InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Oregano: gezondheidsvoordelen, toepassing, effect en teelt

Oregano: gezondheidsvoordelen, toepassing, effect en teelt

Oregano: gezondheidsvoordelen, toepassing, effect en teelt Oregano (wilde marjolein) is een aromatisch kruid en tevens een zeer medicinale plant die afkomstig is uit de mediterrane landen. Oregano is een van de krachtigste kruiden en het krachtigste natuurlijke antibioticum dat ooit is bestudeerd. Oregano is ook een krachtig antischimmelmiddel. Daarom werkt het goed bij allerlei soorten schimmelinfecties. Het kruid ken ook andere gezondheidseffecten. Interessant is het bloedverdunnende effect, zodat het ook kan worden gebruikt bij het voorkomen van een beroerte en hartaanval. Oregano is een van de belangrijkste componenten van Italiaanse kruidenmengsels en wordt daarom traditioneel gebruikt in pasta en pizza, maar ook in groenten en saladedressings, evenals gegrilde of gefrituurde vis. Dus wie kookt en mediterraan eet, kan oregano niet links laten liggen.
Oregano / Bron: HansLinde, PixabayOregano / Bron: HansLinde, Pixabay

Oregano

Oregano is de Latijnse naam voor marjolein. Oregano (Origanum vulgare) is in Nederland vooral bekend en geliefd als een culinair kruid. Iedereen kent de scherp-kruidige geur en de smaak van oregano. De Zuid-Europese keuken, met name de Italiaanse keuken, zou ondenkbaar zijn zonder oregano.

Oregano is niet alleen een smaakvol kruid in de keuken, maar heeft ook een gunstig effect op bijvoorbeeld bloedarmoede, arteriosclerose, osteoporose en aandoeningen van de luchtwegen. Oregano bevat veel geneeskrachtige ingrediënten. Oregano behoort net als basilicum, salie of lavendel tot de mintfamilie. Het staat ook bekend als wilde marjolein. Oorspronkelijk komt het uit het Middellandse Zeegebied.

Voorkomen en teelt

Het telen van de plant

De vaste plant is tot een halve meter hoog, heeft kleine puntige bladeren en roze tot paarse bloemen van juli tot september. De bloemtrossen zijn erg populair bij vlinders en andere insecten. Oregano groeit in het wild in warme gebieden van Europa, vooral op kalkrijke grond. Het wordt bijna overal gekweekt, waar het de zon en warmte ontvangt die nodig zijn voor een goede groei, zodat alle belangrijke ingrediënten beschikbaar kunnen worden gemaakt voor de mens.

Gedroogde oregano / Bron: Ariesa66, PixabayGedroogde oregano / Bron: Ariesa66, Pixabay

Gedroogd en vers

De zeer populaire oregano in de keuken kan zowel worden gedroogd als vers worden gebruikt. De gedroogde bladeren zijn bijzonder aromatisch. Oregano past perfect bij zomerse gerechten gemaakt van groenten zoals courgette, tomaten, paprika's, aubergines, bonen of aardappelen. Vis- en lamsgerechten zijn ook bijzonder lekker en gezond door toevoeging van oregano. Je hoeft geen tuin te hebben om verse oregano in de keuken te houden. Dit kruid groeit ook in een bloempot op een zonnige plek op het balkon of op de vensterbank. Daarnaast kun je in bijna alle supermarkten verse oregano kopen.

Actieve bestanddelen

Vitaminen

Het medicinale kruid oregano doodt ziektekiemen, zoals bacteriën en virussen. Het wordt beschouwd als een natuurlijk antibioticum en heeft een desinfecterend effect. Iedereen kent de eetlustopwekkende 'pizzageur' uit eigen ervaring. De geur is sterk en aromatisch. Vitamine A, C, E en K zijn belangrijke ingrediënten. Vitamine B1, B2, B3, B5 en foliumzuur helpen voedsel beter te metaboliseren. Je hebt daardoor meer energie tot je beschikking.

Mineralen

Naast vitamines zijn de mineralen calcium, magnesium, mangaan, kalium, ijzer en koper te vinden in oregano.

Andere stoffen

Tannines en flavonoïden en de karakteristieke etherische oliën zijn ook belangrijk voor je gezondheid. Caroteen, luteïne, zeaxanthine, cryptoxanthine, thymol en rosmarinezuur fungeren als radicale antioxidanten. Voor de bescherming tegen huidveroudering zijn deze ingrediënten erg belangrijk. Het immuunsysteem van mensen wordt versterkt door regelmatig gebruik van deze stoffen. Het is ook zinvol om gevaarlijke ziekten te voorkomen.

Zuurstoftoevoer en rode bloedcellen

Calcium en magnesium zijn essentieel voor botvorming. Kalium is nodig om de cellulaire vloeistoffen in evenwicht te brengen en het kan helpen de hartslag en bloeddruk onder controle te houden. De vorming van rode bloedcellen en het voorkomen van bloedarmoede vereisen ijzer. Voor de zuurstoftoevoer van de lichaamscellen is hemoglobine in het bloed nodig. De ontstekingsremmende stof beta-caryophyllone wordt ook aangetroffen in oregano en kan nuttig zijn bij arteriosclerose, osteoporose en het metabool syndroom.

