InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Huismiddeltjes: Rugpijn

Huismiddeltjes: Rugpijn

Rugpijn is een lastig en veelvoorkomend verschijnsel. Zo'n 80 procent van alle mensen krijgt hier op enig moment mee te maken. Uiteraard kunnen rugklachten zich in verschillende gradaties uiten, maar het blijft een lastig probleem om op te lossen. Rust nemen en werken met warmte zijn veelal de meest gebruikte therapieën. In onderstaand artikel zullen een aantal alternatieve methoden om de pijn te bestrijden worden aangedragen. Voor de meeste typen rugpijn is massage een uitstekend hulpmiddel. Maak gebruik van een massageolie op basis van bijvoorbeeld pepermunt- of korinderolie samen met een eetlepel amandelolie. U kunt ook een massagemiddel maken met behulp van kamfer (halve theelepel poeder) en mosterd (halve theelepel poeder). Hiertoe voegt u 3 dl zuivere terpentijn, zonnebloemolie en medicinale alcohol toe en roert dit goed door. Met het ontstane mengsel kunt u alle pijnlijke lichaamsdelen voorzichtig masseren. Uiteraard kan er ook gebruik worden gemaakt van massageolieën die bij de meeste drogisterijen wel verkrijgbaar zijn. Verder is het slikken van een middel met zeewierextract raadzaam bij ieder soort rugpijn. Dit komt door het jodiumgehalte in het zeewier. Een warm bad met daarin een aftreksel van brandnetels verlicht de pijn. U kunt ook gebruik maken van een heet bad met mosterd of cayennepeper erin (1 dessertlepel). Er zal nu een verder onderscheid worden gemaakt tussen twee veelvoorkomende typen rugpijn.

Spit

Dit is een reumatische pijn in de onderrug en behandeling ervan bestaat uit vergelijkbare middeltjes als bij de behandeling van artritis. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van kurkuma of geelwortel door uw eten of het nuttigen van brandnetelsoep, gemaakt van de verse toppen, gesnipperde ui en knoflook. Een ander nuttig hulpmiddel tegen spit kunnen omslagen zijn. Om een goede omslag te maken, kunt u havervlokken koken en hier met azijn een papje van maken. Dit papje brengt u vervolgens zo heet mogelijk (zonder brandwonden te veroorzaken) aan op het aangetaste gebied. Verder kunt u ook koolbladeren in melk koken totdat ze veranderen in een soort gelei. Dit mengsel brengt u vervolgens met een doek aan op de rug en laat het de hele nacht zitten, afgedekt met gaasverband. De gifstoffen komen op die manier beter vrij en u voelt zich uitgerust na een nacht slaap. Een ander middeltje wat u zou kunnen maken is het volgende. Klop een kop azijn en een kop terpentijn door elkaar en voeg een dessertlepel kamferpoeder en een heel ei toe. Dit mengsel dient u te bewaren in de koelkast en kunt het gebruiken voor een ontspannende massage.

Ischias

Ischias wordt gekenmerkt door een stekende pijn in de rug, die wordt veroorzaakt door druk op de heupzenuw. Deze heupzenuw loopt langs de achterkant van het dijbeen naar de knie toe. Deze druk op de heupzenuw kan weer veroorzaakt worden door druk op de onderrug, een ontsteking van de zenuw zelf of verrekking van of letsel aan de rug. Ook voor dit type rugpijn is een omslag weer zeer heilzaam. Neem bijvoorbeeld twee handen vol klimopblad, snijd het klein en meng er twee handen vol zemelen door. Hier doet u vervolgens 3dl water bij en roert het tot er een papje ontstaat. Dit papje verwarmt u gedurende 10 minuten op laag vuur. Breng dit verwarmde papje middels een doek op de pijnlijke plek aan en laat het voor ongeveer een half uur zitten. U kunt ook een kop epsomzout in een heet bad oplossen. Dit verlicht goed de pijn van Ischias die is veroorzaakt door kou en vocht.
© 2012 - 2019 Desertrose88, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: Alternatieve remedies

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes: Rugpijn"

Infoteur: Desertrose88
Gepubliceerd: 16-04-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!