InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Onbeantwoorde liefde

Onbeantwoorde liefde

Onbeantwoorde liefde Onbeantwoorde liefde is de liefde welke niet wordt teruggegeven. Of je nu degene bent die liefheeft of dat er iemand is die jou begeert, het kan voor beiden een pijnlijke ervaring zijn. Een onbeantwoorde liefde is iets wat in alle culturen door de geschiedenis heen de mensheid heeft achtervolgd. Vele uitingen in de kunst hebben we te danken aan onbeantwoorde liefdes uit het verleden. Dit artikel geeft een leidraad hoe er mee om te gaan.

Accepteer dat de romantische liefde meestal geen bewuste keuze is

Dit betekend dat als iemand weet dat je van hem of haar houdt, maar ervaart dat deze gevoelens niet wederzijds zijn, je dit niet moet zien als een bewuste ontkenning of als een soort van verraad. Misschien zou de ander wel van je willen houden, maar het gebeurt gewoon niet, voor redenen welke de persoon in kwestie niet begrijpt en misschien wel nooit zal kunnen begrijpen. Soms is het gevoel er gewoon niet. Probeer het niet te persoonlijk op te vatten.

Schakel elk gevoel van behoefte uit

Als je het gevoel hebt boos, depressief, of bitter te zijn, dan komt dat waarschijnlijk omdat je het gevoel hebt dat je de liefde van die ander nodig hebt om gelukkig te zijn. Maar voor het vinden van geluk, is het enige wat je nodig hebt een gezonde dosis optimisme. Je kunt ook van mening zijn dat het een gevoel van behoefte is (die je kan overbrengen zelfs zonder het te beseffen) waardoor de ander je liefde niet beantwoord, misschien komt dat wel omdat je de ander op een voetstuk plaatst waar hij of zij niet op geplaatst wil worden.

Creëer afstand

Je zult het liever niet willen, maar dicht bij iemand in de buurt blijven die je wilt, maar niet kunt krijgen is gewoon niet gezond. Vertel het niet aan de persoon zelf of iemand die er dicht bij is wat je doet, omdat ze je anders op andere gedachten kunnen brengen. Probeer gewoon een tijdje uit de buurt te blijven. Vermijd telefonisch contact, ontwijk de plaatsen waarvan je weet dat hij of zij er regelmatig komt, en houdt jezelf op de vlakte. Indien je contact moet hebben (bijvoorbeeld vanwege het werk) reageer dan niet direct op berichten maar neem de tijd. Bel alleen als je een goed excuus hebt om de telefoon na een paar minuten weer neer te kunnen leggen. Neem de tijd om na te denken over de situatie en probeer dichter bij jezelf te komen.

Genieten ervan om single te zijn

Het omgaan met een onbeantwoorde liefde heeft veel raakvlakken met het verwerken van het uit elkaar gaan, alleen betreft het dan een gevoel van verlies van iets wat je nooit hebt gehad. Toch moet je leren hoe je van het leven kunt genieten zonder dat er een partner is, dat kan moeilijk zijn in onze op stellen ingerichte samenleving, maar het is te doen.

Onvoorwaardelijke liefde

Als je het gevoel hebt dat je echt werkelijk van de andere persoon houdt, dan kan je misschien onvoorwaardelijk van zo iemand houden. Je zult merken dat je dat punt bereikt, als je je echt gelukkig kunt voelen voor de ander, zelfs als dat betekend dat niet je eigen geluk daar bij inbegrepen is. Met de onvoorwaardelijke liefde, is er geen gevoel van verlies, omdat het gaat om gevoelens van geluk welke voortvloeien uit het geven en niet uit het ontvangen.

Hoe moet je jezelf opstellen als je geconfronteerd wordt met iemand die verliefd op je is, terwijl dat niet wederzijds is?

Als je er zeker van bent dat de gevoelens niet wederzijds zijn, wees dan duidelijk

Laat duidelijk aan de ander merken dat haar of zijn gevoelens niet wederzijds zijn, ontneem de illusie, dat indien zij of hij bepaalde dingen zou doen of laten, er de mogelijkheid zou bestaan dat je overtuigd zou kunnen worden om ook verliefd op de ander te worden. Hoe langer je wacht om het te vertellen, hoe moeilijker het is om te doen. Wat je zou kunnen zeggen is "Ik voel niet hetzelfde voor jou als jij voor mij voelt. Ik weet niet waarom, maar ik weet zeker dat dat mijn gevoel is, en ik geloof niet dat het zal veranderen. De reactie kan boos, bitter, of depressief zijn, maar de ander zal het snelst herstellen als je overtuigend over brengt dat dit niet onderhandelbaar is.

