InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Met yoga je hart openen

Met yoga je hart openen

Met yoga je hart openen Het klinkt wel heel mooi, maar is dat ook zo? Waar het natuurlijk om gaat is dat je je open stelt voor de mooie dingen in het leven, waarbij dat mooi heel persoonlijk in te vullen is. En waar we soms nog wel in staat zijn even blij te zijn, gaan we ook weer snel over tot de orde van de dag. Toch kan het geen kwaad om een moment te nemen om van iets wat je net gezien hebt of iets wat je zojuist overkomen is, te genieten. Er even echt bij stil te staan en te voelen wat het met je doet.

”Geniet!”

Laatst zei iemand in een workshop dat we niet meer genieten, niet echt. En daar waar iedereen een moment moest bedenken dat ze echt bij een mooi moment stil hadden gestaan en wat het hart geopend had, werd het ernstig stil. Een enkeling die een ervaring had waar hij/zij de tijd genomen had om te echt te genieten van het moment en waar het hart van open ging. Waar niet direct de trein van het vooruit gaan, weer in gang was gezet. En dat er zo weinig van dit soort ervaringen zijn is op zijn zachtst gezegd vreemd in een grote groep volwassenen. Een grote groep die overigens zegt wel van het leven te genieten.

Tijd

Tijd is relatief en ‘de tijd nemen’ om het hart te openen en ergens voor te gaan is feitelijk aangeven iets volledig in je op te nemen. Ergens de tijd voor nemen is voelen, ervaren, het beste / mooiste / liefste doen, het serieus vormgeven en dit alles in het NU. Maar niet iedereen kan dat zomaar en dan zijn er wat manieren die kunnen helpen. Als je ook nog graag beweegt is yoga een manier die kan helpen.

Ademhalen

Het begint bij het begin van alles … zonder ademhaling geen leven en dus is het belangrijk dat dat goed gaat. De vanzelfsprekendheid dat je goed ademt is er niet, ook al denken we van wel. Opnieuw leren ademen is wat overdreven, maar je kunt je ademhaling snel veranderen, je moet er dan wel de focus op leggen.

Ga staan en adem diep in via de neus. Voel je lichaam groter worden en de buik uitzetten om vervolgens net iets rustiger (dan je inademing) weer via de neus uit te ademen. Zorg dat je dit aanleert en al is het maar iedere morgen enkele minuten ‘oefenen’, het moet een tweede natuur worden en dat wil dus zeggen dat je gaat herhalen. Pas dan kan het enig moment een automatisme worden.

Yoga oefeningen

Open je lichaam staand

Ga rechtop staan met je voeten precies onder je heupen. Spreid je armen zijwaarts met de handpalmen omhoog en buig langzaam in deze houding naar achteren op een inademing. Een moment vasthouden en op de uitademing kom je terug naar de rechte positie. Herhaal deze oefening enkele keren.

Open je lichaam staand

Ga zitten met je benen recht voor je uit en met een rechte rug. Spreid nu eerst je armen op een inademing met de handpalmen omhoog en buig in de zithouding langzaam naar achter. Op de uitademing kom je terug in een rechte houding. Herhaal deze oefening enkele keren.

Deze eerste twee oefeningen kan je rustig iedere morgen doen (en waar je niet eens eerder je bed voor uit hoeft). Gewoon even jezelf als het ware openen … heerlijk om dit aan het begin van de dag te doen in combinatie met die correcte ademhaling.

Bescherm je hart (…niet afsluiten dus!)

Ga rechtop staan met je voeten onder je heupen en je armen langs je lichaam. Op een inademing kruis je je armen voor je borst en je legt je handen op de schouders. Op de uitademing kom je in deze houding met je bovenlichaam naar voren (benen maar ook bovenlichaam wel gestrekt houden en je buik trek je rustig een beetje naar binnen) en ga terug naar oorspronkelijke houding. Herhaal deze houding enkele keren en blijf goed op je ademhaling letten.

Heldenmoed

Ga rechtop staan en stap met je rechtervoet een flinke stap naar achter. Buig je linkerknie tot deze in een hoek van 90 graden staat (als het niet in een rechte lijn lukt, zoek dan even steun bij een stoel die je naast te zet). Zet nu je handpalmen tegen elkaar op borsthoogte en even deze houding vasthouden. Kom terug in rechte stand en zet nu je linkervoet naar achter en herhaal de oefening. Herhaal de oefening enkele keren op een steeds wisselend been.

Conclusie

Deze oefeningen kunnen nogal uitgesproken overkomen, maar ervaar hoe je je voelt in de verschillende houdingen in combinatie met een juiste ademhaling. Als het goed is gaan dit soort oefeningen je helpen jezelf (je hart) open te stellen (daarvoor hoef je echt geen tiental verschillende oefeningen te doen). Het lijkt erop alsof je ‘slechts’ met je lichaam bezig bent, maar kijk maar hoe je je enig moment voelt. Dit gaat verder dan alleen met je lichaam bezig zijn, maar weet je pas als je het toepast. En dat is nu net het prettige aan yoga. Iedereen kan het doen, je bent lekker bezig op een ontspannen manier, maar het werkt wel door. Alleen merk je dat pas later.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yoga maakt je slankYoga maakt je slankYoga maakt je slank, lenig en sterk, het is goed voor je bloedsomloop, verbeterd je concentratie vermogen, is goed voor…
Yoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga thuis zelf doen voor beginners, tipsYoga is gebaseerd op het verbeteren van de mentale, fysieke en spirituele gezondheid. Hoe kun je zelf aan yoga beginnen?…
Yoga voor lichaam en geestYoga voor lichaam en geestYoga geeft de mogelijkheid om jezelf niet te limiteren tot één filosofie of training, maar laat je verschillende dingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Met yoga je hart openen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-02-2012
Subrubriek: Spiritueel
Special: Yoga oefeningen
Schrijf mee!