soort. De Europeanen hadden het gebruik van deze plant waarschijnlijk overgenomen van de Noord-Amerikaanse Indianen. Zij gebruikten het als vochtafdrijvend middel waardoor het een goed kruid is tegen reuma. Reumatische aandoeningen zoals artrose, artritis en jicht worden veroorzaakt door vochtopeenhopingen, met name van urinezuur. Door vochtafdrijvende kruiden te gebruiken wordt de oorzaak van reuma weggenomen. Het Kayenta-volk in de V.S. gebruikte deze plant om te roken om psychische stoornissen, wat vroeger dwaasheid werd genoemd, te genezen.

Venushaar groeit hangend als haar en is goed voor het haar. Dat klopt volgens de signatuurleer die stelt dat de uiterlijke kenmerken van planten de medicinale aspecten voor de mens openbaren.
Gerelateerde artikelen
Hoofdroos en huismiddelen om het haar gezond te houdenHoofdroos en huismiddelen om het haar gezond te houdenHoofdroos (Pityriasis simplex capillitii) is vervelend en heel veel mensen hebben er last van. Normaal gesproken zijn hu…
Astma, ephedra en ChinaEphedra, Lobelia, Panax ginseng, plantennamen die nog steeds tot de verbeelding spreken en in het verleden ook bijgedrag…
Goed geregeld door je lichaamGoed geregeld door je lichaamJe lichaam regelt van alles zoals dat je niet ziek word, maar wat gebeurd er nog meer in je lichaam behalve ziekteafweer…

De geneeskracht van koussoKousso is een mooie boom die het meest voorkomt op het hoogplateau in Ethiopië maar groeit eveneens in vele andere gebie…
Alternatieve geneeswijzen: bijgeloof of bewezen effectief?In de periode 2010-2012 waren in Nederland gemiddeld bijna 1 miljoen mensen onder behandeling van niet-reguliere genezer…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Starfarmer, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Blöte-Obbes, De geurende kruidhof
  • Iraans onderzoek 2014: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24711836
  • Indiaas onderzoek 2013: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23972143
  • http://www.rain-tree.com/avenca.htm
  • Boek: Boek: Richard le Strange, Kroniek der Geneeskruiden
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Adiantum_capillus-veneris#Uses
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Janus (Jan) Kops, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Robb Hannawacker, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van echt venushaar"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: September 2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!