InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke geneesmiddelen tegen eczeem

Natuurlijke geneesmiddelen tegen eczeem

Eczeem is een vervelende aandoening. Het wordt veroorzaakt door gifstoffen die in grote getale via de huid een weg naar buiten zoeken. De reguliere geneeskunde heeft slechts zalven die de gifstoffen terugdrijven in het lichaam. Hierdoor zullen andere ziektes dan eczeem zich ontpoppen. Het gif probeert dan via een andere weg het lichaam te verlaten, bijvoorbeeld de slijmvliezen; er ontstaat dan keelontsteking.

Inhoud

Hoe ontstaat eczeem?

De academische geneeskunde bestrijdt enkel symptomen en lost de oorzaak van ziektes niet op. In het geval van eczeem kan de patiënt het beste zich wenden tot alternatieve geneeskunde. Kruiden, etenswaren en zelfinzicht kunnen eczeem oplossen. Eczeem is een gevolg van jarenlange verkeerde voedingsgewoontes of andere gewoontes zoals het te lang dragen van verkeerd schoeisel.

Oorzaken

Er zijn geen precieze oorzaken aan te duiden maar wel een aantal zaken die het ontstaan van eczeem triggeren. Ieder mens is weer anders en ieder lichaam werkt weer anders. Daarom kan het zijn dat er niet een eenduidige oorzaak is maar wel een combinatie van een aantal triggers die tot eczeemvorming leiden.

De triggers voor het ontstaan van eczeem:

  • Geraffineerde producten
  • Overdaad aan vet
  • Stress
  • Fruitschillen
  • handcremes
  • zeep
  • parfum
  • temperatuurswisselingen, weersomslagen
  • zwaveltekort
  • zure, niet verse sinaasappelsap
  • langdurig contact met water

Geraffineerde producten

Het eten van geraffineerde producten zoals: wit brood, witte rijst, witte suiker en gewone pasta zorgen ervoor dat het lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is eerder lastig voor het lichaam om te verteren omdat de stoffen die eruit zijn gehaald juist de spijsvertering bevorderen. Eet liever volkorenbrood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Zoet het eten met stevia of natuurlijke siroop zoals ahornsiroop.

Vitamine F (onverzadigde vetzuren)

Overdaad aan vet veroorzaakt eczeem. Verzadigde vetten zijn boosdoeners, Onverzadigde vetzuren werken juist tegen eczeem. Dat betekent: eet veel noten en notenpasta, vooral sesam en tahin zijn zeer goed. Pindakaas uit de supermarkt is niet goed omdat er geen vitamine F meer in zit. In pindakaas uit de biologische winkel zit wel vitamine F. Olijfolie extra vergine is goed. Alle boter, goedkope olie, snoepjes, frituurproducten helen mee eczeem te veroorzaken.

Stress

Eczeem is een stressgerelateerde ziekte. Wanneer je met en probleem zit en er niet van af komt maar dagenlijk erg boos, bent of iets, iemand of op jezelf, dan kan dat een trigger zijn om het hormoon cortisol. Het zogenaamde eczeemmedicijn op basis van kunstmatige corticosteroïden is gebaseerd op het natuurlijke hormoon cortisol. Probeer stresssituaties te vermijden en wees bewust van wat voor soort stress een trigger is voor eczeem. Wanneer iemand regelmatig op je aan het vitten is en je krijgt eczeem na een lang bezoek bij deze persoon, dan kan dat belangrijke kennis zijn om eczeem te voorkomen. Eczeem bij kinderen kan soms komen door overmatige bemoeienis van de moeder waardoor het kind in de stress schiet.

Overdaad aan vet

Transvetten zijn vetten zonder enkele voedingsstof. Eigenlijk kun je geheel zonder deze vetten; het lichaam heeft er alleen maar last van. Transvetten zijn moeilijker te verteren dan gewone vetten. Vetten heeft het menselijk lichaam nodig, maar transvetten kunnen we heel goed missen. Transvetten zitten in allerlei frituurproducten, snacks en koekjes. Een overdaad aan dit soort vet belast de lever waardoor het eten niet goed verteerd wordt en allerlei toxische stoffen langer in het lichaam blijven. Deze gifstoffen kunnen diverse ziektes veroorzaken waaronder eczeem. Daarnaast heeft het lichaam vetten nodig. Wanneer men vetten eten van lage kwaliteit dan worden delen van het lichaam, in dit geval de huid niet goed opgebouwd.

Fruitschillen

Fruitschillen die met stoffen bespoten zijn veroorzaken eczeem. Mensen die in een keuken werken en veel bespoten fruit schillen kunnen hierdoor eczeem krijgen. Wanneer de huid eenmaal gevoelig is, vergroot dat de kans op herhaling.

