InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Waarom gaan vrouwen vreemd

Waarom gaan vrouwen vreemd

Waarom gaan vrouwen vreemd Waarom gaan vrouwen vreemd? Zijn ze op zoek naar spanning en sensatie? Ontevreden met de relatie die ze al hebben of gaat het puur om de seks, romantiek of simpel gezegd om de aandacht.
Iedereen dacht dat mannen meer overspel plegen dan vrouwen. Dit was ook zo, de laatste jaren zijn vrouwen een behoorlijke inhaalrace begonnen. Dit komt doordat de maatschappij veranderd en er steeds meer vrouwen een leven buitenshuis hebben, en dus ook meer mogelijkheid hierbij krijgen om iemand tegen te komen waar ze verliefd op kunnen worden. Een vrouw heeft vaak andere motieven dan een man om vreemd te gaan.

Op de werkvloer

40 % van de vrouwen en 60 % van de mannen heeft op veertig jarige leeftijd wel eens een buitenechtelijke relatie gehad. Vaak wordt zo'n affaire niet aangegaan met als doel hun eigen partner te verlaten of omdat ze ontevreden zijn met hun relatie. Het overkomt gewoon. Meer als de helft van de relatie begint op de werkvloer te bloeien en eindigt als één van de vaste relaties gevaar begint te lopen. Vaak kiezen ze dan als nog voor hun eigen vaste partner.

Nachtelijke smsjes

Vrouwen koesteren meer als mannen het beeld van de eeuwige romatiek en liefde. vaak na hun 35ste vinden vrouwen zelfontplooing belangrijker dan seksuele trouw. Bij jongere generaties ( voornamelijk tussen de 20 en 30 jaar) plegen vrouwen net zo veel als mannen ovrespel.

Vrouwen die achter in de 30 lopen kunnen ineens het 'is dit alles gevoel' krijgen. ze hebben eigenlijk alles, kinderen, werk, relatie en rennen door de dagelijkse dingen die gebeuren moeten. Hoe diep de liefde dan ook in hun relatie zit kunnen ze juist de geborgenheid en het vertrouwen in elkaar als saai gaan ervaren. En dan komt er ineens iemand langs die jou de mooiste, geweldigste, liefste en leukste vindt. Die s'nachts smsjes stuurt omdat hij niet slapen kan en aan jou ligt te denken. Één van de belangrijkste gevoelens die vrouwen tijdens een affaire geeft is het gevoel weer te leven. Vaak hebben ze dit gevoel echt gemist, en proberen ze er alles aan te doen om dat gevoel stand te laten houden.

Leugens en schuldgevoel

Doordat een affaire geheim moet worden gehouden, moet je liegen. En liegen gaat vaak weer gepaard met schuldgevoel. Vrouwen hebben meer last van schuldgevoel dan mannen. Vaak gebeurt dan ook dat zo'n affaire door schuldgevoel eindigt.
Mannen hebben dit minder, die zijn vooral bang dan hun geheim uitkomt. Dat vrouwen meer schuldgevoel hebben dan mannen komt voornamelijk omdat ze van nature meer empathischer zijn dan mannen. Vrouwen delen het geheim van de affaire ook vaak met een vriendin terwijl mannen in het geheel tegenover iedereen zwijgen over de affaire.

Wanneer een relatie verbroken wordt omdat beide partners ontrouw waren, geven vrouwen vaak de schuld aan hun eigen overspel. Mannen geven daarin tegen ook de vrouw de schuld van haar overspel. Op deze manier krijgt de vrouw dus altijd schuld.

Seks om de seks

  • Vrouwen vertalen seksuele gevoelens naar emotie en communicatie. Mannen uiten gevoelens van stress, woede in verliefdheid in seks.
  • Maar in wezen zitten seksuele gevoelens in hetzelfde spectrum.
  • Het verschil met vrouwen is dat vrouwen niet makkelijk seks kunnen hebben zonder een emotionele klik te hebben met hun minnaar en is seksuele spanning alleen niet voldoende.
  • Mannen kunnen vaak wel seks hebben zonder dat ze seksueel of emotioneel iets tekort komen bij hun vaste partner. Wanneer vrouwen het idee hebben dat ze op emotioneel gebied iets missen van hun eigen partner, dan zijn ze veel vatbaarder om verliefd te worden op een ander.
Gerelateerde artikelen
Vreemdgaan: de affaire als afrodisiacumVreemdgaan: de affaire als afrodisiacumWat zijn de redenen dat iemand vreemdgaat? Vreemdgaan door de affaire met de ander te gebruiken de seks en de romantiek…
Vreemdgaan: de wraak affaireVreemdgaan: de wraak affaireVerrassend vaak komt het nemen van wraak voor binnen het huwelijk of vaste relatie. Vooral als een van de partners het s…
Vreemdgaan: de "Schietstoel" affaireVreemdgaan: de "Schietstoel" affaireOm uit te zoeken waarom iemand vreemdgaat, is het noodzakelijk te weten welke soorten en typen affaires er zijn. Verschi…
Overleeft je relatie een affaire?Overleeft je relatie een affaire?Overspel binnen de relatie. Besluiten jullie samen om samen verder te gaan na een affaire van een van de partners? Blijf…

