InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ontspannende kruidenthee, muntthee, Jeneverbesolie

Ontspannende kruidenthee, muntthee, Jeneverbesolie

Ontspannende kruidenthee, muntthee, Jeneverbesolie Ontspannende kruidenthee: Rozenblaadjes zijn rustgevend en rozenbottels werken stimulerend. Tijm zorgt er voor dat de spieren zich ontspannen, terwijl lavendelbloemen en citroenmelisse heel opwekkend zijn. Muntthee: Deze thee helpt goed tegen brandend maagzuur. Serveer de thee warm of als ijsthee. Jeneverbesolie: Deze essence en milde amandelolie, die beide versterkend zijn voor zowel lichaam als geest, combineren uitstekend in een lekkere massageolie.

Inhoud

Ontspannende kruidenthee

Benodigdheden

  • Rozenbottels
  • Geurige roos
  • Citroenmelisse
  • Lavendelbloemen

Bereidingswijze

Pluk de kruiden en bloemen 's morgens vroeg. Gebruik bij voorkeur de bottels van bottelrozen, die rijk zijn aan vitamines.
  1. Verwijder het steeltje en het kroontje van de rozenbottels en snijd ze in vieren. Gebruik twee flinke rozenbottels van de bottelroos, en wat meer als u ze van een gewone rozenstruik hebt geplukt.
  2. Pluk de blaadjes van de roos, scheur ze doormidden en doe ze in de theepot. Gebruik nooit rozen uit de bloemenzaak want die zijn vaak bespoten.
  3. Haal de blaadjes van een takje tijm en doe ze in de theepot. Voeg drie of vier takjes citroenmelisse toe en eventueel lavendel.
  4. Giet kokend water over de kruiden en laat ze 5 minuten trekken. Schenk de thee door een zeefje in een kop en ga er eens rustig voor zitten.

Muntthee

Benodigdheden

  • 50 g vers muntblad
  • 25 g gedroogd muntblad
  • 600 ml water
  • 1 snijplank
  • 1 mes
  • 1 glazen theepot
  • 1 zeefje

Zo maakt u heerlijke muntthee

Gebruik bij voorkeur groene munt of pepermunt. Ze smaken weliswaar anders, maar beide soorten zijn even effectief tegen maagaandoeningen. Drink de thee om maagzuur, winderigheid, kolieken, misselijkheid en een trage darmwerking tegen te gaan.
  1. Gebruikt u verse munt, dan moet u die eerst wassen. Verwijder houtige stengels. Vervolgens hakt u het blad fijn.
  2. Doe de gehakte munt in de theepot en overgiet het langzaam met het kokende water.
  3. Doe het deksel op de theepot en laat de thee 10 minuten trekken. Zeef het en drink er zoveel van dat u lekker vindt. Het aftreksel blijft in de koelkast 48 uur goed en kan op een zacht vuur weer opgewarmd worden.

Tip: Kinderen drinken veel liever thee van groene munt. Groene thee heeft sowieso een mildere werking op het organisme.

Jeneverbesolie

Benodigdheden

  • 115 ml milde amandelolie
  • Een paar druppels jeneveressence
Een heel goed sluitende fles om het mengsel te schudden.

Zo maakt u de olie

Jeneverbesessence ruikt lekker en ontspant bij spierpijn en vermoeidheid. Bovendien activeert het het afweermechanisme, waardoor u zowel geestelijk als lichamelijk een heel ander mens voelt.
  1. Giet de amandelolie heel voorzichtig in de fles. Laat geen druppeltje verloren gaan, want de olie is heel duur.
  2. Voeg 10 druppels jeneverbesessence toe, Wilt u een sterk geparfumeerde olie, voeg dan 25 druppels toe.
  3. Sluit de fles zorgvuldig. Houd hem omgekeerd en schud twee of drie keer zodat de ingrediënten goed mengen.

Pas op Om irritaties aan ogen en keel te voorkomen, moet u met deze olie nooit u slapen en gezicht masseren.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Muntthee: lekker en gezondMuntthee: lekker en gezondTegenwoordig worden naast normale thees van originele theeplanten ook vele verschillende theesoorten op de markt gebrach…
Hoe gezond is munt?Hoe gezond is munt?Munt, al vanaf even voor de eeuwwisseling mateloos populair als thee of enkele takjes in de kan met water (en wat ijsklo…
De helende werking van muntDe helende werking van muntMunt is een heerlijk geurend kruid dat perfect past bij een zomerse fruitsalade en vaak gebruikt wordt in de Marokkaanse…
10 tips voor kruidenthee: goedkoop en creatief thee zettenKruidenthee kun je eenvoudig zelf maken. Een kruidenmix samenstellen is goedkoper dan voorverpakte theemixen kopen. Daar…
Is muntthee gezond?Is muntthee gezond?Muntthee is een populaire theesmaak. Je kunt het in de meeste restaurants op de menukaart vinden. Als je muntthee bestel…

Reageer op het artikel "Ontspannende kruidenthee, muntthee, Jeneverbesolie"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!