InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Kruidenthee voor aambeien

Kruidenthee voor aambeien

Aambeien, uitgezakte kluwen van kleine gezwollen bloedvaatjes die irritante jeuk, en branderig gevoel veroorzaken. Hier een kruidenmengsel voor thee voor aambeien.

Aambeien

Aambeien zijn uitgezakte kluwen van kleine gezwollen bloedvaatjes nabij de anus. Ze bevinden zich aan de binnenkant van de endeldarm en binnen de sluitspier van de anus. Soms zijn ze zo opgezet dat ze naar buiten puilen. De meest voorkomende zijn inwendige en uitwendige aambeien.

Waar komen ze vandaan?

De gezwollen bloedvaatjes zijn in feite zwakke plekjes en eigenlijk niet bijzonder of gevaarlijk. Als er veel druk wordt uitgeoefend krijgen we er wel last van. Om er in ons eten steeds minder vezelstoffen zitten vormt onze voeding ook meteen de grootste oorzaak. Vezelstoffen zorgen ervoor dat onze ontlasting zacht is en dat we niet zo hard hoeven te drukken. Juist dit drukken zorgt ervoor dat we aambeien krijgen.

Als u een vezelrijke voeding (bruinbrood, groente en fruit zijn belangrijke bestanddelen) gebruikt, is het verstandig om extra te drinken. Om vezels goed te laten werken hebben ze vocht nodig. Drink daarom1,5 tot 2 liter per dag. Op Voedingscentrum.nl kunt u een uitgebreid overzicht vinden van juiste voeding. Zorg voor voldoende beweging, bewegen stimuleert de darmwerking. Zorg voor gezond toiletgedrag. Ophouden van ontlasting zorgt ervoor dat deze indikt. Gevolg hiervan is dat er harder gedrukt moet worden. Neem de tijd en probeer niet te hard te persen Ook een goede zithouding op toilet is .

Wat zijn de klachten?

Verschillende klachten zijn mogelijk: o.a. uitzakken naar buiten, helderrood bloed op het toiletpapier, irritante jeuk, branderig gevoel. Heeft u last van aambeien, was dan u anus met lauw warm water en dep deze voorzichtig droog. Ook het nemen van een warm bad kan verlichting geven.

Onderstaand kruidenmengsel ondersteunt de spijsvertering en zorgt dat de ontlasting zacht is.

Recept

  • 30 gram Wilde Cichorei (zie foto)
  • 15 gram Bijvoet
  • 10 gram Duivenkervel
  • 10 gram Rozenblad
  • 10 gram Andoorn
  • 10 gram Graswortel
  • 10 gram Wolfsklauw
  • 10 gram Madeliefje

Bereiding en gebruik:

1 eetlepel van het mengsel overgieten met kokend water en 10 minuten laten trekken. Dan de thee zeven. Dagelijks 2 tot 3 maal een kopje nemen, eventueel gezoet met honing.

Belangrijk

Deze recepten zijn NIET bedoeld om uw huidige medicijnen te vervangen. Bij aanhoudende en ernstige klachten dient u altijd een arts te raadplegen.
© 2012 - 2019 Tandor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bilz, de nieuwe natuurgeneeswijzen

Reageer op het artikel "Kruidenthee voor aambeien"

Infoteur: Tandor
Gepubliceerd: 28-03-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!