InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Vrouwen en vreemdgaan

Vrouwen en vreemdgaan

Vrouwen en vreemdgaan De helft van alle vrouwen is verliefd (geweest) op een ander en een op de tien van de Nederlandse vrouw is naar bed geweest met een ander dan de vaste partner. Vrouwen geven aan veel minder tevreden te zijn met de vaste relatie dan mannen. Heeft een hoge opleiding iets te maken dat een vrouw vreemd gaat? Gaan vrouwen vaker vreemd dan mannen? Of gaat de vrouw vreemd om vanuit biologisch oogpunt sterk genetisch materiaal te bemachtigen voor het nageslacht?

Resultaten vreemdgaan onderzoek Margriet

Willeke Bezemer en Annette Heffens hebben een onderzoek gedaan onder vrouwen naar de vrouwelijke seksualiteit (liever de lusten) en de resultaten zijn (oa) gepubliceerd in het weekblad Margriet (1992).
De uitkomst van het onderzoek naar Nederlandse vrouwen en hun seksualiteit geven bijzondere inzichten en resultaten over vrouwen en vreemdgaan:
  • Bijna 50% van de vrouwen was verliefd (geweest) op een ander,
  • 1 op de 5 vrouwen was naar bed geweest met een ander dan de vaste partner,
  • Vrouwen net zo vaak vreemd gaan als mannen,
  • Vrouwen veel vaker ontevreden zijn met hun vaste relatie dan mannen.

Inhaalslag vrouwen en vreemdgaan

Uit het onderzoek naar de vrouwelijke seksualiteit kwam naar voren dat er een aanwijzing bestaat naar vrouwen en vreemdgaan, namelijk: Hoger opgeleide vrouwen gaan vaker vreemd dan voorheen. Het lijkt er zelfs op dat hoger opgeleide vrouwen bezig zijn met een inhaalslag op het gebied van vreemdgaan.

Seksloze wezens gaan niet vreemd

Eeuwenlang hebben mannen over het algemeen aan de vrouw de passieve rol in de seksualiteit benadrukt, een reden zou kunnen zijn dat het voor mannen een rustig idee was dat de vrouwen gezien werden als seksloze wezens, immers: “ Seksloze wezens gaan niet vreemd.” Onbewust denken we heden ten dage nog steeds zo. Mannen “mogen” vreemdgaan, vrouwen niet.

De vrouw als hoer

Was de vrouw wel seksueel actief, werd ze gezien als hoer. Ging een vrouw bovendien vreemd, dan kreeg ze onherroepelijk het stempel dat ze behalve een hoer was ook een bijzonder slechte moeder moest zijn. Eeuwenlang heeft de (gemiddelde) man en toehoorders, geen moment voorbij laten gaan om een seksueel actieve vrouw in te peperen dat ze een hoer was. Eeuwenlang heeft de gemiddelde manen toehoorders, geen moment voorbij laten gaan om een vrouw die vreemdgaat in te peperen dat ze een zeer slechte moeder was. Onbewust denken we heden ten dage nog steeds zo. Mannen “mogen” vreemdgaan, vrouwen niet.

Man gaat vreemd: schuld van de vrouw?

Familie, vrienden en omstanders van een getrouwde of gebonden man die vreemdgaat, denken over het algemeen allemaal het zelfde: ”Het is de schuld van de vrouw dat haar man vreemd gaat. De vrouw had haar man vaker moeten plezieren in bed, dan zou hij niet vreemd gaan en zocht hij het niet bij een ander.” Gaat de man vreemd, dan is het de schuld van de vrouw. Een harde veroordeling.

Femme fataal

Na ontdekking van vreemdgaan, worden alledrie de spelers bvan het overspel hard beoordeelt:
  • De trouwe vaste partner,
  • De getrouwde of gebonden echtgenoot,
  • De minnares, de femme fataal.
Het hardst wordt beoordeelt en veroordeelt – na ontdekking van vreemdgaan – de minnares. Als de minnares geen man en kinderen heeft, wordt ze gezien als hoer en als diegene die de affaire is begonnen. Door deze “femme fataal” is de arme man gezwicht, de arme getrouwde man is gezwicht voor de seksuele aantrekkingskracht en de verleiding van de minnares.

