InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Is aloë vera echt zo地 wonderproduct?

Is aloë vera echt zo地 wonderproduct?

Is aloë vera echt zo地 wonderproduct? Aloë vera kennen de meeste mensen als product wat in lekkere en gezonde crèmes wordt verwerkt en waar we een zacht huidje van krijgen of mogen behouden. Er worden nogal wat krachten in dit kader aan de aloë vera plant toegeschreven, maar wat weten we nu precies van deze plant en wat voor gezondheidsaspecten worden er aan de plant toegeschreven?

De basis

Aloë vera is een vetplant uit de affodilfamilie, ofwel Asphodelaceae (er zijn meerdere soorten). De stam is houtachtig en kort (max. 50 cm hoog). Aan de basis zitten uitlopers die zich vertakken. De bladeren zijn dik en 砺ettig met een blauwgroen kleur. De bladeren lopen in een punt toe en om het blad heen zitten een soort hoornachtige tanden. De punten zijn vaal blauwgroen.

De bloeiwijze is mooi trossig en kan tot zo地 90 centimeter lang worden. De ongeopende bloemen (rood en geel) staan gesloten naar boven gericht, maar de oudere bloemen groeien met de vergroeide bloembuizen naar beneden.

Oorsprong

Men weet het niet zeker, maar gaat er vanuit dat de aloë vera soorten oorspronkelijk uit Arabië of Noord Afrika komen (hoewel er ook mensen beweren dat de plant oorspronkelijk uit Zuid Afrika komt). Tegenwoordig wordt de plant ook gekweekt in de Middellandse zee landen, Indonesië, Aruba en Mexico.

De plant groeit relatief eenvoudig op eenvoudige zandgrond, logisch want de plant vindt een oorsprong als woestijnplant.

Gezondheidsaspecten

Het sap van de plant krijgt nogal wat kwaliteiten toegedicht en wordt veelvuldig in cosmetica verwerkt. De manier waarop het sap wordt geoogst is eenvoudig. De dikke vettige bladeren worden afgesneden en het sap loopt eruit en wordt opgevangen.

Wat zit er in de plant?

Er zitten nogal wat stoffen in die goed zijn voor de mens, te weten:
  • Vitamine B1, B2, B3, B11 en B12
  • Vitamine C
  • Vitamine E
  • Calcium
  • IJzer
  • Zink
  • Kalium
  • Natrium
  • Mangaan
  • Magnesium
  • Seleen
  • Koper
  • Fosfor
  • Zwavel
  • Strontium
  • Kobalt
  • Tin

Wat doet de plant inwendig voor de mens?

Als je obstipatie hebt kan aloë vera helpen, het werkt sterk laxerend. Het wordt ook ingezet als mensen het zogenaamde prikkelbaardarmsyndroom hebben. Ook bij de ziekte van Crohn wordt aloë vera nogal eens ingezet.

Het wekt de eetlust op, dus kan ook bij mensen met bijvoorbeeld anorexia gegeven worden. Verder werkt het ontgiftend en kan het helpen bij bloedarmoede en een verlaagde weerstand. Tenslotte kan aloë vera menstruatie bevorderen.

Bron: Birgit H, PixabayBron: Birgit H, Pixabay
Wat doet de plant uitwendig voor de mens?
Aloë vera is een soort eerste hulpmiddel en is multifunctioneel. Te denken valt aan:
  • Stimuleert de doorbloeding
  • Infectie werend
  • Ontstekingsremmend
  • Revitaliserend voor het haar
  • Pijnstillend
  • Hydraterend
Toe te passen in crèmes, lotions en maskers.

Het wordt gebruikt voor:
  • Droge, schilferende (hoofd-) huid en rimpelvorming
  • 1e en 2e graad brandwonden en bij zonnebrand
  • Stralings- en vrieswonden
  • Schaaf- en snijwonden
  • Ouderdoms-, lever- en pigmentvlekken
  • Aambeien
  • Artritis en reuma
  • Striae en littekens

Tot slot

In verschillend crèmes is aloë vera verwerkt en misschien zelfs wel commercieel uitgebuit, maar dat neemt niet weg dat de plant echt werkende stoffen bevat. Als je het als geneesmiddel gaat gebruiken, overleg dan wel met een professional en ga niet zelf zomaar aan de slag.
Gerelateerde artikelen
Aloë Vera van grote betekenis in de IslamAloë Vera van grote betekenis in de IslamHet woord Aloë is afkomstig van het Arabische alloeh en dat betekent letterlijk schitterende, bittere substantie. Vera b…
Aloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera: de wonderplant voor jong en oudAloë vera wordt al van oudsher gebruikt omwille van zijn genezende functie. Toch kennen vele mensen deze plant nog niet.…
Aloë vera, de geneeskrachtige plantAloë vera, de geneeskrachtige plantDe Aloë vera staat bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen. Tegenwoordig is de Aloë vera is allerlei vormen te verk…
Aloë vera, wondermiddel!Aloë vera is de voorbije jaren zowaar verheven tot een wondermiddel. Een product dat heil brengt tegen allerlei soorten…
Waterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen - natuurlijke behandelingenWaterige ogen kunnen op natuurlijke wijze ontstaan door emoties, koude of wind. Allergieën, infecties en een geblokkeerd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PollyDot, Pixabay
  • M. Strengeburg
  • Afbeelding bron 1: Birgit H, Pixabay

Reageer op het artikel "Is aloë vera echt zo地 wonderproduct?"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!