InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Parkinson natuurlijk behandelen

Parkinson natuurlijk behandelen

Parkinson natuurlijk behandelen De ziekte van Parkinson en alternatieve geneeskunde gaan hand in hand. Hoewel traditionele medicatie belangrijk is voor het behandelen van deze ziekte, is het mogelijk de klachten te verlichten en de evolutie ervan te vertragen met behulp van een aangepaste voeding en supplementen.

Magnesium

De symptomen van de ziekte van Parkinson zijn grotendeels dezelfde als de symptomen van een magnesium-tekort: beven, spiertrekkingen, persoonlijkheidsveranderingen, etc. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat door het nemen van extra magnesium de klachten en symptomen van Parkinson afnemen. Bij sommige proefpersonen waren de positieve veranderingen binnen de 24 uur merkbaar en konden de proefpersonen van de ene dag op de andere beter stappen, slikken en spreken. Een goede manier om het lichaam extra magnesium te geven is door het twee tot vier keer per dag in te wrijven met magnesiumolie. Hoe vaker je dit doet, hoe beter. Het dorstgevoel kan door de magnesium verhogen, dus zorg ervoor dat de patiënt meer water ter zijn beschikking heeft.

Water

Parkinson-patiënten zouden elk uur minstens één glas water moeten drinken. Dehydratatie is immers nadelig voor de hersenen en verergert de symptomen van de ziekte van Parkinson. Een gebrek aan vocht kan zelfs verwardheid en hallucinaties veroorzaken.

Vitamine B12

Het innemen van bio-actieve vitamine B12 wordt vaak ingezet voor het natuurlijk behandelen van verschillende vormen van hersenstoornissen en -ziektes, waaronder de ziekte van Parkison.

Vitamine D

Nieuwe studies hebben aangetoond dat een gebrek aan vitamine D het risico op de ziekte van Parkinson verhoogt. Vitamine D haal je het gemakkelijkste uit zonlicht. Elke dag tien minuutjes in de zon gaan zitten is in de meeste gevallen al voldoende. Let wel dat je rechtstreeks met de zon in contact moet komen. Achter een raam in het zonnetje zitten heeft geen enkel effect op de vitamine D opname. In de winter kan je enkele dagen per week onder de collageenbank gaan liggen; dit helpt immers ook bij de aanmaak van vitamine D. Daarnaast kan je vitamine D ook uit levertraan halen.

Co-enzymes

Elke cel bevat een mini-cel die we mitochondria noemen. Deze kan je beschouwen als biologische schakelaars die ervoor zorgen dat de cel kan ademen en energie produceren. De mitochondria raken na verloop van tijd echter beschadigd doordat het lichaam teveel toxines (bestrijdingsmiddelen, zware metalen) ophoopt. Van bepaalde co-enzymes staat bekend dat ze efficiënt zijn in het herstellen van de mitochondria en dus de zenuwfunctie bij de ziekte van Parkinson. Enkele van deze co-enzymes zijn NADH, Q6 en Q10.

Normast

De ziekte van Parkinson is in feite een onsteking van het zenuwstelsel. Natuurlijke supplementen die ontstekingen tegengaan zijn dus van primordiaal belang. Eén van de beste supplementen die je hiervoor kunt nemen is Normast.

Plantaardige vetten

De consumptie van opgewarmde en bewerkte oliën zoals margarine en gefrituurde voeding ligt aan de basis van de ziekte van Parkinson. Deze vetten verharden in de bloedvaten en in de olieachtige membranen die elke cel van ons lichaam omringen waardoor voedingsstoffen, vocht en zuurstof de cellen niet meer kunnen bereiken en toxines niet meer afgevoerd kunnen worden. De consumptie van rauwe, plantaardige vetten helpen om deze verharde vetten op te lossen zodat het celmetabolisme opnieuw beter kan verlopen.

Zware metalen verwijderen

Mensen die aan de ziekte van Parkinson leiden, hebben te veel zware metalen (kwik, cadmium, mangaan, lood, arsenicum) in het bloed. Zware metalen kan je opnieuw uit het lichaam verwijderen door een ontgiftingskuur of detox te volgen.

Het nemen van bepaalde supplementen kan hierbij helpen. Deze supplementen zijn MSM, spirulina, vitamine C, alpha-lipoic zuur en acetyl-L-carnitine (ALCAR). Vooral alpha-lipoic zuur en acetyl-L-carnitine zijn belangrijk omdat ze zware metalen uit de hersenen verwijderen. Ze mogen dus niet aan het dieet van een Parkinsonpatiënt ontbreken.

