InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieet

Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieet

Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieet Reumatoïde artritis of RA is een chronische aandoening die niet enkel vingers, pols, heupen, knieën en voeten aantast, maar ook de spieren en de pezen. De ziekte komt vooral voor bij vrouwen tijdens de menopauze. Toch kan je reumatoïde artritis of RA gemakkelijk voorkomen en behandelen met voeding en een aangepast dieet. Probeer het gedurende enkele weken en merk zelf de resultaten.

Symptomen

Reumatoïde artritis of RA gaat bijna altijd samen met plaatselijke zwellingen en kan na verloop van tijd tot misvormingen leiden. Alle gewrichten kunnen erdoor aangetast worden, maar vooral de kleinere gewrichten van handen en voeten worden erdoor getroffen. De aandoening kan zich verder uitbreiden naar de botten die met het gewricht in verbinding staan. De ziekte doet vooral zijn intrede bij vrouwen in de menopauze. Naar schatting lijdt ongeveer 1% van de bevolking aan reumatoïde artritis of RA.

Oorzaken

Reumatoïde artritis of RA wordt in verband gebracht met een ziekte van het afweersysteem waarbij het lichaam zijn eigen weefsel gaat aanvallen en er ontstekingen in de gewrichten ontstaan. Over de precieze oorzaken bestaat echter nog veel onzekerheid. Reumatoïde artiritis of RA kan talrijke mogelijke oorzaken hebben: hormonale onevenwichten, lichamelijke en emotionele stress, ontstekingen, angstgevoelens, shock en verwondingen. Meestal is er bij RA-patiënten ook sprake van bloedarmoede, ijzertekort en een verhoogde bloedbezinkingssnelheid.

Reumatoïde artritis behandelen met voeding en dieet

Calcium

Onderzoek heeft aangetoond dat calcium de gewrichtspijnen te wijten aan reumatoïde artritis kan verlichten. Bij sommige patiënten verdween de pijn zelfs volledig. Neem drie keer per dag voor elke maaltijd twee theelepels calcium lactaat (ongeveer 800mg) in een beetje water. Doe dit minimum vier maanden lang.

Appelazijn

Appelazijn doet wonderen voor reumatoïde artritis of RA. Drink elke dag op je nuchtere maag één glas water waarin je een soeplepel appelazijn en een theelepel honing hebt opgelost. Eet ook wat vaker vinaigrettes en mayonnaise die je met appelazijn in plaats van gewone azijn gemaakt hebt.

Knoflook

Knoflook mag zeker niet in je dieet ontbreken als je reumatoïde artritis of RA natuurlijk wilt behandelen. Dat komt omdat knoflook ontstekingswerende eigenschappen bevat. Knoflook kan zowel rauw als warm gegeten worden.

Bananen

Bananen zijn rijk aan vitamine B6, een vitamine waarvan werd aangetoond dat het efficiënt is bij het behandelen van reumatoïde artritis of RA. Jet moet het bananen dieet wel op een zeer intensieve manier aanpakken: eet drie tot vier dagen lang alleen maar bananen. Aarzel niet om acht à negen bananen per dag te eten.

Limoenen

Limoenen kunnen gemakkelijk in bijna elk dieet ingepast worden en zijn zeer efficiënt in het behandelen van reumatoïde artritis. De zuren die in limoenen zitten lossen immers urinezuren op dat aan de basis van sommige vormen van reumatoïde artritis ligt. Meng het sap van één limoen met een glas water en drink dit één keer per dag, bij voorkeur op de nuchtere maag.

Sesamzaadjes

Laat één theelepel zwarte sesamzaadjes een nacht lang weken in een beetje water. Eet de zaadjes 's morgens bij het ontbijt en drink ook het water waarin de zaadjes geweekt hebben.
Gerelateerde artikelen
Uw voeding heeft effect op artritisVeel informatie over dieet en verschillende soorten van voedingssupplementen voor diverse vormen van artritis vind je op…
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Het behandelen van artritis bij jonge en oudere mensenMensen hebben al duizenden jaren last van artritis. Meestal is dit de oorzaak van teveel, of te hard werken en fysieke a…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness. The American Holistic Medical Association.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Reumatoïde artritis RA behandelen met voeding en dieet"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 31-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!