Verminder het contact of beëindig de vriendschap als de grenzen niet kunnen worden verduidelijkt of gehandhaafd

Als de ander zich meer tot je aangetrokken voelt dan gewone vriendschap en dit niet opzij kan zetten, dan is het waarschijnlijk het beste om de vriendschap te beëindigen. Houd de contacten oppervlakkig en de gesprekken kort. Als de ander aan blijft dringen of verlangen naar een romantische relatie terwijl je van jou kant duidelijk hebt gemaakt dat dit er niet in zit, dan is het niet de moeite waard om de vriendschap te behouden. Zet in dat geval een punt achter de vriendschap, om het voor beide partijen niet steeds moeilijker te maken.
© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stille liefdes, stiekem verliefd op een anderStille liefdes, stiekem verliefd op een anderHeb jij wel eens een stille liefde gehad? Op iemand op wie we stiekem verliefd zijn? Zonder dat deze persoon dat weet? M…
Onmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeOnmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeVeel mensen hebben een onmogelijke liefde in hun leven. De pijn die een onmogelijke liefde veroorzaakt is hartverscheure…
Nieuwe liefde en omgaan met je exNieuwe liefde en omgaan met je exJe bent verliefd en wil een nieuwe liefdesrelatie aangaan, maar, je hebt een ex. Omgaan met je ex, goed idee of niet? Is…
Is de ander verliefd op jou?Is de ander verliefd op jou?Jij bent verliefd, maar is de ander ook verliefd op jou? Wil je weten of hij of zij jou leuk vindt? Hoe ontdek je of de…
Erotomanie: extreem verliefd op iemandErotomanie: extreem verliefd op iemandErotomanie wordt ook wel het syndroom van Clérambault genoemd. Het komt vooral voor bij mensen die een depressieve achte…

Reageer op het artikel "Onbeantwoorde liefde"

Reacties

Ik Blijf Ook Liever Anoniem, 26-11-2013 12:59 #2
@ Graag anoniem: Bekend verhaal, ik heb ook een vriendin voor wie ik duidelijk meer gevoelens heb. Zij is altijd duidelijk geweest dat die gevoelens niet wederzijds zijn, maar wel graag een goede vriendschap met mij wil. Door gebeurtenissen uit het verleden heeft zij echter al bijna 15 jaar geen vriend gehad en ik dacht dat het meer haar angst voor intimiteit was, want uit haar lichaamstaal dacht ik af te lezen dat zij wel degelijk meer voor mij voelde. Ik hoopte dat zij zich open zou stellen voor mij, maar uiteindelijk ben ik weer gaan daten toen ik besefte dat het nooit meer dan vriendschap zou worden. Ik heb inmiddels sinds twee maanden een leuke vrouw ontmoet, met wie het goed klikt. Op dat zelfde moment heeft zij echter ook een man ontmoet, ze durfde mij dat in eerste instantie niet te vertellen en heeft dat afgelopen weekend gedaan. Zij gaf ook aan dat zij gevoelens voor hem had, waarvan ze zelf niets eens wist dat ze dat nog kon voelen. Dit was voor mij het harde besef, dat ze dus inderdaad nooit meer voor mij gevoeld heeft dan vriendschap. Op het moment dat ze het vertelde kon ik het goed hebben en hebben we heerlijk samen gepraat over onze nieuwe liefdes. Maar de volgende dag merkte ik toch een behoorlijke dosis jaloezie en voelde het als een gebroken hart. Ik zou tevreden moeten zijn, want mijn nieuwe vriendin past veel beter bij mij qua levensstijl en seksualiteit. Maar toch voel ik mij ellendig en ook heel schuldig tegenover mijn nieuwe vriendin dat mijn gevoelens voor iemand anders beduidend sterker zijn dan voor haar. Ik wil beide niet kwijt, met mijn nieuwe vriendin heb ik een seksleven waarvan ik vroeger alleen maar kon dromen. En met die ander wil ik goede vrienden blijven, omdat ik gewoon heerlijk met haar kan praten. Maar als ik mijn gevoel voor haar niet onder controle krijg, heb ik helaas geen andere keuze dan afstand van haar te nemen.

Graag Anoniem, 24-08-2013 22:06 #1
Bedankt voor deze inzichten over onbeantwoorde liefde. Ik zelf voel mij goed bij een bepaalde vrouw en ik voel meer dan vriendschap voor haar terwijl het voor haar niet zo is. Ik wil ze echter niet verliezen als goede vriendin want dat is ze wel hoor! Zo veel geduld met mij, soms kunnen we er uren over praten dat mijn gevoel voor haar meer is dan gewone vriendschap maar van haar kant vind ze het jammer dat ze niet hetzelfde voelt voor mij en toch zou ze mij gelukkig willen zien (een meid met veel empathie). Mijn liefde voor haar is zo groot dat ik vanaf nu haar grenzen ga respecteren en niet verder meer zal aandringen op een relatie. Een goede vriendin is misschien nog waardevoller dan een relatie!

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 14-12-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!