InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Weetjes over de anticonceptiepil

Weetjes over de anticonceptiepil

Weetjes over de anticonceptiepil Beschermt de pil tegen zwangerschap? En geslachtsziektes? Krijg ik er grote borsten van? Word ik er zwaarder door? Allemaal weetjes op een rij!

Hoe werkt de pil?

De hormonen oestrogeen en progestageen zorgen voor je maandelijkse cyclus. Deze hormonen zijn ook in de pil te vinden. Van deze hormonen krijg je een overdosering en die zorgen ervoor dat er geen eicel vrijkomt. Ook kan een eicel zich minder snel nestelen doordat de baarmoederwand wordt beïnvloed. Daarnaast word het slijm van de baarmoederwand dikker, waardoor een zaadcel minder goed in de baarmoeder terecht kan komen. Dit helpt de vrouw om niet zwanger te kunnen worden.

Heb je verschillende soorten pillen?

Naast de ‘gewone’ pil bestaan deze pillen ook;

Prikpil

De prikpil word in vele gevallen gegeven door de huisarts wanneer je een regelmatige menstruatiecyclus hebt. Je krijgt dan een prik in je bovenarm en daarmee ben je 12 weken beschermt tegen ongewenste zwangerschap. Na 12 weken moet je terug naar de huisarts om weer een prik te halen. Je wordt in deze 12 weken niet ongesteld. Als je je prikpil bent vergeten te halen ben je na de 12 weken nog 2 weken beschermd tegen ongewenste zwangerschap.

Minipil

De minipil bevat minder hormonen dat de gewone pil en wordt daarom ook vaak als eerste voorgeschreven door artsen. Deze pil voorkomt ongewenste zwangerschappen maar helpt ook al bij menstruatiepijn, die veel jongeren hebben.

Hoe betrouwbaar is de pil?

Wanneer hij volgens de gebruiksaanwijzing wordt ingenomen, geeft de pil meer dan 99% bescherming tegen ongewenst zwangerschap.

Helpt de pil tegen sexueel overdraagbare aandoeningen?

Nee, de pil helpt in geen geval tegen SOA’s. De pil helpt alleen tegen ongewenste zwangerschappen. Het is dan ook raadzaam om ten alle tijden een condoom te gebruiken, als jij en je partner niet onlangs een SOA test hebben ondergaan.

Je wordt zwaarder van de pil.

In sommige gevallen klopt dit. Je krijgt met de pil een lading hormonen naar binnen. Je lichaam kan op deze hormonen reageren door vet op te slaan. In de meeste gevallen is dit 5 tot 10 kilo.

Kan het kwaad om de pil door te slikken?

Dit ligt eraan welke pil je slikt. Je hebt de éénfasepil, tweefasepil en driefasenpil. Dit is te zien aan de kleuren en vormen die verschillen in je strip. Wanneer je één en dezelfde pil hebt die je alle drie de weken moet innemen kan het geen kwaad om de pil door te slikken. Wel wordt er aangeraden om af en toe een stopweek in te lasten, om doorbraakbloedingen te voorkomen. Veel mensen stoppen dan ook als ze een doorbraakbloeding krijgen.

Van de pil krijg je grotere borsten.

Dit kan en heeft ook weer met de lading hormonen te maken. Al is het wel zo dat dit niet bij iedereen het geval is en ook niet bij elke pil.

Wanneer is de pil niet betrouwbaar?

Bij het vergeten van de pil kan de pil niet meer betrouwbaar zijn. Bij het innemen van de pil is het ook zeker nodig om de pil op hetzelfde tijdstip in te nemen.
Wil jij zeker zijn dat je de pil goed inneemt? Bekijk dan je gebruiksaanwijzing. Ook staat daarin wat je moet doen als je jouw pil bent vergeten in te nemen. Indien je geslachtsgemeenschap hebt gehad en je hebt je pil vergeten, dan is het raadzaam om een morning after pil te halen bij je apotheek. Hiervoor heb je geen recept nodig.
© 2011 - 2019 Lynn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ongewenst zwangerDoor falen van anticonceptie en andere redenen kan het voorkomen dat men ongewenst zwanger raakt. Dit is voor velen een…
Morning after spiraalMorning after spiraalWanneer er een kans is dat je ongewenst zwanger bent, terwijl dit niet de bedoeling is wordt er vaak een morning after p…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Bronnen en referenties
  • Voorbehoedmiddelen-info.nl
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Weetjes over de anticonceptiepil"

Infoteur: Lynn
Gepubliceerd: 09-08-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!