Het verwijderen van zware metalen uit het lichaam gebeurt echter niet van vandaag op morgen. Vier maanden detox zijn een minimum om je lichaam van zware metalen te verlossen.

Stimulatie van het ruggenmerg

Volgens het Rhode Island Hospital is stimulatie van het ruggemerg erg belangrijk voor het natuurlijk behandelen van de ziekte van Parkinson.

Regelmaat

Tot slot is het voor Parkinson-patiënten van groot belang om zoveel mogelijk regelmaat in het leven te hebben. De minste verandering kan de symptomen van de ziekte van Parkinson plotseling erger maken. Probeer dus niet te veel af te wijken aan bepaalde gewoontes zoals de uren waarop je eet of gaat slapen. Grote veranderingen zoals bijvoorbeeld een verhuis of een verblijf in een ziekenhuis kunnen ernstige gevolgen hebben voor de ziekte van Parkinson.
Gerelateerde artikelen
Parkinson: de geschiedenisDe ziekte van Parkinson is een van de meest voorkomende ziekten van het zenuwstelsel, het is daarom ook geen zeldzame zi…
Ziekte van Parkinson: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Parkinson: symptomen, diagnose en behandelingBij de ziekte van Parkinson sterven cellen in de hersenen af. Het gaat om cellen die de stof dopamine aanmaken die onmis…
Wat is de ziekte van Parkinson?Wat is de ziekte van Parkinson?Wanneer je aan dementie denkt, denk je al snel an de ziekte van Alzheimer. Bij dementie zijn er echter meerdere vormen m…
De Ziekte van ParkinsonDe Ziekte van ParkinsonBij de ziekte van Parkinson sterven er bepaalde cellen af in de hersenen. Bij ieder mens maken de hersenen de stof 'dopa…
Mucunabonen bij de ziekte van ParkinsonDe ziekte van Parkinson treft ruwweg 1% van de bevolking ouder dan 65 . Het is geen nieuwe ziekte. De Ayurveda uit India…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Parkinson natuurlijk behandelen"

Reacties

Jopie Hoogenberg, 05-04-2019 15:36 #5
Bij mij is in september afgelopen jaar parkinson geconstateerd, als eerste denk je aan medicatie.
Na een aantal weken van gebruik van reguliere medicatie, kreeg ik last van stijfheid in linkerheup en linkerbovenarm wat ook pijnlijk begon te worden. Tevens was ik om 14.30 u al vermoeid en kon niet meer op mijn werk functioneren. Na zoeken op internet uitgekomen bij een Orthomoleculair therapeute. Daar een intake gesprek gehad en heeft zij mij Mucuna voor geschreven met de nodige Vit. B en D magnesium en Q10. Tevens een andere benadering van mijn voeding. Gluten Lactose suikervrije maaltijden liefst biologisch. Na wat opstartproblemen uiteindelijk veel meer energie en geen pijnklachten meer.
Stijfheid verdween en ik ben de reguliere medicatie gestopt. Mijn kwaliteit van leven is erg verbeterd, alleen de tremoren blijven. Ik ben heel blij dat ik deze stap gemaakt heb.
Daar kan ik goed mee

Wil, 22-07-2014 11:23 #4
Rusteloze benen wat kan verbeterd worden hoe en waarmee?

Entius, 29-06-2014 08:54 #3
Goedendag, bij welke centrum/arts kan je terecht voor natuurlijke behandeling bij de ziekte van Parkinson?

Annette Schaap, 13-06-2014 13:40 #2
Ik heb gezocht naar meer informatie over: Stimulatie van het ruggenmerg. Volgens het Rhode Island Hospital is stimulatie van het ruggemerg erg belangrijk voor het natuurlijk behandelen van de ziekte van Parkinson. en niet gevonden. Hebben jullie een referentie of verwijzing voor mij?

Jan, 11-06-2013 09:22 #1
Ik lijd nu iets meer dan tien jaar aan de ziekte van parkinson. Tot zover nam ik weinig medicatie doch voel de noodzaak deze dosis te vergroten. Doch, dan denk ik aan de nevenverschijnselen en vindt het heus niet lekker om bewust ziekte te op te roepen. Wat kan ik nu verwachten van de middelen die jullie voorstellen?
Graag een antwoordje aub.
Met mijn dank en oprechte groeten
Jan

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 06-02-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!