Gezondheidsvoordelen van oregano

Verse of droge oregano of oregano in supplementen kent de volgende toepassingen:
  • verlies van eetlust, doordat het de eetlust bevordert
  • bloedarmoede, aangezien het veel ijzer bevat
  • arteriosclerose, aangezien het slagaderverkalking tegengaat
  • osteoporose, vanwege het feit dat oregano veel calcium bevat
  • hypercholesterolemie ofwel hoge cholesterolwaarden: 25 ml oregano olie na elke maaltijd gedurende 3 maanden vermindert het LDL-cholesterol en verhoogt het HDL-cholesterol niveau

De etherische olie heeft slijmoplossende eigenschappen en daarom kan het helpen bij:

Oregano in gedroogde vorm / Bron: Atudu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Oregano in gedroogde vorm / Bron: Atudu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Effect en toepassingen van oregano

Oreganovezels

Oreganovezels binden zich aan galzouten en toxines in de menselijke darm. Deze worden via de stoelgang uit het lichaam verwijderd. Door galzouten weg te spoelen, daalt het cholesterolniveau en worden er meer galzouten in het lichaam gevormd. Het risico op darmkanker neemt aanzienlijk af als gevolg van de uitgescheiden toxines. Oregano heeft ook een gezond effect op de algehele spijsvertering. De positieve invloed op het bloedglucosewaarden is ook niet te onderschatten.

Oreganothee

Oregano is een bekend huismiddeltje voor verschillende infectieziekten, zoals luchtwegaandoeningen. Oreganothee heeft een slijmoplossend effect op hoest en verkoudheid, vergelijkbaar met de bekende tijmthee. Oregano heeft ook een zweet-inducerend effect, wat vaak wenselijk is voor verkoudheid. Ook voor het anticonvulsieve effect en de verlichting van reumatische pijn is dit kruid al lang bekend. Bij urineweginfecties veroorzaakt door bacteriën, helpt het ook om oreganothee te drinken.

Oregano-olie / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)Oregano-olie / Bron: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Oregano-olie

Oregano-olie is naast de verse en gedroogde vorm nog een mogelijkheid om te gebruiken. De specifieke actieve ingrediënten van dit natuurlijke medicijn kunnen helpen bij sommige bacteriële infecties. Ook bijvoorbeeld giardia lamblia kan goed met oregano-olie behandeld worden. Deze olie mag alleen spaarzaam en verdund worden gebruikt omdat het een hoog percentage werkzame stoffen heeft.

Zelfs bij nagelschimmel en voetschimmel kan oregano-olie helpen. De olie mag niet in contact komen met de slijmvliezen, omdat het heel gemakkelijk onaangename slijmvliesirritaties kan veroorzaken. Voor kinderen jonger dan drie jaar mag oregano-olie helemaal niet worden gebruikt. Ook bij zwangere vrouwen wordt het niet aanbevolen, omdat het kan leiden tot voortijdige bevalling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden: oregano of wilde marjoleinKruiden: oregano of wilde marjoleinOregano is wilde marjolein. Oregano en marjolein worden in dezelfde gerechten gebruikt, maar oregano is sterker van smaa…
Kruiden: OreganoKruiden: OreganoOregano wordt veel in de Italiaanse en andere Mediterrane keukens gebruikt en in toenemende mate ook in Nederland. Itali…
Oregano, geneeskruid en smaakmaker in de keukenOregano, geneeskruid en smaakmaker in de keukenOregano, wat de Latijnse naam voor de wilde marjolein is, is een vaste plant. We kennen oregano met name als kruid voor…
Oregano, een kruid met geneeskrachtOregano, een kruid met geneeskrachtOregano is een groen kruid met een zeer fijne smaak. Het komt oorspronkelijk uit Noord-Europa maar is al minstens 2000 j…
Wilde marjolein, vreugde van de bergenVreugde van de bergen, oros - ganus oftewel oregano is de vrij vertaalde naam van onze inheemse Oreganum vulgare of Wild…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GruenAp, Pixabay
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oregano
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oregano
  • https://www.mijnkeukentuintje.nl/planten/oregano
  • https://receptengids.net/wat-zijn-de-voordelen-van-oregano-olie-C97216
  • https://www.thuisarts.nl/cholesterol
  • https://www.mlds.nl/ziekten/giardia-lamblia-infectie-met/
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/266259.php
  • https://slingeland.4cloud.nl/folderportal/pims_ordermod_data/slingeland_ziekenhuis/folders/2017-ijzerrijke_voeding
  • https://www.sohf.nl/nutrient/oregano
  • Afbeelding bron 1: HansLinde, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Ariesa66, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Atudu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 4: Itineranttrader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Oregano: gezondheidsvoordelen, toepassing, effect en teelt"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 17-10-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruidengeneeskunde
Medische informatie…
Schrijf mee!