InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij schilferende huid

Geneeskrachtige kruiden bij schilferende huid

Huidschilfers kunnen gemakkelijk ontstaan, vooral op droge huid. Het ziet er onverzorgd uit en kan zelfs pijnlijk aanvoelen. Huidschilfers komen vooral vaak voor op het hoofd, in de vorm van roos, op het gezicht, de rug en tussen de vingers. Er zijn diverse middelen te verkrijgen die het schilferen tegengaan, variërend van vette zalfjes tot zware medicatie. De natuur kent ook haar middelen tegen deze oneffenheden, deze in de vorm van brandnetel, klimop en ricinus.

Wat veroorzaakt huidschilfers?

Huidschilfers worden vaak veroorzaakt door een bepaalde soort eczeem, Seborrhoïsch eczeem. Dit eczeem vertoont weinig overeenkomsten met andere soorten. Bij andere soorten eczeem zijn mogelijke oplossingen driekleurig viooltje, eikenschors en walnootbladeren zoals hier te lezen is.
Over het algemeen is te zeggen dat de huid gaat schilferen wanneer de huidcellen zich te snel delen. Dode horen af te vallen, maar dit gaat niet snel genoeg. De schilfers, bestaande uit dode cellen, zitten nog gedeeltelijk vast aan de levende huidcellen. Huidschilfers komen meestal voor op het gezicht of tussen het haar, in de vorm van roos.

Hoe kom je ervan af?

Iedereen heeft huidschilfers. Je komt er dan ook nooit helemaal vanaf. Wanneer er echter opvallende en jeukende plekken ontstaan, zijn er wel manieren om het te verminderen. Hier worden diverse huismiddelen beschreven. Als schilfers blijven aanhouden is aan te raden een dermatoloog te raadplegen.

Brandnetel (Urtica dioica, Urtica urens)

Brandnetel staat vooral bekend om de negatieve effecten. Iedereen die wel eens een brandnetel heeft aangeraakt, zal er in het vervolg zo veel mogelijk vanaf blijven. Toch hebben brandnetels ook een geneeskrachtige werking. Een aftreksel van de bladeren van brandnetels bevat kiezelzuur, wat zorgt voor gezond haar en een gezonde hoofdhuid. Bij het plukken van de brandnetel is het aan te raden handschoenen te gebruiken. Alleen de jonge bladeren zijn geschikt. Voor de haarlotion is nodig:
  • 250 gram brandnetel
  • 1 liter lauwwarm water
  • 0,5 liter wijnazijn
Maal de brandnetels fijn. Meng het water met de azijn. Leg hier de brandnetels in, en laat het een half uur trekken. Roer intussen regelmatig. Zeef het goedje alvorens er de hoofdhuid mee in te wrijven. Het even laten intrekken, en na afloop goed uitspoelen. Deze behandeling kan een keer per week worden toegepast.

Klimop (Hedera helix)

Een aftreksel van klimopblad werkt in veel gevallen tegen huidschilfers. Vooral bij roos is het een beproefd middel, maar ook bij andere huidschilfers werkt het vaak. De werking is gebaseerd op de aanwezige saponinen, die de huid prikkelen. Voor een aftreksel is nodig:
  • water
  • 2 eetlepels klimopbladeren
Kook een liter water en snijd de klimopbladeren intussen fijn. Giet het kokende water over de bladeren en laat het geheel tien minuten trekken. Daarna zeef je het goedje door een fijne zeef. De vloeistof gebruik je om de aangetaste plaatsen in te wrijven.
Let op: Overdaad schaadt. Gebruik dit aftreksel niet vaker dan 3 keer per week. Mocht er irritatie optreden, stop er dan meteen mee. Saponinen kunnen, in hoge concentraties, de huid irriteren.

Zaden van Ricinus  / Bron: USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)Zaden van Ricinus / Bron: USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Ricinus (Ricinus communis)

De zaden van de ricinus, of wonderboom, bevatten ricinusolie. Deze olie dringt tot ver tussen de poriën in de huid, en kan zo het ontstaan van nieuwe huidschilfers tegengaan. Het gebruik van ricinus is eenvoudig, de olie uit de zaden wordt over het aangetaste gebied gewreven. Eventueel is de olie zelf te winnen door de rijpe zaden fijn te malen en te zeven. Het kan echter ook kant en klaar gekocht worden. Eventueel is het te vermengen met avocado-olie (verhouding 1 op 1) of sesamolie (verhouding 5 eenheden ricinusolie op 1 eenheid sesamolie) voor een versterkt effect.

Lees verder

© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Roos: extreme schilfering van de hoofdhuidRoos: extreme schilfering van de hoofdhuidDuft, een plaatselijke sneeuwbui of pityriasis capitis. Het zijn allemaal deftige of minder deftige woorden voor een aan…
Hoofdroos wat doe je eraanHoofdroos wat doe je eraanWanneer je hoofdhuid voortdurend jeukt en er witte schilfers op je donkere kleding vallen, dan heb je waarschijnlijk las…
Hoofdroos, hoe komt het en wat doe je eraan?Wie kent het niet, roos. Oftewel hoofdroos. Dit word veroorzaakt door een versnelde aanmaak en afstoting van de cellen v…
Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Blepharitis is een ontsteking van de ooglidranden. Blepharitis is een soort eczeem en het lijkt op roos. Lees in dit art…
Ketoconazol shampoo helpt tegen hoofdroos en schilfersKetoconazol shampoo helpt tegen hoofdroos en schilfersHoofdroos of roos in je haar of andere schilfers in je wenkbrauwen of elders op je hoofdhuid. Je kunt er veel last van h…
Bronnen en referenties
  • A. Iborg, 2004, Dumonts kleine geneeskruiden lexicon, DuMont
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: USDA, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij schilferende huid"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 26-06-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!