InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > De sleur in een relatie doorbreken

De sleur in een relatie doorbreken

De sleur in een relatie doorbreken Het verschild heel erg per stel wanneer de sleur toe zal slaan, maar iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Gemiddeld krijgt men last van een sleur na een relatie van zeven tot elf jaar. Een sleur is iets wat je samen moet herkennen om er ook samen aan te werken. Liefde moet van twee kanten komen en het hoeft niet ontzettend veel tijd of geld te kosten, maar wel een beetje moeite. In dit artikel leest u hier meer over.

Wat is een sleur?

Een sleur staat in het woordenboek beschreven als 'gedachteloos gevolgde gewoonte'. Een sleur komt niet alleen voor in relaties maar het kan je ook bijvoorbeeld overkomen op je werk. Hetgeen word je zo gewoon dat het voor je gevoel geen uitdaging meer bied en vaak wordt er ook weinig aan gedaan om het weer te maken tot een uitdaging. Na een tijd komt er dan een soort gevoel van tekortkoming en/of verveling, dit is de sleur. Je zit vast in een bepaald patroon of bepaalde gewoontes, maar dit kun je samen doorbreken.

Waar herken je een sleur aan?

  • geen plannen hebben om samen te ondernemen
  • elke dag hetzelfde doen
  • geen moeite meer doen voor elkaar
  • verminderd libido
  • weinig praten
  • je mist diegene als hij/zij er niet is maar als hij/zij thuis komt merkt de ander hier niks van
  • weinig tijd met elkaar door brengen, zelfs als jullie beide thuis zijn

Dit zijn enkele kenmerken die voor kunnen komen, maar een sleur voel je vooral zelf na een tijd. Dit terwijl de ander wellicht helemaal geen idee heeft van dat jij het gevoel hebt in een sleur te zitten.

Doe dingen samen en apart

Spreek bijvoorbeeld af om één avond in de week iets samen te doen, salsadansen is bijvoorbeeld een goede manier om op een leuke manier weer tot elkaar te komen. Toch is het ook goed als beide een aparte hobby hebben, zo heeft men wat nieuws en meer te vertellen als men elkaar thuis weer ziet. Wat er elke dag gebeurd op het werk is namelijk ook niet elke dag bijzondere gespreksstof. Praat ook open met elkaar over hoe het er voor staat en wat de ander ervan vind om er zo samen aan te kunnen werken.

Wees niet te vrij

Het boeren en scheten beschouwen sommige als een relatie waarbij alles kan en mag, toch als dit er insluipt is het lastig dit niet meer te doen. Het boeren en scheten doe je niet in eerste instantie vlak naast iemand waar je verliefd op bent, waarom nu dan wel? Probeer jezelf zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor je partner en plof dan ook niet elke dag na je werk in je joggingbroek op de bank. Verwen jezelf met nieuwe kleding en laat zien dat je straalt en hoe mooi je er uit kan zien.

Doe eens wat anders

Zorg dat jullie eens in de zoveel tijd samen wat gaan ondernemen, dit uitstapje hoeft niet duur te zijn om het bijzonder te maken. Uitstapjes zouden kunnen zijn:
  • bos/strandwandeling
  • naar de bioscoop
  • naar het theater
  • schaatsen
Het zorgt voor nieuwe gespreksstof, je ziet elkaar in een ander daglicht en wellicht een onverwachtse lach.

Nog beter zou zijn als jullie dingen gaan doen waarvan je het niet zou verwachten, lachen is gezond en adrenaline brengt de spanning terug. Zo kunnen jullie de volgende dingen samen gaan doen:
  • slipcursus
  • laserquesten
  • skydiven
  • een workshop volgen

Een andere keuze zou kunnen zijn om af en toe samen een weekend weg te gaan, dan hoeft men even niks te doen wat men normaal gesproken elke dag doet.

Verras elkaar

Je spreekt elkaar in de avond toch weer dus waarom zou je een sms-bericht sturen? Nou simpelweg omdat het nooit gebeurd zal de ander aangenaam verrast zijn als hij/zij een liefdevol bericht ontvangt. Andere tips om elkaar te verrassen zijn:
  • maak het huis romantisch met kaarsen en maak een diner voor twee
  • neem eens een huishoudelijke taak over die de ander normaal gesproken doet
  • schrijf een liefdesbrief
  • koop onverwachts een klein cadeautje

Zo laat je ook zien dat je nog echt moeite voor elkaar wilt doen, dat je wat voor elkaar over hebt. Je hebt ten slotte destijds wel zijn/haar hart veroverd maar dat betekend niet dat je er niks meer voor hoeft te doen. Kruip weer eens lekker tegen elkaar aan, door te beginnen met knuffelen weet men weer hoe fijn het kan zijn en zal het vaker gebeuren.
Gerelateerde artikelen
Samenwonen! Feestje of drama?Samenwonen! Feestje of drama?Als je verliefd bent wil je niets liever dan gaan samenwonen! Samen een huis delen en samenleven met je geliefde! Is dat…
Haal de sleur uit je liefdesleven!Haal de sleur uit je liefdesleven!Zit de sleur in je leven? Waaraan kan dit liggen? Hoe haal je de sleur weer uit je leven? Dat hoeft niet heel moeilijk t…
Tips tegen relatiesleurTips tegen relatiesleurIedereen die al langere tijd een relatie heeft kent het wel. De sleur in je relatie. In het begin zijn jullie verliefd e…
Passie in je relatiePassie in je relatieWe hebben gemiddeld één keer in de vier dagen seks. Toch wordt er in veel slaapkamers alleen nog maar geslapen. Is het e…
Onmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeOnmogelijke liefdes en onbereikbare liefdeVeel mensen hebben een onmogelijke liefde in hun leven. De pijn die een onmogelijke liefde veroorzaakt is hartverscheure…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alex80, Pixabay

Reageer op het artikel "De sleur in een relatie doorbreken"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!