InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Vibrator kopen: Hoe maak je de juiste keuze?

Vibrator kopen: Hoe maak je de juiste keuze?

Veel vrouwen en meisjes koesteren stiekem de wens om een vibrator te kopen. Als ondersteuning bij het masturberen of als aanvulling op vrijen met de eigen partner. Maar de ene vibrator is de andere niet. Wanneer je besluit om een dildo of vibrator te gaan kopen, zijn er erg veel mogelijkheden. Hoe maak je een keuze tussen een dildo of een vibrator? Waar moet jouw persoonlijke vibo aan voldoen? En waar moet je op letten om zeker te weten dat je kiest voor kwaliteit en veiligheid?

Wat is het verschil tussen een dildo en een vibrator?

Over het algemeen wordt de term "vibrator" gebruikt voor een seks-speeltje, meestal in de vorm van de mannelijke penis, dat kan trillen en bewegen. De term "dildo" wordt meestal gebruikt voor een op de penis gelijkende, niet vibrerende variant. Zowel dildo's als vibrators kunnen worden gebruikt voor vaginale of anale penetratie. Vibrators en aanverwante elektronische speeltjes worden daarnaast gebruikt om tepels, clitoris of andere delen van het lichaam extra te stimuleren.

Wat voor soorten dildo's en vibrators bestaan er?

De meeste dildo's hebben een klassieke vorm en lijken op de mannelijke penis. Vaak zijn ze van buigzaam kunststof, latex of siliconen, zodat ze pijnloos kunnen worden ingebracht. Soms is een dildo even groot als een penis maar dildo's kunnen ook groter of kleiner (bijvoorbeeld voor anale penetratie) zijn uitgevoerd. De meeste dildo's zijn los te gebruiken maar er bestaan ook dubbelzijdige dildo's (zodat bijvoorbeeld twee vrouwen er tegelijkertijd mee kunnen vrijen) en zogenaamde voorbinddildo's. Een voorbinddildo kan door een man of vrouw worden gebruikt door deze om te binden om er de sekspartner vervolgens mee te penetreren.

Vibrators lijken ook dikwijls op een penis maar bij deze categorie seksspeeltjes bestaan er veel meer soorten en vormen dan bij dildo's. Vibrators hebben vaak extra features, waarmee bijvoorbeeld de clitoris of de anus gestimuleerd kan worden. Denk bijvoorbeeld aan de bekende Tarzan vibrator, waarbij een klein aapje aan de voorzijde van de vibrator de clitoris stimuleert, terwijl de vibo zelf in de vagina wordt ingebracht. Ook zijn er heel veel vibrators met afwijkende vormen, die helemaal niet meer lijken op het mannelijk geslachtsdeel. Dit type vibrator is met name gericht op stimulatie van de clitoris en kan in vorm variëren van eitjes, vlindertjes tot meer onbestemde esthetische objecten.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een vibrator of dildo?

Bij het kiezen van een dildo of vibo is het allereerst van belang dat je nadenkt over waarvoor je het seksspeeltje alleen of samen met je sekspartner wilt gaan gebruiken:

  • Wil je de dildo of vibrator alleen gebruiken of samen met een partner?
  • Wil je het seksspeeltje inbrengen in vagina of anus of wil je het enkel/ ook gebruiken voor stimulatie van de clitoris of anus?
  • Moet het speeltje kunnen trillen of bewegen?
  • Moet de dildo of vibrator waterdicht zijn of is dat niet nodig?
  • Wil je een traditionele vorm of liever een afwijkende vorm of kleur?
  • Gebruik je het seksspeeltje om makkelijker tot een orgasme te komen of als verrijking van je seksleven?
  • Wil je dat de dildo of vibrator is gemaakt van zacht, buigzaam materiaal of kies je liever voor een stevige samenstelling?

Wanneer je kiest voor een vibrator is het belangrijk om te letten op hoe en hoe snel je wilt dat de vibrator beweegt. Vibrators hebben een sterk variërende bewegingssnelheid en afhankelijk van de kracht van het motortje heeft de vibrator meer of minder vermogen. De manieren van trillen kunnen ook variëren van licht tot sterk, normaal trillend of op-en-neer bewegend. Op basis hiervan kan een verschillende sensatie ontstaan en wat iemand prettig vindt kan natuurlijk verschillen.

Daarnaast is het belangrijk om goed te informeren naar veiligheid. Dit is met name belangrijk bij het gebruik van een vibrator in combinatie met water. Niet elke vibrator is hiervoor geschikt. Ook is het belangrijk dat het materiaal deugdelijk is. Let er tenslotte op dat een latex allergie vervelende klachten kan geven. Wanneer je geen normale condooms verdraagt, zal een vibrator of dildo gemaakt van rubber of latex ook leiden tot soortgelijke klachten en kun je dus beter kiezen voor een ander basismateriaal.
Gerelateerde artikelen
Leuke weetjes - Vibrators en dildo'sHeb je ooit al vibrators en dildo’s gezien in de vorm van Barak Obama, Hello Kitty, de penis van een hond of een paard,…
De vibrator: je fijnste vriend?Vroeger was het een schande, een vibrator in je nachtkastje. Dan was je echt niet goed bij je hoofd. Tegenwoordig hebben…
Vibrators, een wereld van genot!Bijna de helft van alle vrouwen tussen 18 en 60 jaar gebruikt sex speeltjes of heeft ze ooit gebruikt. Dit was de uitkom…
Veilige materialen voor seksspeeltjesDe laatste tijd is er veel te doen over de veiligheid van seksspeeltjes. Niet elk materiaal is veilig voor gebruik. Vele…
Vrouwvriendelijke vibrators van Emotional BlissSinds 2001 worden in Nederland en België vrouwvriendelijke vibrators van Emotional Bliss verkocht. De vibrators zijn ont…
Bronnen en referenties
  • Kieskeurig: Informatie over dildo en vibrator
  • Seksvraagbaak: Seksspeeltjeswijzer
  • Vibratorboer: Vibrator FAQ

Reageer op het artikel "Vibrator kopen: Hoe maak je de juiste keuze?"

Reactie

Ko, 01-11-2014 14:06 #1
Bestaat er ook een mannen vibrator. en waar is hij dan verkrijgbaar.?

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 15-02-2012
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!