InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Zin in seks: doen om zin te krijgen

Zin in seks: doen om zin te krijgen

Zin in seks: doen om zin te krijgen Zin in seks is niet iets dat zomaar komt. Het is een werkwoord. Door te doen, door seks te hebben, wordt vaak de lust om het vaker te doen ook weer groter. Bovendien moeten mensen soms gestimuleerd worden om die zin op te wekken. Een lekker etentje, een gezellig samenzijn, een intiem gesprek, mooie kleding, een leuke avond uit, een pikante film of een lekkere massage kunnen de inleiding zijn voor een vrijpartij.

Gewoon beginnen met vrijen

Soms moeten mensen gewoon met vrijen beginnen, ook al hebben ze beide geen zin of heeft een van de beide geen of weinig zin. De kans is dan namelijk groot dat de opgewondenheid dan vanzelf komt. Het betekent overigens niet dat mensen tegen hun zin moeten vrijen. Dat is juist libidododer nummer één.

Elkaar weer als seksuele partner zien

Mensen die elkaar net kennen en heel erg verliefd zijn, doen vaak niet anders dan vrijen. Mensen die al veel langer bij elkaar zijn, komen in een sleur. Ook zijn er vaak verplichtingen die voorrang krijgen. Toch is het wel belangrijk om die intieme relatie met elkaar te onderhouden. Het versterkt de saamhorigheid tussen man en vrouw (of vrouw en vrouw of man en man) en ze zien elkaar weer als partner in plaats van als huisgenoot.

Seks speelt zich voor een groot deel af in de geest

Seks is niet iets dat alleen met het lichaam gebeurt, maar ook de geest is vanzelfsprekend betrokken. Voor veel mensen is fantaseren de beste manier om opgewonden te raken. Overigens heeft onderzoek uitgewezen dat mannen en vrouwen niet over hetzelfde fantaseren. Mannen hebben graag lichamen in hun gedachte en wat ze daarmee zouden willen doen. Vrouwen fantaseren veel vaker over hun eigen partner en wat ze daarmee doen. Overigens kan diezelfde geest ook een behoorlijke spelbreker zijn. Wie met zorgen kampt en zich niet kan ontspannen zal ook moeite hebben met vrijen. Daarvoor is overgave namelijk toch wel een eerste vereiste en wie helemaal in zijn hoofd zit, kan dat vaak wel vergeten.

Manieren om leukere seks te hebben

Speciale plekjes op het lichaam opzoeken

Mannen en vrouwen hebben verschillende erogene zones. Hals, knieholten, nek, de bovenkant van de rug, de borst, de borsten, het kan allemaal. Voor de vrouw is de clitoris nog altijd de meest erogene zone. Veel mensen denken dat het een klein knopje buiten de vagina is, maar is wezen is de clitoris 10 centimeter groot. De clitoris bestaat uit zwellichamen, net zoals de penis die zich vertakken tot aan de binnenkant van de dijen. De clitoris is nog gevoeliger dan de penis, want hij bevat twee keer zoveel zenuwen als de penis. Bij mannen is de penis de belangrijkste erogene plek. Zowel man als vrouw hebben ook een G plek. Bij de vrouw zit die tegen de buikwand aan (met een vingerknikje te bereiken).De G spot voelt als een ribbelig stukje, zo'n 5 centimeter diep in de vagina aan de kant van de buik. Bij vrouwen kan stimulatie van de G plek zelfs leiden tot ejaculatie. Bij de man kan de prostaat worden geprikkeld door de anus binnen te gaan. Bij beide blijkt een orgasme dat op die manier is opgewekt veel heftiger en intenser te zijn dan bij een “gewoon”orgasme.

De juiste omstandigheden creeren

Met een baby in de wieg die steeds huilt, de vaat nog op het aanrecht of schoonouders die voor de deur staan is het moeilijk vrijen. Daarom is het soms goed om gewoon een weekendje weg te plannen of een avondje alleen zijn. Een fijn etentje vooraf kan de sfeer dan al bepalen, maar ook lekker gaan dansen, sporten of badderen kan dat resultaat hebben.