Het leven van de minnares met een getrouwde minnaar

Elke vrouw haat haar afhankelijke leven en positie als minnares van een getrouwde of gebonden man. In het begin van de affaire zal ze het allemaal nog spannend vinden, maar vroeg of laat gaat ze die afhankelijke positie haten. De minnares blijft hopen, dromen en fantaseren over de dag dat haar getrouwde minnaar zijn vrouw en zijn kinderen laat vallen en voor haar kiest. Elke dag, iedere dag, neemt de minnares zich heilig voor haar eigen leven, haar eigen sociale leven, weer op te pakken tijdens de affaire met de getrouwde minnaar. Elke dag, iedere dag, blijft de minnares toch weer thuis: stel dat de getrouwde minnaar onverwachts belt…

Waarom gaat de ene vrouw vaker vreemd dan een ander?

Uit het onderzoek naar de vrouwelijke seksualiteit kwam een verrassend resultaat naar boven wat een verklaring zou kunnen zijn waarom de ene vrouw vaker vreemd gaat dan een andere vrouw. Vrouwen gaan vaker vreemd als:
  • Ze erg aantrekkelijk is,
  • Ze lang zijn,
  • Als ze hoog scoren op de Big Five persoonlijkheidseigenschappen: extraversie en openstaan voor nieuwe ervaringen,
  • Als ze laag scoren op de Big Five persoonlijkheidseigenschappen: Emotionele stabiliteit en vriendelijkheid,
  • Ze weinig zelfvertrouwen hebben,
  • Als ze ovuleren, de drang van de natuur om op zoek te gaan naar de beste genen voor het nageslacht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan: de affaire als afrodisiacumVreemdgaan: de affaire als afrodisiacumWat zijn de redenen dat iemand vreemdgaat? Vreemdgaan door de affaire met de ander te gebruiken de seks en de romantiek…
Overleeft je relatie een affaire?Overleeft je relatie een affaire?Overspel binnen de relatie. Besluiten jullie samen om samen verder te gaan na een affaire van een van de partners? Blijf…
Affaire: Als hij zijn vrouw verlaat voor de minnaresAffaire: Als hij zijn vrouw verlaat voor de minnaresJaren droomt de minnares dat hij zijn vrouw verlaat. Hopend dat de geheime affaire uitgroeit naar een legitieme relatie.…
De man als vreemdgangerDe man als vreemdgangerWaarom gaan mannen vreemd? Is de vreemdganger een macho, een vrouwenhater of juist iemand die vrouwen gebruikt? Of is de…
Bronnen en referenties
  • Carolien Roodvoets - De Duivelsdriehoek - Aramith - Haarlem
  • Willeke Bezemer en Annette Heffens: Lieve de lusten, vrouwen over hun seksualiteit – Anthos/Margriet - 1993
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/persoonlijkheidsmodellen/the-big-five

Reageer op het artikel "Vrouwen en vreemdgaan"

Reactie

Marco, 23-08-2010 14:09 #1
Mijn vrouw gaat nu vanaf april vreemd, ben daar onlangs achtergekomen na langdurige vermoedens van mijn kant. We hebben 3 jonge kinderen en een pleegkind, ben alleen verdiener. Al jaren kampt ze met psychische problemen vanuit ervaringen opgedaan in haar jeugd (moederverslaafd en moest alleen voor haar broertjes en zusje zorgen). Ze voelt zich al jaren ongelukkig en heeft het gevoel dat ze niks bereikt heeft. Ik heb altijd getracht haar te stimuleren om leuke dingen voor zichzelf te doen en zichzelf te gaan ontwikkelen. We hadden samen besloten dat ik voorlopig zou blijven werken en dat zij voorlopig de zorg van de kinderen op zich zou nemen.(onze kinderen zijn 3 5 en 6 jaar pleegkind is 8). Anderzijds heb ik haar misschien ook wel verwaarloosd, we gaan weinig uit mede door financiele omstandigheden, heb zelf wel hobby's naast m'n werk en krijg nu het verwijt dat ik er te weinig was al die jaren. Ik hou nog steeds zielsveel van haar, heb heel rustig gereageerd maar kan mijn verdriet hierom niet verbergen. Ik heb het gevoel dat ik eraan kapot ga. Mede doordat ze de relatie met de derde wilt voortzetten. Hij is iemand die net aan het scheiden is en heeft ook 2 jonge kinderen. Ze heeft verteld geweldige sex met hem te hebben en ook gevoelens. Ik weet eigenlijk niet goed meer wat te doen, ik wil het liefst met haar verder en vindt het ondraaglijk pijn doen wanneer deze situatie langer voortduurd. Ik denk er ernstig over na om op kamers te gaan wonen omdat ik gewoonweg de pijn die het doet om haar weer zien weg te gaan naar die ander niet meer aan kan.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 05-06-2013
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!