InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Kajoepoetih/cajaputi olie, verschillende toepassingen

Kajoepoetih/cajaputi olie, verschillende toepassingen

Kajoepoetih/cajaputi olie, verschillende toepassingen Er zijn veel huismiddeltjes verkrijgbaar. Deze worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en de werking ervan is niet altijd wetenschappelijk bewezen. Een daarvan is de kajoepoetih olie, ook wel als cajeputi geschreven. Deze olie is een aftreksel van de bladeren van de boom Melaleuca leucadendra. Al in de 17e eeuw ontdekte men de geneeskrachtige werking van de verkregen olie. Het middel helpt tegen kiespijn, oorpijn, reumatische pijn, insectenbeten, pijnlijke spieren, hooikoorts en vele andere toepassingen. De olie is verkrijgbaar in (kleine) flesjes en kan zowel op de huid gesmeerd worden als gebruikt worden als aromatherapie.

Kajoepoetih olie

Er zijn verschillende schrijfwijzen voor deze olie:
  • Kajapoet(ih)
  • Kajeput
  • Cajeput(i)
  • Cajaputih
En nog meer andere schrijfwijzen. Met alle dingen wordt hetzelfde bedoeld: een olie die naar kamfer ruikt en wordt gebruikt tegen diverse aandoeningen. Het moet als huismiddel gezien worden en niet als (officieel) geneesmiddel.

Bereiding

De olie is afkomstig van de Melaleuca leucadendra. Dit is een boom die veelal in Australië, Indië en de Soenda-eilanden groeit. De boom produceert grote witte bloemen die in een doorn hangen. De stam van de boom is licht van kleur. De bladeren worden jong geplukt en gestookt in ketels. Daar wordt de stoom opgevangen en gedestilleerd tot olie. Pas in de 19e eeuw begon men met het produceren van deze olie. In de 20e eeuw stond de olie vooral bekend om zijn zweetdrijvende werking. In de 21e eeuw wordt de olie voor meerdere toepassingen gebruikt. Toch moet gezegd worden dat de olie al in de 17e eeuw gebruikt werd. Het werd toen vooral gebruikt om zijn desinfecterende werking, bovendien werkt het ook kalmerend bij nervositeit. In Indonesië zijn er grote plantages die ervoor zorgen dat in de grote vraag naar deze olie voorzien kan worden.

Hoe ziet deze olie eruit?

Kajoepoetih olie is in Nederland verkrijgbaar in flesjes van 50 ml tot 250 ml. Doorgaans kunnen ook andere maatstaven aangehouden worden, maar komen minder vaak voor. De olie ruikt naar kamfer. Dit is voor veel mensen een prettige geur. Ook wordt het wel omschreven als een eucalyptus geur. Toegevoegde stoffen kunnen mede de geur bepalen. Gemiddeld bedraagt de prijs voor een flesje olie in het jaar 2015: 7 tot 9 cent per milliliter. Vergelijk de prijzen dus goed. Wanneer het product beduidend duurder is, dan kan dit komen door andere toegevoegde stoffen. Niet iedere kajoepoetih olie is 100 procent puur.

Toepassingen: spierpijn en gewrichtspijn

Sporters gebruiken deze olie veelvuldig. Het trekt goed in en werkt vooral diep in. Het is te gebruiken bij pijnlijke en/ of stijve spieren. De doorbloeding wordt hiermee verbeterd. Ook bij pijnlijke gewrichten wordt het veel gebruikt.

Reumatische pijnen

Reuma omvat meer dan honderd verschillende ziekten. Bij reuma ontstaat er pijn in de botten, spieren, pezen of in de gewrichten. Reuma gaat gepaard met een ontsteking van gewrichten, spieren, pezen of botten. De oorzaak voor reuma is vaak onbekend, maar bekend is wel dat reuma weinig tot op den duur veel pijn kan veroorzaken. Kajoepoetih olie staat bekend om de pijnstillende werking. Het verlicht de pijnen maar kan deze helaas niet helemaal wegnemen.

