InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De heliotroop is een groene jaspis met rode spikkeltjes

De heliotroop is een groene jaspis met rode spikkeltjes

De heliotroop is een groene jaspis met rode spikkeltjes De heliotroop is een jaspis, wat weer een chalcedoonkwarts is. Welke behoort tot de zeer grote en algemene groep van kwartsen. Tot deze groep behoren ook bijvoorbeeld de bergkristal, de amethyst en de agaath. De heliotroop is een groene ondoorzichtige steen met rode stippels. Hij wordt ook wel bloedsteen genoemd (maar verwar hem niet met de hematiet die ook bloedsteen genoemd wordt). De rode stippels worden veroorzaakt door ijzerdeeltjes. De naam heliotroop is afkomstig uit het Grieks, en betekent: naar de zon wendend. Het noodlot zou ten goede gekeerd kunnen worden. Hildegard von Bingen, de Middeleeuwse mystica en genezeres noemt deze rode spikkeltjes het bloed van Christus, dat volgens de legende in deze steen te zien is. Heliotroop wordt de christus-steen genoemd. Heliotroop was de beschermsteen voor de kruisvaarders. De steen is gevoelig voor (zon)licht en kan hierdoor verbleken.

Heliotroop, een groene jaspis

De werking van heliotroop lijkt in menig opzicht op die van de andere jaspis-soorten, maar hij is wat rustiger in zijn werking dan de rode jaspis. De steen maakt voorzichtig. De groene kleur wijst op zijn evenwichtigheid bevorderend effect. Bij irritatie en agressie kalmeert en harmoniseert de heliotroop. Net zoals de rode jaspis bevordert heliotroop moed en actiegerichtheid. Hij werkt concentratieverhogend.

De heliotroop geeft zelfbewustzijn

De heliotroop werd in verband met de zon gebracht. De innerlijke zon wordt gevoeld. Zelfbewustzijn en zelfvertrouwen groeien bij het dragen van deze steen. Nieuwe levenskracht wordt aangebroken na vermoeidheid door teveel en te langdurige inspanning.

Beschermende steen

We leren onszelf te beschermen, negatieve invloeden buiten ons te houden en grenzen te stellen. Bij onverwachte situaties blijven we op koers, zonder uit balans te raken.

De heliotroop verleent evenwicht

Evenwicht in ons dagelijks bestaan, in onze activiteiten, in onze contacten wordt bevorderd. Ook hier is het een kwestie van groei en bewustwording.

Heliotroop, steen van onbaatzuchtigheid

Meer nog dan de rode jaspis helpt de heliotroop om anderen te hulp te komen. Het inlevingsvermogen en de gevoeligheid versterken. Men is vriendelijk voor de ander en begripvol.

Kalmerende steen

Onder het hoofdkussen helpt heliotroop om een rustige slaap te hebben, zonder onrustige dromen of nachtmerries. De dromen worden helderder en worden beter herinnerd onder invloed van deze steen. Heftige emoties kalmeren. Hallucinaties komen tot bedaren. Wie geduld nodig heeft, kan heliotroop eens proberen. Ook wordt men wat geduldiger met mensen die klagen of zeuren. Het liefdesgevoel wint. Het is een steen die troost brengt.

Heliotroop en kinderen

Deze steen is geschikt voor kinderen, hij beschermt en begeleidt het groeiproces.

Zwangerschap

IJzertekort tijdens zwangerschap wordt tegengegaan en de bevalling vergemakkelijkt.

Steen voor het hart

De groene kleur wijst op haar verbondenheid met het hart en het hartchakra. De steen moet op het hart gedragen worden. Hij wordt gebruikt bij hartkwalen en hartritmestoornissen.

Geneeskrachtige werking op het lichaam

Heliotroop ondersteunt ontgiftigingsprocessen, en de lichaamsafweer versterkt. Positieve werking op lever, milt en nieren. Ettering bij ontstekingen wordt tegengegaan. De lymfestroom geactiveerd. Bij de eerste tekenen van infectie kan de steen op de thymusklier, gelegen tussen hart en keel gelegd worden, om het immuunsysteem te versterken. Net als bij rode jaspis wordt de bloedsomloop ondersteund en de aanmaak van nieuw bloed bevorderd. De longen worden gereinigd. Hij werkt ontkrampend op spieren en is gunstig in geval van spataderen en ischias. Hij neutraliseert een overmaat aan zuren.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sofiaroc, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Edelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosietEdelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosietVan jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet worden vaak edelstenen gemaakt. De mooie tekening op de jaspis leent zich er perf…
Edelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen voor in de kinderkamerEdelstenen en mineralen hebben aantrekkingskracht op kinderen. Jonge kinderen kunnen namelijk over het algemeen goed de…
Een steen geschenk geven?Een steen geschenk geven?Wie zoekt naar een mooi geschenk, vindt in de wereld van de stenen een ruim aanbod. (Half)edelstenen laten niemand onber…
Kristallen en uw Chakra'sAls de fijne energietrillingen in kristallen overeenstemmen met uw eigen vibraties, kunnen uw lichaam en geest ontspanne…
Rookkwarts, steen van het verdrietRookkwarts, steen van het verdrietDe edelsteen rookkwarts staat sinds de oudheid bekend om zijn beschermende en geneeskrachtige werking. De rookkwarts var…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Different Seasons Jewelry, Flickr (CC BY-2.0)
  • Gids geneeskrachige stenen. Julia Labacher
  • Handboek geneeskrachtige stenen. Michael Gienger
  • De kristallengids. Simon & Sue Lilly
  • Verborgen krachten der edelstenen. Mellie Uyldert
  • Edelsteentherapie van A tot Z. Tosca Tetteroo

Reageer op het artikel "De heliotroop is een groene jaspis met rode spikkeltjes"

Infoteur: Sofiaroc
Laatste update: 22-10-2018
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Edelstenen
Medische informatie…
Schrijf mee!