InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Rugklachten: Kruidenthee voor lage rugklachten - lumbago

Rugklachten: Kruidenthee voor lage rugklachten - lumbago

Rugklachten. Lage rugklachten - lumbago kunnen worden veroorzaakt door een verminderde werking van de nieren. Deze kruidenthee van geneeskrachtige kruiden zorgt voor een goede spoeling van de nieren.
Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lage rugklachten - lumbago

Soms worden mensen gekweld door pijnklachten in de onderrug zonder aanwijsbare oorzaak anders dan artrose b.v. en kunnen worden omschreven als een milde tot hevige pijn, gevoel van ongemak in de lagere rug, die houding en beweging in ernstige mate kunnen belemmeren. Lage rugpijn, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen.

Deze klachten kunnen worden veroorzaakt door nieren die minder goed werken omdat er veel niergruis aanwezig is. Ieder mens maakt regelmatig stenen aan in de vorm van gruis. Dit niergruis geeft echter bijna nooit problemen, doordat die hele kleine steentjes gemakkelijk en ongemerkt met de urine het lichaam verlaten. Soms blijft er echter meer gruis achter en vormt sediment. Soms is er een aanwijsbare oorzaak te vinden voor de vorming nierstenen (o.a. onstekingen, infecties, verhoogde werking van bijschildklieren en jicht), in de meeste gevallen echter niet. In verschillende alternatieve geneeswijzen o.a. de reflexzone therapie, worden organen gekoppeld aan de wervelkolom. Vele zenuwen stromen in en uit de wervelkolom van en naar verschillende organen. Een verstoring in het evenwicht in en tussen de organen, kan op verschillende plekken op de wervelkolom pijn veroorzaken.

In geval van lage rugklachten gaat het hierbij vooral om de zenuwen die naar organen voeren die op gelijk niveau liggen met de wervels. De wervels die corresponderen en op gelijk niveau liggen met de nieren zijn de lumbale (lende) wervels L1,L2 en L3. Deze zijn te vinden in het geel gekleurde deel van de foto.

Het is zaak dat de nieren in dit geval goed worden gespoeld. Drink daarom veel, zeker 2 liter per dag. Wanneer u wilt weten of u genoeg drinkt, kunt u dat zien aan de kleur van uw urine en aan hoe vaak u plast. Wanneer uw urine donker van kleur is of u plast maar 3 of 4 keer per dag, dan drinkt u te weinig.

Onderstaand recept zorgt voor een goede spoeling van de nieren.

Recept

  • 30 gram Stalkruidwortel of Kattedoorn
  • 10 gram Gulderoede
  • 10 gram Agrimonie

Bereiding en gebruik:

1 eetlepel kruidenmengsel overgieten met 1 kop kokend heet water en 10 minuten laten trekken.
Hierna de thee zeven. 2 x daags 1 kop nemen. De thee warm drinken en eventueel zoeten met honing.

Belangrijk

Deze recepten zijn NIET bedoeld om uw huidige medicijnen te vervangen.
Bij aanhoudende en ernstige klachten dient u altijd een arts te raadplegen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tandor, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kruiden tegen griep en keelpijnKruiden tegen griep en keelpijnFytotherapie, genezen met kruiden, wordt al sinds mensengeheugenis toegepast. Geneeskrachtige kruiden kunnen helpen kwaa…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Kruidengeneesmiddelen zelf makenHet is niet moeilijk om een kruidengeneesmiddel zelf te maken, het kost even wat tijd, maar de aanschaf voor dure spulle…
Ischialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie (ischias): een vervelende rugpijnIschialgie, ook wel ischias genoemd, is een vervelende uitstralende zenuwpijn ter hoogte van de heup. Het begint in de r…
Bronnen en referenties
  • Bilz, de nieuwe natuurgeneeswijzen
  • Reflexzone therapie, Jan van Baarle
  • Afbeelding bron 1: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Rugklachten: Kruidenthee voor lage rugklachten - lumbago"

Infoteur: Tandor
Laatste update: 05-12-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!