InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > 5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken

5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken

5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken Een winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zonlicht maken dat we ons sneller moe voelen, en het gevoel hebben niet echt profijt van onze nachtrust te hebben. Hoewel we vaak langer slapen als in de zomer, hebben we er toch minder aan. De winter maakt dat de aanmaak van serotonine in onze hersenen op een laag pitje staat. Ik zal meer vertellen over hoe dat komt, en wat 5HTP is, en waarom 5HTP een oplossing biedt.

Serotonine tekort?

Serotonine is een neurotransmitter die voor de mens broodnodig is voor een heleboel processen die te maken hebben met ons slaapritme. Tekort uit zich op verschillende manieren, en het is heel goed mogelijk dat je verschillende van herkent;

Winterdip:

Een zwaarmoedig gevoel, licht depressief in de winter. Weinig zin om iets te ondernemen, wel lang genoeg slapen maar niet fit wakker worden. Het snel koud hebben.

Overgewicht:

Serotoninetekort kan de oorzaak zijn van overgewicht. Vooral als je de neiging hebt om bij stress,spanning of verdriet zeer koolhydraat rijke voeding tot je te nemen. Je lichaam heeft behoefte aan serotonine, het enzym tryptofaan-
hydroxylase, dat de omzetting van L-tryptofaan naar 5-HTP stimuleert wordt afgeremd door de overdosis L-tryptofaan (veel aanwezig in koolhydraatrijke voeding) het kan niet omgezet worden, en zal opgeslagen worden als vetweefsel. De vraag van het lichaam om serotonine wordt dus echter niet opgelost. En een nieuwe behoefte veel te eten zal zo makkelijk ontstaan.

5HTP(hydroxytryptophan)

Als natuurlijke voorganger van serotonine zal 5HTP door je lichaam opgenomen en omgezet worden. De stof wordt gewonnen uit Griffonia simplicifolia zaden en is als capsules of losse poeder(vaak beter van kwaliteit en zonder bijstoffen) te verkrijgen, o.a. via Ebay.

Geen geneesmiddel

Het is geen geneesmiddel maar een voedingssupplement, en moet gebruikt worden als aanvulling op een gebalanceerde levenswijze en nooit om zelf te "dokteren". Heb je serieuze klachten van depressiviteit, overgewicht of slapeloosheid raadpleeg dan altijd je arts! Gebruik ook een vitamine B6 of een vitamine B-complex, en magnesium of een mineralen complex, voor een goede omzetting van aminozuren (zoals tryptofaan) heeft het lichaam deze toevoeging nodig. Meer weten? Via Google vind je veel info, er zijn bijvoorbeeld forums waar men ervaringen deelt. Zo wordt 5HTP zelfs gebruikt als vervanger van traditionele (chemische) antidepressiva, maar ook hier geldt; in overleg met je arts!

Lees verder

© 2009 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Winterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWinterdip: Voorkom vermoeidheid en aankomenWe hebben al veel nieuwe inzichten verworven over de winterdip, ook wel herfstmoeheid of winterblues. Maar waarom wachte…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Winterdepressie: Lichttherapie tegen de winterdipLichttherapie is een goed middel om van een winterdepressie of winterdip af te komen. De depressie ontstaat door een tek…
Depressie en diabetesHoe groot is de kans op een depressie in combinatie met diabetes? Waar kunt u op letten? Kan een depressie voorkomen wor…
Bronnen en referenties
  • www.illis.nl, Google en ebay

Reageer op het artikel "5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken"

Reacties

Naamr van Driel, 30-07-2014 19:59 #3
Moet je af en toe stoppen met 5 htp?

Georgettevan Lierde, 07-04-2011 16:51 #2
Ik gebruik sinds tien jaar, dit onder dokterscontrole, eerst serotex en nu cypramil.
Ik wil dit afbouwen ook omwille van mijn gewichtstoename. Kan ik dan al 5HTP product
gebruiken tijdens het afbouwen?
Met dank Reactie infoteur, 24-04-2011
Hallo,
overleg dat zeker even met je arts!

Naturalrules, 22-04-2009 10:26 #1
Helemaal mee eens met dit artikel en graag wil ik vermelden dat 5-HTP een trend aan het worden is. Tot voor kort viel het nog onder de geneesmiddelen wet, echter is 5-HTP van de Griffonia boon sinds kort vrijgegeven als supplement waardoor er ook vele grote merken er handig op inspringen. Op http://www.healthpower.nl staan ook goede links naar sites over 5-HTP en ze hebben zelf ook goede artikelen die over 5-HTP gaan.

Infoteur: Enna-online
Laatste update: 01-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!