De fasen van het seksleven

De fasen van het seksleven Seks is een belangrijk onderdeel in een relatie. Het is intiem en speciaal voor jou en je partner. Soms is de seks niet meer zo spannend als in het begin van de relatie. Hoe kan dit? Er zijn een aantal essentiële fasen van het seksleven.

Fase 1 – Pioniersfase (1 – 3 jaar)

Dit is de periode van verliefdheid en passie in het begin van elke nieuwe relatie. De verliefdheid giert door de aderen en romantiek en erotiek zijn de veel voorkomende dingen in de relatie. Beide partners hebben vaak zin in seks, allebei evenveel. De oorzaken zijn de verliefdheid, maar ook de nieuwigheid. Je wilt elkaar leren kennen, verkennen, samen één worden. Door beide wordt veel tijd en zorg besteedt voor de kwaliteit en kwantiteit van de seks.

Deze pioniersfase is een belangrijke fase: er wordt een basis gelegd voor de volgende fasen in de relatie. Belangrijk in het begin van de relatie zijn eerlijkheid, openheid en vertrouwen. Hoe meer dit voorkomt in de relatie, des te groter de kans is op een langdurige relatie.

Fase 2 – Doorgroeifase (3 – 7 jaar)

Er komt plaats voor hobby’s, werk, vrienden en kennissen. De verliefdheid en de passie raken meer op de achtergrond. De seks wordt iets rustiger en het lijkt alsof er een patroon op komst is, een patroon in de seks, maar ook in het normale leven.
De koppels zoeken iets vasts en kopen samen een huis of gaan trouwen.

In deze fase worden de verschillen in seks tussen man en vrouw duidelijk: een man ervaart genot voornamelijk als een ontlading van seksuele spanning. Een vrouw geniet echter uit het geleidelijk opbouwen van seksuele spanning. Kortom: de man wil vaker en meer seks zonder kwaliteit, de vrouw wil nog steeds passie, kwaliteit.

Soms kan de passie en verliefdheid nog wel terugkomen. Vrouwen vinden soms intimiteit belangrijker dan seks. Mannen vervangen de seks met passie door routine.

Fase 3 – Consolidatiefase (7 – 20 jaar)

Veel dingen krijgen een patroon, er is meer veel spanning in de relatie aanwezig. De afwisseling bij vrienden, hobby’s en werk is groter, dus wordt dit gezien als een fijne afwisseling of aanvulling op de relatie/ huwelijk. Je kent elkaar door en door, er kan een sleur in de relatie en de seks ontstaan.

Bovendien kan het zijn dat er kinderen in het leven zijn gekomen. Dit kan een oorzaak zijn voor de spontaniteit in een relatie. Er is minder tijd over voor elkaar en door allerlei invloeden wordt de seks naar een lagere plaats geschoven. Door het gewend raken aan de seks zijn er verschillen ontstaan tussen de seksbeleving van de man en vrouw:
De man neemt vaal geen tijd voor intieme, passionele seks. De vrouw wil de intieme en passionele seks uit het begin van de relatie. De seksuele behoeften worden al verder uit elkaar gedreven.

Fase 4 – Herontdekkingfase (>20 jaar)

De (eventueel aanwezige) kinderen zijn het huis uit, de man en vrouw zijn gestopt met werken. Er is dus weer vrije tijd en tijd voor elkaar, welke lang is weggeweest. Liefde en intimiteit wordt weer ontdekt en wordt ook weer zichtbaar. Seks kan eindelijk weer op elk moment van de dag plaatsvinden. Je ontdekt elkaar weer opnieuw. Je probeert nieuwe dingen uit en doet samen dingen, niet alleen tijdens de seks.

Kortom

Goede seks speelt een belangrijke rol in een relatie. Goede seks houdt in de hoeveelheid, hoe vaak, de behoeft en de beleving. De pioniersfase is hierdoor erg belangrijk, waar de basis wordt gelegd.
Hierna komen de vaste vormen in de relatie. Het is belangrijk dat je voldoende tijd neemt voor elkaar.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een beter seksleven tijdens je relatieTips voor een beter seksleven tijdens je relatieEen goed lopende relatie is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is belangrijk om de passie levend te houden in je r…
Vrouwen gaan ook vreemdVrouwen gaan ook vreemdVrouwen gaan vreemd, hebben affaires buiten een huwelijk. De reden? Vrouwen gaan vreemd omdat het huwelijk ze niet breng…
Waarom veel huwelijken strandenWaarom veel huwelijken strandenEen huwelijk kan iets moois zijn, maar het kan elkaar ook uit elkaar doen groeien. Hoe komt het dat een huwelijk kan str…

Tips voor een goed sekslevenWat er tussen de lakens afspeelt is belangrijk. Het liefdesleven is heel goed in een gezonde relatie, de moeite waard om…
Upperdare: De sexy homepartySinds enkele jaren hebben de tupperwareparties er een sexy zusje bij: de upperdareparties. In dit artikel leer je alles…

Reageer op het artikel "De fasen van het seksleven"

Reacties

Niet~?, 04-05-2012 03:16 #2
Wie weet dat het aan mij ligt, ik ben 25, maar ik ervaar deze cyclus binnen 1 jaar. Ik vind het lastig om hieraan te relateren!

Pia, 23-10-2008 12:33 #1
Het is een goed iets om het sexleven in de gaten te houden, vooral wanneer het afzwakt, blijf alert!

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 30-07-2007
Subrubriek: Seksualiteit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!