InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Seksualiteit > Veilige materialen voor seksspeeltjes

Veilige materialen voor seksspeeltjes

De laatste tijd is er veel te doen over de veiligheid van seksspeeltjes. Niet elk materiaal is veilig voor gebruik. Vele seksspeeltjes worden in China gemaakt, maar hoe weet je dat de dildo of vibrator die je koop in de seksshop veilig is?

Aan welke materialen kleven nadelen

PVC / vinyl

Om het plastic zacht te maken wordt er gebruik gemaakt van ftalaten ofwel weekmakers. Echter zijn deze stoffen wel kankerverwekkend. Hardplastic zou minder flalaten bevatten, maar het is niet te garanderen dat ze helemaal vrij zijn van deze stoffen.

Natural Rubber / Latex

Niet alleen zijn deze producten broos, broedplaats voor bacteriën, maar bevatten ook veel chemische stoffen. In het procedé om latex duurzaam te maken wordt vaak zwavel, peroxide en chloor gebruikt. Ook zijn er mensen die allergisch zijn voor latex.

Wat zijn dan wel veilige stoffen

Gehard glas en silicone zijn veruit de beste materialen voor dildo’s en vibrators. Het bevat geen giftige stoffen, maar zijn over het algemeen wel duurder. Glas heeft het nadeel dat het koud aanvoelt en hard is. Als je een natuurlijk gevoel wil, moet je gaan voor siliconen.

Wat is zo goed aan silicone

Silicone is niet poreus.

Net zoals glas is het geen broednest van bacteriën.

Silicone makkelijk schoon te maken.

Siliconen kan tegen hoge temperaturen, dus een dildo van silicone kan gewoon in de vaatwasser worden gedaan. Vaak kun je silicone dildo’s zelfs in kokend water gooien.
Leg de dildo niet om de verwarming of een verwarmingselement om te drogen, want dan kan het wel vervormen.
In een seksshop zijn speciale schoonmaak middelen te koop voor vibrators

Silicone voelt natuurlijk aan.

Silicone voelt zacht en flexibel aan. Het materiaal heeft goede temperatuureigenschappen. Zo neemt het de temperatuur van het lichaam goed aan en houdt dat vast. Als je wilt kun je het seksspeeltje ook voorverwachten in warm water.

Silicone is sterk

Ondanks dat ze zo flexibel zijn zijn ze ook erg duurzaam. Bij normaal gebruik gaan ze een levenslang mee.

Waar op te letten.

Het klinkt een beetje raar maar silicone kan niet zo goed tegen glijmiddel op siliconen basis. Wil je glijmiddel gebruiken, neem dan glijmiddel of siliconen of waterbasis.

Voor meer informatie over schadelijke stoffen:
http://www.greenpeace.nl/news/extreem-hoge-concentraties-wee/
© 2012 - 2017 Forbiddenworld, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vibrator kopen: Hoe maak je de juiste keuze?Veel vrouwen en meisjes koesteren stiekem de wens om een vibrator te kopen. Als ondersteuning bij het masturberen of als…
Leuke weetjes - Vibrators en dildo'sHeb je ooit al vibrators en dildo’s gezien in de vorm van Barak Obama, Hello Kitty, de penis van een hond of een paard,…
De vibrator: je fijnste vriend?Vroeger was het een schande, een vibrator in je nachtkastje. Dan was je echt niet goed bij je hoofd. Tegenwoordig hebben…
Vrouwvriendelijke vibrators van Emotional BlissSinds 2001 worden in Nederland en België vrouwvriendelijke vibrators van Emotional Bliss verkocht. De vibrators zijn ont…
Vibrators, een wereld van genot!Bijna de helft van alle vrouwen tussen 18 en 60 jaar gebruikt sex speeltjes of heeft ze ooit gebruikt. Dit was de uitkom…

Reageer op het artikel "Veilige materialen voor seksspeeltjes"

Infoteur: Forbiddenworld
Gepubliceerd: 15-04-2012
Subrubriek: Seksualiteit
Medische informatie…
Schrijf mee!