Stop-starttechniek

De stop-starttechniek houdt in dat man en vrouw net voor hun orgasme stoppen en zich richten op een andere erogene zone. Mannen stellen op die manier hun orgasme uit en vrouwen krijgen een veel intenser orgasme. Bovendien duurt het liefdesspel daardoor veel langer en dit versterkt de band.

Vrijen op spannende plaatsen

Vrijen in de buitenlucht, op de keukentafel, in de auto, een openbaar toilet of op het strand kan de spanning verhogen. Het kan echter ook zorgen voor teveel spanning omdat er kans is om betrapt te worden.

Speeltjes gebruiken

Het gebruik van speeltjes kan het seksleven van een stel weer opfrissen. Overigens hoeft het allemaal niet uit de sekswinkel te komen, ook voedsel, zachte stoffen en drankjes kunnen opgenomen worden in het liefdesspel.

Tantra seks

Tantra seks is niet gefocust op het orgasme, maar veel meer op het samengaan van de partners. Ademhaling wordt op elkaar afgestemd, bewegingen zijn synchroon. Tijdens Tantra seks is de verbinding van groter belang dan het uiteindelijke orgasme.

Feiten over het orgasme

Het orgasme van de vrouw

Het orgasme van de vrouw kan worden veroorzaakt door stimulering van de clitoris of de vagina of door beide. Als een vrouw bijna een orgasme heeft verdwijnt de clitoris (anders wordt het gevoel te intens) en krijgen de kleine schaamlippen een andere kleur. Aan het begin van het orgasme raakt de vagina veel sterker doorbloed. De baarmoeder trekt zich tijdens het orgasme ritmisch samen. Als het orgasme voorbij is, komt ook de clitoris weer uit haar schulp. Binnen 10 minuten heeft dit orgaan dan weer de normale omvang. Sommige vrouwen kunnen vervolgens dan weer snel een nieuw hoogtepunt bereiken als ze opnieuw worden gestimuleerd. Het vrouwelijk orgasme duurt 13 tot 51 seconden.

Het orgasme van de man

Een orgasme bij een man bestaat uit snelle ritmische samentrekking van de prostaat en de spieren bij het begin van de penis. Daardoor wordt het sperma dat in de bijballen zit opgeslagen naar buiten gedrukt. Het orgasme wordt veroorzaakt door prikkeling van zenuwuiteinden in de penis, en in mindere mate ook aan de rand van de eikel. Het orgasme van de man duurt normaal tussen 3 en 10 seconden.

Verdere feiten

  • Driekwart van de vrouwen heeft simulatie van de clitoris nodig om tot een orgasme te komen.
  • Onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen die regelmatig masturberen gemakkelijker en meer orgasmes hebben.
  • Een op de vier vrouwen krijgt altijd een orgasme tijdens het vrijen. Een op de twee regelmatig, een op de acht zelden en één op de twintig vrouwen heeft nooit een orgasme.
  • Tijdens seks produceren de hersenen de hormonen dopamine en endorfine. Dit zijn gelukshormonen die voor een heel goed gevoel zorgen.
Gerelateerde artikelen
Weetjes over seksWeetjes over seksEr bestaat nog steeds geheimzinnigheid over het onderwerp seks. Veel mensen doen er tegenwoordig wel luchtig over, maar…
Wat seks met de mens doetWat seks met de mens doetSeks is tegenwoordig overal. Op tv, op straat, in films en ga zo maar door. Het wordt daarmee bijna een wegwerpartikel,…
De positieve bijwerkingen van seksDe positieve bijwerkingen van seksBij relatief veel stellen is seks enig moment slechts een onderdeeltje van de relatie ... als het al een onderdeel is. T…
Liklapjes voor veilige orale seksEen liklapje ook vaak beflapje genoemd beschermd tegen sexueel overdraagbare aandoeningen (soa's) tijdens orale seks.
Top 10 manieren om een zaadlozing uit te stellenTop 10 manieren om een zaadlozing uit te stellenEr zijn een heleboel manieren om een zaadlozing uit te stellen. Sommige zijn erg effectief, maar vergen veel tijd. Ander…
Bronnen en referenties
  • Sante
  • Wikipedia
  • Seksblog

Reageer op het artikel "Zin in seks: doen om zin te krijgen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 28-10-2010
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!