Handen invetten

Doe beslist nooit je handen invetten met vaseline, dat is een bijprodukt van de olie-industrie. Een fiets invetten met vaseline kan geen kwaad maar voor een gevoelige huid is het een extra mogelijkheid om eczeem te krijgen. Met olijfolie, extra vierge of extra vergine kun je de huid wel goed insmeren. In Mediterrane landen smeerde men 3000 jaar terug al de huid met olijfolie in. Olijfolie helpt ook de eczeembulten iets onzichtbaarder te maken en het helpt de huid water af te stoten. Hert is een goed idee om extra virgine olijfolie te gebruiken als je iets wilt bakken. Kijk op het etiket of het geschikt is om mee te bakken want niet elke olijfolie is dat. Olijfolie extra vergine is één van de weinige oliën waar nog voedingsstoffen in zitten.

Zwavel

Zwavel is een stof waarvan het lichaam een basishoeveelheid nodig heeft. Bij gebrek aan zwavel kunnen allerlei huidziekten ontstaan zoals eczeem, steenpuisten en abcessen. Zwavel zit in: melk, eidooier, haver, rogge, amandel, citroen, sinaasappel, perzik, pruim, druif, rozijn, aardbei, vijg, rettich, wortel, kool, komkommer, sla, erwtjes, ui, radijs, spinazie, prei, paardebloemblad, brandnetel, venkel, weegbree, knolletjes en chichorei.

Water

De huid kan op zich goed tegen water. Bij mensen met eczeem is de huid aangetast, Er zijn minder waterafstotende vetcellen. Hierdoor treedt water in de huid, raakt de huid ontstoken en ontstaan de bekende eczeembulten. Zeewater is een stuk minder slecht.

Goede etenswaren tegen eczeem:

  • sesamzaad
  • tahin
  • aardappelschillen
  • olijfolie
  • paardebloembladeren

kruiden:

  • kervel
  • grote klit
  • malrove
  • bloemetjes van het driekleurig viooltje

Genezende kruidenthee

Van de kruiden en van paardebloembladeren kun je thee zetten die genezend werkt tegen eczeem. De kruiden helpen de lever en de nieren om het eten beter te verteren. Zo komen er minder toxische stoffen in het lichaam waartegen het immuunsysteem moet strijden. Eczeem wordt daarna makkelijker voorkomen.

Sesam

Sesam is een natuurlijk geneesmiddel tegen eczeem. Sesam zijn zaden of nootjes die veel gezonde onverzadigde vetzuren bevatten. Tahin is een pasta van sesam. Wanneer je elke dag een boterham met tahin neemt dan is er een kleinere kans dat je eczeem krijgt. Je kunt sesamzaden ook in de salade doen, of de laatste 5 minuten met de rijst meekoken. Eigenlijk hebben alle noten onverzadigde vetzuren; deze kan je beter eten dan dierlijke vetten. Sesam heeft relatief veel vitamine E wat het extra gezond maakt.

Paardebloembladeren en kervelthee

Kervel kun je ook gebruiken om gerechtyen mee op smaak te brengen. Je denkt misschien wat heeft de lever nu met eczeem te maken? In het lichaam heeft alles met elkaar te maken. De lever voert gifstoffen af. Wanneer er teveel gifstoffen in de lever zitten dan hopen die zich op in het lichaam. Daardoor werkt het immuunsysteem mimder goed. Het gevolg hiervan is dat men vatbaarder is voor ziektes, dus ook voor eczeem. Alles wat je kunt doen om gifstoffen af te voeren helpt het immuunsysteem. Af entoe detoxen door twee maaltijden alleen fruit te eten en veel water, citroensap en groene thee te drinken kan geen kwaad. Allerlei gewoontes zoals roken, alcohol, koffie en medicijngebruik spreken de lever nog meer aan dan nodig is en leiden ertoe dat het eten minder goed verteerd wordt. Door slecht verteerd eten worden de voedingsstoffen niet goed opgenomen en kan eczeem ontstaan.

Aardappelschillen

Alfred Vogel beval mensen met eczeem aan om hun huid in te wrijven met aardappelschillen. Vlak onder de schil zitten de meest werkzame stoffen. Het is een goedkope oplossing die iedereen in huis heeft. Wel dient daar tegenwoordig aan toegevoegd te worden: gebruik alleen biologische aardappelen. In met kunstmatige stoffen geteelde aardappelen huist teveel rommel in de schil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Constitutioneel eczeemConstitutioneel eczeemConstitutioneel eczeem, ook bekend als dauwworm, is een vorm van eczeem welke in principe op iedere leeftijd kan voorkom…
Bronnen en referenties
  • http://www.vmce.nl/over-eczeem/wat-is-eczeem
  • Boek: lexicon der geneeskruiden, Mellie Uyldert
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eczeem
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/huid-en-subcutis/constitutioneel-eczeem/cijfers-constitutioneel-eczeem-prevalentie-en-incidentie-uit-de-vtv-2010/
  • http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?medischdossierID=136&nieuwsartikelID=2279
  • http://www.anyvitamins.com/vitamin-f-fattyacids-info.htm

Reageer op het artikel "Natuurlijke geneesmiddelen tegen eczeem"

Reactie

Delien, 29-09-2017 12:57 #1
Is goudbloemzalf goed tegen anale jeuk bij kleine hond

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!