InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Wat is Masochisme

Wat is Masochisme

Masochisme betekent volgens het woordenboek: 'Masochisme is het beleven van seksueel genot aan onderwerping of kleinering'. Dit artikel geeft wat meer uitleg over wat masochisme inhoudt.

Wat is masochisme

Masochisme is zoveel meer dan slechts genot halen uit pijn. Wanneer je masochistisch bent, of masochistische trekjes hebt, dan is dit een deel van wie je bent. Het is iets dat je niet zomaar kunt uitvlakken of negeren, natuurlijk dit kun je wel doen maar de kans is groot dat het leidt tot frustraties.

Accepteren van je masochistische gevoelens

Het accepteren van een masochistische kant in jezelf is niet het meest gemakkelijke, in onze maatschappij wordt pijn wordt vaak gezien als iets negatiefs terwijl voor een masochist pijn een dubbel begrip is. Pijn is pijn net als voor elk ander mens en pijn is een middel dat leidt tot een verdieping in het genieten of dat naar een hogere vorm van genot en soms zelfs extase leidt.
Maar niet elke pijn kan dit bewerkstelligen, het is ook niet zo dat pijn op zich al kan leiden tot genot. Daarvoor is het dus van belang wanneer je masochistisch bent (of wanneer je een partner hebt met deze gevoelens) om te ontdekken welke vormen van pijn je naar positieve gevoelens leiden.

Wellicht nog belangrijker is het om jezelf de ruimte te geven om te mogen genieten van pijn, respecteer je eigen gevoelens en behoeftes. Ze zijn niet vreemd, ze zijn een volledig natuurlijke behoefte die passen bij een masochistische kant. Wanneer je in staat bent voor jezelf toe te geven dat pijn iets met je doet, of de gedachte aan pijn iets met je doet, dan heb je daarmee al een drempel verlaagt voor jezelf om je masoschistische kant te accepteren.

Acceptatie van je partner

Iets dat minstens zo belangrijk is als het stukje respecteren en accepteren van je eigen gevoelens hierin is het stuk respect van je partner. Masochisme is niet het zoeken naar extremen, het is het gehoor geven aan een innerlijke behoefte. Wanneer iemand dit niet kan respecteren dan is er feitelijk geen respect voor jou als persoon, want je masochistische kant is slechts een onderdeel van al je veelzijdige kanten die je als uniek persoontje hebt.

Vertrouwen en een veilige omgeving

Je vanuit je masochistische kant openstellen voor een ander kan een behoorlijk hoge drempel zijn, hiervoor is wederom dat stuk wederzijds respect en vertrouwen belangrijk maar vooral ook geborgenheid, veiligheid en warmte. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn met masochistische gevoelens die dit kunnen ervaren zonder gevoelens van geborgenheid en warmte echter ik denk dat voor de meesten dat stuk wel degelijk van belang is om voldoende basis te vormen waarin het veilig is je mee te laten gaan in je masochistische gevoelens. Wanneer je niet in staat bent om te komen tot het stukje genot dan gaat het niet meer om masochisme, dan is het slechts het ondergaan van pijn (om welke reden dan ook). Dit kan hooguit leiden tot andere vormen van genot of genoegdoening (denk aan het ondergaan van pijn vanuit een behoefte tot behagen van de Dominant bijvoorbeeld) maar voor de masochist ligt de grens daar waar pijn niet meer leidt tot genot.
© 2007 - 2019 Mistique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Femdom: het verschil tussen fantasie en realiteitFemdom is een term die binnen de BDSM (bondage, discipline, sadisme, masochisme) wordt gebruikt en is letterlijk een afk…
Probleem of stoornis: ParafilieënMen spreekt uitsluitend van een parafilie wanneer de persoon zelf veel last ondervindt van de seksuele fantasieën of han…
Interessegebieden binnen de femdomBinnen de femdom (een relatie waarin de vrouw dominant is) zijn er verschillende interessegebieden waar een sub (een ond…
Seksuele interactie binnen femdomDe plek van seks binnen een femdom relatie (een door een vrouw gedomineerde relatie) is erg afhankelijk van de femdomina…
Etymologie - naam en taalbegripEtymologie - naam en taalbegripMensen uit de geschiedenis, beroemd geworden door hun naam als oorsprong van een begrip. Zoals masochisme (wreed) en sad…

Reageer op het artikel "Wat is Masochisme"

Reactie

Sub_hardje, 03-10-2017 12:08 #1
Hallo
Ik heb een vraagje over de laatste "uitlating" in dit artikel. Alhoewel ik al een aantal jaren mee draai in de wondere wereld van de bdsm (al dan niet actief), kan ik niet zo heel veel met:
" maar voor de masochist ligt de grens daar waar pijn niet meer leidt tot genot".
Voor mijzelf gaat het nog wel een stukje verder, juist door die "grens" te gaan als je zelf geen genot meer beleeft aan de pijn die je geschonken wordt, maar je het verdraagt omdat je D dat graag wil, juist daar ligt voor mij nog een groot geheim verscholen, fantasie of wens noem het anders maar zo. Maakt mij dat dan ziekelijk, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

Ik weet inmiddels dat een ieder het op zijn of haar manier beleeft en mijn beleving hoeft absoluut niet de enige manier te zijn, meer dat ik een beetje opzoek ben naar mij zelf zeg maar.

Vriendelijke groet: h

Infoteur: Mistique
Gepubliceerd: 14-06-2007
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!