InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Te veel op internet maakt partner wantrouwig

Te veel op internet maakt partner wantrouwig

Te veel op internet maakt partner wantrouwig Zit je te veel op internet? Ben je nog aan het surfen terwijl je je partner allang had beloofd te komen slapen? Breek je elke keer weer de afspraken die je met jezelf of de ander maakt? Dan is de kans reeel aanwezig dat die ander vraagtekens gaat zetten bij je zelfcontrole. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hoe zit dat, en is het terecht om conclusies te trekken over zelfcontrole vanuit het kijken naar internetgebruik (of misschien liever, internetmisbruik)? Hoeven we voortaan alleen naar het computergedrag van een leuke vrouw of man te kijken om te weten of dat een potentiele partner voor ons is, die stevig in de schoenen staat? Lees verder. Lange tijd werd internetverslaving gebagatelliseerd. Het bestond niet, het was niet zo erg enzovoorts. Dat is veranderd. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat internetverslaving bestaat, en dat deze nieuwe vorm van verslaving steeds meer mensen treft. Wat nog niet echt veel onderzocht was maar wel vermoed werd, is nu ook door onderzoek aangetoond: wie te veel op internet zit, wordt door de ander minder vertrouwd. Dit geldt zowel voor vreemden als voor mensen in een relatie.

Veel op internet, weinig zelfcontrole?

Natuurlijk is het eerste waar je aan denkt bij zo'n verband, het bezoeken van sites met dames met weinig of geen kleren aan. Maar daar focuste dit onderzoek niet op. Nee, het gaat hier om een breder thema: je zelfcontrole of althans, de door je partner geschatte zelfcontrole. Zeker als je het soort gedrag vertoont dat erop wijst dat je jezelf voor die computer of tablet gewoon niet in de hand kunt houden, kan dat argwaan doen ontstaan. Dan gaat het bijvoorbeeld om mensen die beloven over een halfuurtje naar bed te komen, maar in realiteit drie uur later nog aan het surfen zijn op het web. Maar ook om mensen die hun partner snakkend naar aandacht op de bank achterlaten terwijl zij nog 'even' iets op de computer gaan doen. Laat staan het type mens dat zich gedraagt alsof haar of hem een misdrijf is overkomen als internet eruit ligt.... In al die gevallen is de kans reeel dat je partner denkt: volgens mij heeft mijn liefje een tekort aan zelfcontrole.

Zelfcontrole, wat is dat eigenlijk?

Wil je een betrouwbare partner kunnen zijn, dan heb je een zekere zelfcontrole nodig. Maar wat is zelfcontrole eigenlijk? Zelfcontrole staat voor het vermogen je eigen gedachtes, gevoelens en gedrag te wijzigen opdat je gestelde doelen kunt bereiken, en je je aan de verwachtingen van anderen kunt houden. Als we willen weten hoe het zit met de mate van zelfcontrole die iemand heeft, dan zullen we kijken naar het gedrag van die peroon. Wat we zien, heeft bewust of onbewust invloed op het vertrouwen dat we in die ander stellen.

Is die wel te vertrouwen?

Van het idee dat de ander een gebrek aan zelfcontrole heeft, is het nog maar een kleine stap naar een mogelijke bom onder je relatie: namelijk, een (levens)partner die gaat doordenken op dat idee van die gebrekkige zelfcontrole. Want als je je computergedrag niet op orde hebt, laat staan als je dat openlijk of subtiel ontkent door beloftes te breken over je tijd achter de computer, kan dat leiden tot wantrouwen. Het zijn Linda Muusses, Catrin Finkenauer, Peter Kerkhof en Francesca Righetti van de Faculteit Psychologie en Pedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam die dit onderzoeksresultaat met de wereld delen, onder andere in 'Communication Research.'

Weinig zelfcontrole en internetverslaving: zit er een verband?

En hoe zit dat dan? is dat veronderstelde gebrek aan zelfcontrole terecht verbonden aan overmatig internetgebruik? Ja, ontdekten de VU-onderzoekers. Wie weinig zelfcontrole heeft, vertoont inderdaad eerder verschijnselen van internetverslaving. Het is dus waar dat je via het beoordelen van je partner op zulk dwangmatig internetgebruik, een goede aanwijzing kunt bemachtigen over de vraag hoe het met de zelfcontrole van je partner zit. De conclusie uit het onderzoek is al met al: dwangmatig internetgebruik kan je relaties schaden, en dat hangt onder andere samen met die vertrouwensvraag.

Het onderzoek, hoe en wat

Voor dit onderzoek bekeken de onderzoekers van de VU of er een relatie was tussen gedrag dat wijst op gebrekkige zelfcontrole enerzijds, en een min of meer dwangmatig internetgebruik, dus signalen dat je je controle over je computergedrag niet op orde hebt anderzijds. Dit deden de onderzoekers door een beschrijving te geven van een niet-bekend persoon waaraan een zekere mate van dwangmatig internetgebruik af te lezen viel. Linda Muusses: “Deelnemers die de beschrijving lazen van een compulsieve internetgebruiker, dachten dat de onbekende minder zelfcontrole had dan deelnemers die de beschrijving lazen van een niet-compulsieve internetgebruiker. Dit oordeel zorgde ervoor dat ze de onbekende persoon minder vertrouwden.” Maar er werd ook onderzoek gedaan onder bekenden, en zelfs goede bekenden. Tijdens dat onderzoek werden gedurende drie jaar getrouwde stellen onderzocht via diezelfde methode. Het bleek dat de resultaten uit het onderzoek uit dit artikel hetzelfde waren voor mensen in een relatie. Bovendien bleken de effecten op de lange termijn te blijven gelden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persbericht Vrije Universiteit Amsterdam

Reageer op het artikel "Te veel op internet maakt partner wantrouwig"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 21-01-2013
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!