InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Je 6 liefdeshormonen, en zo maak je steeds weer nieuwe aan

Je 6 liefdeshormonen, en zo maak je steeds weer nieuwe aan

Je 6 liefdeshormonen, en zo maak je steeds weer nieuwe aan Dankzij adrenaline, dopamine en fenylethylamine voel je euforisch en gelukkig op momenten dat je stapelverliefd bent. Endorfine, oxytocine en vasopressine zorgen voor een langdurig gevoel van geluk. In principe regelt je lichaam het allemaal zelf, maar je kunt de aanmaak van de stofjes wel stimuleren. Hieronder een kleine samenvatting van wat de hormonen doen en waar ze voor zorgen.

Dopamine

  • Wat is het: Een propaanzuurverbinding die fungeert als een neurotransmitter ( dit zorgt voor signaaloverdracht tussen zenuwcellen in het zenuwstelsel.
  • Verliefd gevoel: Dopamine geeft hetzelfde fijne gevoel dat optreedt bij het gebruik van cocaine. Elke keer als je je geliefde ziet krijg je een shotje Dopamine, het werkt verslavend. Waardoor je hem/haar steeds weer zien wilt.
  • Zelf opwekken: Vitamine B6 en magnesium zorgen voor de aanmaak van Dopamine, dus zorg dat je hier genoeg van binnenkrijgt via je dagelijkse voeding. Ook leuke belevenissen en sex leiden tot extra productie.
  • Wat nog meer: Als je een relatie hebt maakt je lichaam na anderhalf tot drie jaar geen voldoende Dopamine meer aan om smoorverliefd te blijven. Als je toch wilt dat je relatie stand blijft houden moet je zorgen dat je verliefdheid over is gegaan in houden van.

Fenylethylamine

  • Wat is het: De aanmaak van fenylethylamine gebeurt in de hersenen en wordt ook liefdespeptide genoemd
  • Verliefd gevoel: Fenylethylamine werkt het zelfde als XTC en speed, dit zijn zwetende handpalmen en extra bloedtoevoer naar je wangen en geslachtsdelen, een verhoogde ademhaling en hartslag. Ook geeft het een blij gevoel.
  • zelf opwekken: Fenylethylamine zit in bepaalde voedingswaren zoals kaas, rode wijn en chocolade. Toch merk je hier niet zo veel van omdat de darmen de stoffen al afbreken voordat het de hersenen bereikt heeft. Bij oogcontact maakt je lichaam ook extra Fenylethylamine aan, dit is aangetoond door het groter worden van de pupillen als personen iemand zagen die ze aantrekkelijk vonden. Ook als je schrikt maak je Fenylethylamine aan.
  • Wat nog meer: Er lijkt ook een verband te zijn in het ontwikkelen van een depressie bij gebrek aan fenylethylamine.

Adrenaline

  • wat is het: Adrenaline wordt aangemaakt in de bijnier en is een hormoon en een neurotransmitter. Adrenaline zorgt ook voor het vlucht en vechtreflex.
  • Verliefd gevoel: Adrenaline brengt het lichaam in hoogste staat van paraatheid. De pupillen worden groter, de hartslag gaat sneller en ook wordt je ademhaling sneller. je hebt geen trek meer in eten omdat je spijsvertering tijdelijk minder hard werkt.
  • Zelf opwekken: Zoek bijzondere omstandigheden op, zoals woede,schrik, hitte,kou en fysieke inspanning zijn voorbeelden waardoor de adrenaline gaat stromen.
  • Wat nog meer: Je kan hartklachten krijgen bij langdurige blootstelling aan adrenaline.

Endorfine

  • Wat is het: Endorfine is een lichaamseigen morfine die als een neurotransmitter werkt. endo > inwendig, fine > morfine.
  • Verliefd gevoel: Endorfine werkt prestatieverhogend, en heeft dezelfde werking als heroine en opium waardoor je je gelukkig en blij voelt.
  • Zelf opwekken: Het eten van vetten, chocolade en suikers zorgt voor de aanmaak van endorfine. Ook wordt de stof bij hardlopers meer aangemaakt. Een orgasme zorgt eveneens voor de aanmaak van endorfine.
  • Wat nog meer: Endorfine werkt ook verdovend en wordt daarom ook aangemaakt als je pijn hebt. Dit is ook de reden dat SM verslavend is. Als je lichaam minder endorfine gaat aanmaken kun je last krijgen van depressies en stemmingswisselingen.

Vasopressine

  • Wat is het: Dit wordt in de hypothalmu gemaakt en aan het bloed afgegeven.
  • Verliefd gevoel: Vasopressine werkt voor mannen hetzelfde als oxytocine dat voor vrouwen doet. Vasopressine zorgt voor monogaam gedrag.
  • Zelf opwekken: Drink geen alcohol, hier zitten stoffen in die de aanmaak van vasopressine remmen. Voor de aanmaak van dit hormoon werkt seks het beste, tijdens de ejaculatie komt er een behoorlijke dosis vrij.
  • Wat nog meer: Dit hormoon wordt ook bij kinderen voorgeschreven die nog in bed plassen omdat het ook de vochthuishouding regelt.

Oxytocine

  • Wat is het: Dit is een hormoon wordt ook wel moederhormoon of knuffelhormoon genoemd.
  • Verliefd gevoel: Ocytocine zorgt ervoor dat tussen de geliefden een binding komt, dit gebeurt ook bij moeder en kind. Het haalt angst weg en zorgt voor vertrouwen in elkaar.
  • Zelf opwekken: Als een baby bij de moeder aan haar tepel zuigt komt er een dosis Ocytocine vrij. Met het knuffelen en strelen van elkaar wordt dit hormoon ook aangemaakt, vandaar dat de meeste mensen wel voorspel nodig hebben.
  • wat nog meer: Synthetische ocytocine is ook als medicijn verkrijgbaar.
Gerelateerde artikelen
Adrenaline in het bloedAdrenaline in het bloedAdrenaline is een hormoon en neurotransmitter dat vrijkomt bij een vecht-of vluchtsituatie. Tegenwoordig maken we teveel…
Liefdesverdriet, de hel van het afkickenLiefdesverdriet, de hel van het afkickenDe wetenschap is er eindelijk achter, liefde is een chemisch proces in onze hersenen. Wanneer we verliefd zijn maken onz…
De gevolgen van het gebruik van XTCDe gevolgen van het gebruik van XTCXTC of Ecstasy is een harddrug en dus verboden in Nederland. Toch wordt deze drug vaak gebruikt onder jongeren bij feest…
Wat doet endorfine met je?Wat doet endorfine met je?Soms komt het woord voorbij in een gesprek over chocola, liefde, sport of drugs. En dan heb ik het over het woord endorf…

Reageer op het artikel "Je 6 liefdeshormonen, en zo maak je steeds weer nieuwe aan"

Reactie

Anna van der Leest, 28-12-2015 12:43 #1
Beste Mirjam,

ik maak een profielwerkstuk over verliefdheid.

Ik zou graag willen weten hoe verliefdheid tot stand komt. Wanneer de hormonen aangemaakt worden en hoe uiteindelijk iemand verliefd raakt door de hormonen. Deze informatie zou ik graag ergens anders willen terug kunnen vinden. Heeft u nog enkele bronnen waar deze informatie in staat?

Zouden wij (ik en mijn PWS-partner) uw informatie mogen gebruiken in ons werkstuk?

Met vriendelijke groet,

Anna van der Leest

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 04-08-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!