InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Enkele struikelpunten binnen een relatie

Enkele struikelpunten binnen een relatie

Enkele struikelpunten binnen een relatie Door bepaalde factoren en karaktereigenschappen kunnen fricties ontstaan binnen een relatie of huwelijk. Ligt dit aan jezelf, aan je partner of aan beiden? Probeer dit te ontrafelen en er samen uit te komen. Daarnaast is een positieve houding van belang.

Jaloezie

Jaloezie speelt vaak een grote rol bij onenigheid binnen een relatie. Bekijk eerst goed of er een goede en gegronde reden voor is om jaloers te zijn. Berust het op waarheid, of komt het voort uit angst om de partner te verliezen? Bij zeer ernstige vormen van jaloezie, komt het voor dat het volgen van therapie de enige oplossing is om de relatie te redden.

Jezelf teveel vastklampen aan de ander

Dit kan een ‘beklemmend’ gevoel geven aan de partner, waardoor hij of zij juist meer naar vrijheid verlangt. Het resultaat kan zijn dat er een verwijdering optreedt en dat beiden meer hun eigen gang gaan. In ernstige gevallen neemt de partner de kuierlatten.

De ander willen veranderen

Iedereen heeft zijn positieve en negatieve eigenschappen. De partner willen veranderen en naar je eigen hand zetten, werkt meestal averechts. Maak bij twijfel een lijstje met daarop alle negatieve eigenschappen van de ander. Doe hetzelfde met alle positieve eigenschappen. Probeer bij irritaties naar de goede kanten van iemand te kijken en niet enkel naar de negatieve. Wanneer beide partners dit toepassen kan het ertoe leiden dat fricties verminderen.

Geen belangstelling tonen

Wat belangstelling tonen voor elkaar is een belangrijke factor. Even aan het eind van de dag aan elkaar vragen hoe deze is verlopen kan nooit kwaad. Ook belangstelling tonen voor hobby’s of werkzaamheden van de partner kan de band tussen beiden verstevigen.

Te druk met werk

Probeer naast drukke werkzaamheden ook tijd vrij te maken voor ontspanning. Maak eventueel een schema, zodat dit er niet bij inschiet. Partners leven vaak langs elkaar heen, wanneer zij beiden een drukke baan hebben en zo ontstaat er, vaak ongemerkt, een verwijdering. Maak daarom regelmatig tijd vrij om bijvoorbeeld samen uit eten te gaan of om samen uit te gaan. Het is bekend dat liefde opbloeit in een ontspannen sfeer.

Teveel beslommeringen

Tobben, jezelf (soms) onnodig zorgen maken, financiële tekorten hebben, enz. kunnen ertoe leiden dat je een sombere blik op de toekomst krijgt. Ook de relatie zal daar onder leiden. Sluit jezelf niet af, maar probeer er samen over te praten en om samen dingen op te lossen. Dat zal de band sterker maken.

Onvoldoende communiceren

Niet weten wat er bij de partner leeft of niet weten waaraan hij of zij zich ergert of zich ergert. Alles maar opkroppen, en dan komt het opeens tot een uitbarsting. Deze kan soms zo hevig zijn dat de relatie niet te redden is. Dit kan worden voorkomen door tijdig alles uit te praten. Neem elke dag de tijd om samen te praten. Vertel alles wat je dwarszit op een kalme en rustige manier. Laat daarna de partner alles vertellen wat hem of haar dwarszit. Vermijd daarbij schreeuwen, schelden, enz. Probeer het gesprek zo positief mogelijk te beëindigen. Maak eventueel een lijstje met verbeterpunten en overleg dit samen. Probeer dit vervolgens ten uitvoer te brengen. Benadruk ook elke keer de positieve kanten van de relatie en van elkaar.

Vrienden, vriendinnen en kennissen

Vrienden, vriendinnen of kennissen over de vloer kunnen leiden tot twistpunten. Soms vallen deze niet in de smaak bij de partner, waardoor ruzie of fricties ontstaan. Ook kan het voorkomen dat het resulteert in ontrouw, wanneer de vrienden of vriendinnen aantrekkelijk worden gevonden. Probeer eerst in te schatten of de relatie in gevaar zou kunnen lopen, door het uitnodigen van deze personen.
Gerelateerde artikelen
Kenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkKenmerken van een ongelukkige relatie of huwelijkWelke kenmerken kent een ongelukkige relatie of huwelijk tijdens het ruzie maken? Welke factoren kunnen er op wijzen dat…

Reageer op het artikel "Enkele struikelpunten binnen een relatie"

Infoteur: Ymannee
Gepubliceerd: 22-09-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!