Reageer op het artikel "Waarom gaan vrouwen vreemd"

Reacties

Dr Martin, Beken Nooit, 01-10-2016 12:20 #11
Hoi lief meisje, "een goede raad": vertel nooit aan je lief of man of wie het ook is dat je vreemd gaat of ging. Je maakt van je beide levens verder een hel. Het hele mooie kaartenhuisje van vertrouwen valt plots in elkaar. En dit met alle gevolgen vanů Draag je eigen zonde zelf, jij verdient de straf en laat een ander met rust in zijn geluk en toekomst.

Merel, 04-04-2014 15:23 #10
Ik merk dat relaties vaak kapot gaan, lang niet altijd door de man maar ook door de vrouw.
De man wordt in dit artikel een beetje afgeschilderd als een egoïst, die geen rekening houdt met anderen en de schuld nogal gauw afschuift op de vrouw als er relatierpoblemen zijn. Dit is niet altijd het geval. Ik ben een vrouw, en ik heb een relatie met een man die juist heel eerlijk en trouw is.

De vrouw verwacht vaak dat de man eind-verantwoordelijk is voor de relatie, zowel op emotioneel, financieel en seksueel gebied. Als de man zijn vonk verliest, is de vrouw er ook niet vaak om dat op te vangen. Vaak raakt de relatie dan in een bepaalde sleur. Als de vrouw problemen heeft met de relatie reflecteert ze dit vaak op haar vrienden en familie, maar niet op haar man. De man houdt vaak zijn mond omdat hij geen zwakte wil tonen of omdat hij bang is dat hij zijn vrouw kwetst (want kom op dames, we reageren vaak emotioneler dan mannen)

Het aller-belangrijkste is dat er gepraat wordt wanneer er een probleem is, en dan wel tegen de desbetreffende persoon. Als je vind dat je tekortkomingen hebt in de relatie, bespreek dit dan met je partner. En naast dat je wilt dat er naar je geluisterd wordt, moet je natuurlijk zelf ook luisteren naar de ander en zijn aanmerkingen serieus nemen.

Als een vrouw zich meer in een man zou verplaatsen, en een man zich meer in een vrouw,
Dan zullen de partners elkaar beter begrijpen!

Alex, 21-10-2013 15:59 #9
Een vrouw is geen persoonlijk bezit. Somige mannen gaan vreemd en das plezant. Vooral als ze op zakenreis gaan of op studiereis. Of congressen enz. Deze mannen hebben dan een grote schrik als hun vrouw zou vreemd gaan. Waarom? Niets alles dient gezegd te worden. Rust en vrede maakt alles beter. Jaloezie en ruzies betekenen het einde van de relatie.

Henk48, 07-05-2013 13:41 #8
Ik ben ook van mening dat de belangrijkste reden waarom vrouwen vreemd gaan is omdat de seks met hun eigen man niet bevredigend en niet spannend meer is. Toen iemand op mijn ex haar werk veel werk van haar ging maken ging ze plat, letterlijk en figuurlijk. Ze genoot in volle teugen van zijn aandacht. Uiteraard was deze man getrouwd en beloofde haar alles. Maar toen het puntje bij het paaltje kwam, zoals zo vaak, wilde hij niet scheiden. Ondanks dat ze dit wist ging ze ermee door. Jaren later ging het licht aan en besefte ze dat deze man haar enkel maar had gebruikt. Ze kroop in de slachtofferrol. Alles lag aan mij en haar minnaar, beslist niet aan haar, ze kon er helemaal niets aan doen. Gelukkig heb ik geen kinderen die hieronder hebben moeten lijden. Ze heeft nu al jaren een relatie met een andere man die ze op haar werk heeft ontmoet. Deze man wil beslist niet met haar samenwonen, iets wat ze zelf wel wil.

Jelle, 22-10-2012 09:14 #7
Iedereen die vreemdgaan goed keurt is zwak in mijn ogen. En als sex niet meer leuk genoeg is met zijn tweeën moet je daar samen over praten en nieuwe dingen proberen. Het is vooral routine die sex de nek om draait denk ik. Maar echt, als je zo makkelijk vreemd gaat dan heb je dus niets om op te bouwen. Ik vind het walgelijk.