Hooikoorts, verkoudheid en andere aandoeningen van de luchtwegen

Bij hooikoorts is er sprake van een allergische reactie op pollen. Dit zijn de zaden van bomen of grassen die in een bepaalde periode (voorjaar/ zomer) door de lucht zweven. Symptomen zijn een loopneus, rode ogen, niezen en andere klachten. Een verkoudheid wordt door een virus veroorzaakt en geeft klachten als een verstopte neus, een loopneus en een vol gevoel in het hoofd. Ook hoesten komt voor. Luchtweginfecties of aandoeningen van de luchtwegen worden vaak gekenmerkt door benauwdheid, hoesten, kortademigheid of vermoeidheid.

Kajoepoetih olie kan verlichtend werken wanneer enkele druppels in een stoombad of in het gewone bad worden toegevoegd. De luchtwegen verwijden zich door de inwerking van de dampen. Dit geeft direct verlichting. Zowel astma, bronchitis, keelpijn, oorpijn of hoestaanvallen kunnen goed bestreden worden door middel van aromatherapie.

Psychisch

Mensen die kajoepoetih olie gebruiken ervaren meer innerlijke rust. Vooral nerveuze mensen of mensen die aan angsten lijden ervaren de positieve werking van deze olie. In dit geval wordt de olie verdampt en werkt dus als aromatherapie.

Kiespijn, oorpijn en keelpijn

De olie wordt soms verwerkt in tabletten tegen keelpijn. Het werkt ontsmettend en verlicht de pijn. Tegen oorpijn wordt de olie op een wattenstaafje gebracht en in het oor gebracht/uitgesmeerd. Tegen kiespijn wordt de olie op een watje aangebracht en tegen de pijnlijke kies aangelegd.

De huid

Bij jeuk of bij insectenbeten werkt de olie verkoelend en verlichtend. Er moet echter opgemerkt worden dat de olie ook voor een allergische reactie kan zorgen. Wanneer dit het geval is wordt er aangeraden het gebruik ervan te stoppen. Zwangere vrouwen kunnen eerder een allergische reactie krijgen.

Mengen met andere middelen

Vaak wordt deze olie vermengd met andere middelen. Zo kunnen enkele druppels worden toegevoegd aan massageolie, basisolie of een crème. De huid kan hiermee ingesmeerd worden. Dit werkt vooral ontspannend en helend voor spieren, pezen en gewrichten. Verder wordt de olie ook vaak aan water toegevoegd. Dit kan verhit worden waardoor het verdampt, of rechtstreeks geïnhaleerd worden. Ook laat de olie zich goed mengen met bijvoorbeeld lavendel, rozemarijn, jeneverbes of limoen.
Gerelateerde artikelen
Welke olie past bij jouw huid?Welke olie past bij jouw huid?Wil jij graag een huidolie gaan gebruiken? Wat zijn de voordelen van olie? Is een olie beter dan een crème of bodylotion…
Waar kun je Jojoba olie kopen?Waar kun je Jojoba olie kopen?Jojoba olie is een natuurlijke olie die veel positieve eigenschappen heeft. Het is een echt wondermiddel en er zijn veel…
Olie in zee, een natuurramp of niet?Olie in zee is in de meeste gevallen een regelrechte natuurramp. Wanneer olie in zee terecht komt, dan gaat het vaak om…
Bronnen en referenties
  • http://collectie.tropenmuseum.nl/default.aspx?ccid=207381&lang=
  • http://www.tegenpijn.nl/spierverzorging/spieren/cajaputih-olie-cap-gajah

Reageer op het artikel "Kajoepoetih/cajaputi olie, verschillende toepassingen"

Reacties

Miriam, 27-08-2018 16:47 #3
Waar kan je die olie kopen?

Indy, 05-05-2017 21:17 #2
Ook ik ben benieuwd hoe je bij keelpijn of virussen de olie mag innemen? Ik las ergens dat het in honing ingenomen werd? Maar ik ben erg voorzichtig nog even omdat het voor mijn zoontje van vijf is. Hij heeft erge astma en veel luchtweginfecties. Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft of ervaring mee heeft. Hartelijke groet Insy

Michel van Beek, 25-12-2016 20:28 #1
Goedenavond, is het bekend of cajaputi oil in druppelvorm aan drinkwater/thee toegevoegd mag worden en wat dan opgedronken wordt? De vraag is of het gevaarlijk is, het helpt.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 25-07-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!