John, 10-10-2012 19:20 #6
Vrouwen hebben we nodig, maar geloof mij er zijn weinig vrouwen die je kan vertrouwen, ze gaan altijd vreemd dat is gewoon een feit.
In deze tijd kun je op een vrouw niet rekenen.

Piet, 05-06-2012 10:31 #5
Hooi, zelf ben ik in het verleden vreemdgegaan, ze heeft het mij vergeven maar is zelf vreemdgegaan uit wraak. Ik dacht dat het goed ging, maar toen ik alleen met haar mobiel thuis was en haar smsjes las, wist ik genoeg. Wat moet ik doen om het goed te maken en die lul uit haar hoofd te zetten?

Jef, 23-08-2011 02:07 #4
Mijn vrouw ging vreemd tot 2x toe met verschillende mannen. Eerst in 2001 en daarna in 2008. Ik ben gelukkig van haar gescheiden. Hoef ik haar smoesjes en leugens niet meer aan te horen. Wat de reden ook is, vreemdgaan is slecht. Natuurlijk geeft ze mij de schuld. Ik zou niet van haar gehouden hebben. En daar heeft ze een punt want wie houdt nu van egoïstische mensen. Al haar voorgaande relaties hadden haar natuurlijk ook allemaal onrecht aangedaan… Ik verwijt mijzelf dat ik mijn ogen daarvoor sloot. Dus nu geef ik alleen mezelf de schuld dat ik beter had moeten uitkijken. Ik kijk nu wel uit voor vrouwen die de slachtofferrol spelen. Maar ik vind eigenlijk dat ze diep ongelukkig is maar je kan daar niks van merken omdat ze altijd mooi weer speelt. Pff het enige goede wat ik gedaan heb is om van haar te scheiden. Nu heeft ze een relatie met degene waarmee ze vreemd is gegaan.
Ik hoop dat ze geen leugens vertelt aan mijn zoontje van 8. Maar dat heeft ze wel gedaan.
Mijn zoon was nl van mening dat zn papa het wel goed vond dat zijn mama nu een ander had omdat ze toch gescheiden waren. m.a.w. zijn moeder verdraaid weer eens de feiten en verzwijgt eigenlijk de waarheid nl dat toen we nog bij elkaar waren zij vreemd ging. Ik zei tegen hem dat ik de nieuwe relatie van mama verfoei want dat wist hij nog niet. Mijn ex is zeer verfijnd in het subtiel verdraaien van feiten. Bah. Ze doet alsof er geen vuiltje aan de lucht is tegenover mn zoon en dat ik het allemaal goed zou keuren… Hij heeft het er moeilijk mee en zwijgt er liever over als ik het met hem wil bespreken. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik afkeur wat zijn moeder doet. Daar was hij het eigenlijk wel mee eens maar dat durfde hij nooit te zeggen. Hij schaamt zich ook voor zn moeder. Dat is heel natuurlijk. Ik schaam me er ook voor. En om er meteen bij te zeggen voor andere lezers dat wij gelukkig nog dat gevoel (kunnen) hebben.

Silences, 23-07-2011 11:49 #3
Mijn vrouw had ook ander en heeft het zelfs nu nog tegen niemand gezegd dus zelfs niet tegen haar vriendinnen. Heb haar wel de deur gewezen. Reden van affaire was het leven was niet meer spannend genoeg.

Orgasme Bediener, 03-03-2011 00:49 #2
Ach, de meeste vrouwen hebben bij hun eigen man al jaren geen orgasme meer gehad en zijn op die vent seksueel allang uitgekeken. Een andere vent kan ze weer opwinding geven. Okay, als ze zo'n gans zijn om te scheiden en met die andere vent gaan trouwen, zitten ze binnen de kortste keren weer met seks zonder opwinding en orgasme. Dus gaat een slimme meid niet scheiden, maar wel heel vaak vreemd. Mannen zijn nu eenmaal enorme sukkels, die hun vrouw van niks verdenken of stinkend jaloers zijn. De natuur is nu eenmaal niet monogaam en zeker de vrouw is dit niet.

Hopeloos Geval, 30-06-2009 17:18 #1
Bij mij gebeurt het tegengestelde met wat jullie zeggen. De minnaar van mijn vrouw zit op dezelfde werkvloer, het is haar baas. T lijkt alsof ze helemaal geen schuldgevoel heeft en er is geen enkele vriendin die ze verteld heeft over de affaire… Ze zegt dat ze het uit wil maken en ons huwelijk wil redden, maar ik merk dat ze nog steeds verliefd is op die man. Hij is getrouwd en gaat zn gezin nooit laten voor haar… wat moet ik dan doen?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 10-08-2008
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!